سلامت

کودزو یا تیریشه چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

کودزو یا تیریشه چیست؟

کودزو یا تیریشه گیاهی شبیه به درخت مو است که خواص دارویی زیادی دارد. اگر گیاه کودزو تحت شرایط خوبی رشد کند، به راحتی گسترش یافته و هر چیزی که در مسیر رشدش قرار گرفته باشد را پوشش می دهد. این گیاه در سال 1876 در جنوب شرقی آمریکا برای جلوگیری از فرسایش خاک کشف شد و مورد استفاده قرار گرفت. اما این گیاه به سرعت همه جا را فرا گرفت و همه ی زمین ها و شهر را پوشش داد.

1 گیاه کودزو یا تیریشه

امروزه از ریشه، برگ و گل های گیاه کودزو برای مصارف دارویی استفاده می شود. مردم از این گیاه برای درمان اعتیاد به الکل و کاهش علائم بعد از مستی مثل سردرد، گیجی، تهوع و استفراغ استفاده می کنند. گیاه کودزو خواص فراوانی داشته و برای مشکلات مربوط به گردش خون و قلب مثل فشار خون بالا، تپش قلب نامنظم، نارسایی قلبی و درد قفسه ی سینه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای مشکلات مربوط به سیستم تنفسی مثل عفونت سینوس، سرماخوردگی معمولی، تب بالا، آنفولانزا، آنفولانزای خوکی و مشکلات پوستی مثل آلرژی، تحریکات پوستی و کهیر، خارش و پسوريازيس‌ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی افراد نیز از گیاه کودزو برای علائم یائسگی، کاهش وزن، درد عضلات، سرخک، اسهال خونی، درد ناشی از ورم معده، تب، اسهال، تشنگی، خشکی گردن و ترویج عرق کردن استفاده می کنند. دیگر مصارف خوراکی این گیاه، برای درمان فلج اطفال، التهاب مغز (انسفاليت)، میگرن، کری، دیابت، دردهای عصبی و کوری ناشی از دیابت و آسیب های ضربه ای و جراحتی است.

در چین نیز پوئه‌ رارین (Puerarin) که یک ماده ی شیمیایی موجود در کودزو است را برای درمان سکته های ناشی از لخته های خونی و همچنین درد پشت، حمله ی قلبی و کاهش کلسترول در افراد مبتلا به بیماری قلبی، به صورت وریدی تزریق می کنند.

اما چرا خواص گیاه کودزو تا این حد مفید است؟

اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد kudzu حاوی مواد تشکیل دهنده ی ضد الکل است. همچنین احتمالاً اثراتی مانند استروژن نیز دارد. مواد شیمیایی موجود در kudzu نیز می تواند گردش خون در قلب و مغز را افزایش دهد.

اما در کنار تمامی خواص گیاه کودزو توجه به مضرات و عوارض جانبی آن نیز مهم است.

مضرات و عوارض جانبی گیاه کودزو

به احتمال زیاد گیاه کودزو برای همه ی افرادی که کودزو را به صورت خوراکی مصرف می کنند تا 4 ماه و برای افرادی که آن را تزریق می کنند تا 20 روز ایمن بوده و مشکل و عوارض جانبی به وجود نمی آورد.

عوارض جانبی مصرف گیاه کودزو به صورت خوراکی ممکن است شامل خارش پوست، ناراحتی های معده و گیجی باشد. برخی می گویند خوردن ریشه ی کودزو ممکن است باعث آسیب به کبد گردد.

زمانی که این گیاه به صورت دارویی تزریق می شود باعث خارش و حالت تهوع، سردرد و تب می شود. همچنین باعث خرد شدن و از بین رفتن گلبول های قرمز داخل رگ ها می شود.

چه کسانی نباید از کودزو استفاده کنند؟

توصیه می شود افراد زیر در استفاده از این گیاه احتیاط کرده و حتماً با پزشک مشورت داشته باشند:

– افراد باردار و شیرده
– افراد دارای مشکلات خونی مثل اختلالات خونریزی و انعقاد خون
– افراد دارای بیماری های قلبی عروقی
– دیابتی ها
– افرادی با مشکلات سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئید رحم: زیرا کودزو ممکن است مانند استروژن عمل کند. بنابراین اگر شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن ممکن است بدتر شود، از آن استفاده نکنید.
– مشکلات کبدی
– عمل و جراحی

بهتر است بدانید که کودزو به برخی از داروها واکنش نشان می دهد. بنابراین هرگز این گیاه را با داروهای زیر مصرف نکنید:

– داروهای ضد بارداری
– استروژن ها
– داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند.
– متوتروکسات
– تاموکسیفن
– داروهایی که مربوط به دیابت است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
webmd




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا