تغذیهسلامت

خواص و کاربردهای اسانس روغنی سرده یا علف لیمو چیست؟

خواص اسانس روغنی سرده یا علف لیمو

علف لیمو یا سرده (Lemongrass) که از آن روغن استخراج می شود، گیاهی شبیه به چمن است. این گیاه دارای خواص شگفت انگیز بسیاری می باشد. اسانس روغنی این گیاه بوی لیموی تازه ای دارد و برای از بین بردن درد و کشتن باکتری ها، مورد استفاده قرار می گیرد. البته خواص و کاربردهای دیگری از جمله سلامت اعصاب، پوست و مو، هضم و درد عضلات نیز دارد. اگر با ما در فن تریکس همراه باشید، با خواص اسانس روغنی سرده آشنا خواهید شد.

1 خواص اسانس علف لیمو

1- تنظیم کلسترول بدن

مطالعات متعددی که در شیلی و برزیل صورت گرفت، نشان داد که مصرف اسانس روغنی علف لیمو می تواند سطح تری گلیسیرید در بدن را حفظ کرده و کلسترول بد بدن (LDL) را پایین آورد. بنابراین جریان خون در رگ ها بهبود یافته و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش می یابد.

2- درمان سرطان

مطالعات دقیق دیگری روی روغن علف لیمو انجام شده است و نشان داده که این ماده می تواند مراحل اولیه سرطان کبد را مهار کند. اسانس روغنی علف لیمو حاوی ماده ای به نام سیترال است که هم در مهار رشد و هم در از بین بردن سلول های سرطانی سینه بسیار موثر است.

خواص ضد التهابی این اسانس روغنی نیز به درمان سرطان کمک می کند. براساس مطالعات دیگر اسانس روغنی علف لیمو از مغز در مقابل ابتلا به سرطان محافظت می کند.

3- ارتقای سلامت دستگاه گوارش

اسانس روغنی گیاه سرده توانایی باور نکردنی در درمان برخی از اختلالات گوارشی از جمله گاز و سوزش معده و روده دارد. در درمان زخم معده نیز بسیار موثر بوده و باعث تحریک هضم می شود و ناراحتی های معده را درمان می کند به گونه ای که دم نوش علف لیمو به عنوان آرام بخش معده استفاده می شود.

خواص ضد باکتریایی این ماده نیز از باکتری های روده ای کاسته و می تواند اسهال و حالت تهوع را درمان کند.

4- درمان نقرس

2 خواص اسانس علف لیمو

گفته می شود خواص ضد التهابی این روغن می تواند در درمان نقرس موثر باشد. اما این گفته هنوز ثابت نشده و مطالعات بیشتری برای اثبات آن لازم است.

5- ارتقای سلامت سیستم عصبی

اسانس روغنی علف لیمو به طور کلی به عنوان یک تقویت کننده ی سیستم عصبی عمل می کند. بنابراین می تواند مشکلات عصبی بسیاری از جمله پارکینسون، آلزایمر، تشنج و… را درمان کند. در واقع این کار با تقویت اعصاب در بدن و تحریک آن ها انجام می شود.

6- کاهش سردرد

خواص آرام بخش این اسانس می تواند درد، فشار و تنش ها را از بین ببرد. یک مطالعه در هند ثابت کرد که اسانس روغنی علف لیمو سردرد را درمان می کند.

7- سم زدایی بدن

از آنجایی که این روغن یک ادرارآور طبیعی است، کبد، دستگاه گوارش، کلیه ها، مثانه و لوزالمعده را سم زدایی کرده و پاکسازی می کند. می توانید این روغن را به سوپ یا چایتان اضافه کرده و به راحتی بدنتان را پاکسازی کنید.

8- خوشبو کننده طبیعی

خوشبو کننده ها و اسانس های شیمیایی نقش مهمی را در زندگی امروزی ایفا می کنند. اما همه می دانیم که از موادی شیمیایی و مضر تهیه می شوند. اینجاست که روغن علف لیمو وارد میدان شده و به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی ایفای نقش می کند. این ماده ی شگفت انگیز هوا را نیز با طراوت کرده و هیچ گونه ضرری برای سلامتی انسان ندارد. اسانس روغنی را می توانید با آب مخلوط کرده و آن را به لباس بزنید یا در هوا اسپری کنید.

9- از بین برنده انقباض غضلات در قاعدگی

دیده شده است که مصرف روغن سرده، انقباض و گرفتگی عضلات و حالت تهوع و کج خلقی دوران قاعدگی را از بین می برد. به گفته ی سازمان غذا و داروی آمریکا، روغن علف لیمو در درمان علائم یائسگی نیز موثر است.

دم کرده ی علف لیمو و مخلوط آن با فلفل سیاه می تواند ناراحتی های قاعدگی را درمان کند.


با مراجعه به لینک های زیر ازوب سایت فن تریکس با روش های درمان خانگی درد واژن در دوران قاعدگی و پیشگیری از بروز علائم و درد قاعدگی آشنا شوید.

>>> درمان خانگی درد واژن در دوران قاعدگی <<<

>>> پیشگیری از بروز علائم و درد قاعدگی <<<


10- آرامبخش عضلات

روغن علف لیمو گردش خون را بهبود بخشیده و در نتیجه اسپاسم عضلات، رگ به رگ شدن، گرفتگی و درد را از بین می برد. بدین منظور می توانید روغن را روی عضلات مالیده یا حمام روغن علف لیمو انجام دهید.

11- ارتقای سلامت تیروئید

برخی تحقیقات می گویند که اسانس روغنی علف لیمو می تواند به کم کاری تیروئید کمک کند. بنابراین مالیدن چند قطره روغن به غده ی تیروئید شاید بتواند موثر باشد. اگر چه برای اثبات این ادعا نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری می باشد.

12- افزایش ایمنی بدن

3 خواص اسانس علف لیمو

این روغن جذب مواد مغذی بدن را آسان می کند. بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و شما را از ابتلا به بیماری ها مصون می دارد. اثرات افزایش ایمنی این ماده با تب و سرماخوردگی نیز مبارزه کرده و بهبود زخم را نیز تسریع می بخشد.

13- خواب بهتر

همان طور که گفته شد این روغن دارای خواص آرامبخشی برای سیستم عصبی و ذهن می باشد. تحقیقاتی که در این باب در الجزایر صورت گرفت نشان داد که اثرات آرامبخش این روغن کیفیت خواب را نیز بسیار بهتر کرده و افسردگی را از بین می برد. روغن را در اتاق خواب اسپری کرده و استشمام کنید، که بسیار موثر است.

14- درمان رگ های واریسی

از آنجایی که این روغن گردش خون را افزایش و التهاب را کاهش می دهد، گفته می شود در درمان واریس و رگ های واریسی نیز موثر است.

آب و چند قطره روغن را با هم مخلوط کرده و پارچه ی نرمی را در آن خیسانده و به مدت 15 دقیقه روی رگ های واریسی بگذارید. سپس پاها را بالا نگه دارید. اگر چه تاثیر آن هنوز در دست بررسی است، اما شاید موثر باشد.

15- درمان قارچ ناخن

خواص ضد قارچی این اسانس در درمان قارچ ناخن بسیار موثر است. برای این کار باید روغن علف لیمو را با روغن زیتون یا هسته ی انار رقیق کنید. بنابراین یکی از این دو را در بطری تمیز ریخته و چند قطره روغن علف لیمو را به آن اضافه کنید. درب بطری را بسته و خوب تکان دهید و هر روز دوبار این ماده را روی قارچ های ناخن زده و ماساژ دهید. بعد از گذشت چند روز متوجه خواهید شد که قارچ قهوه ای یا سیاه شده است. که این بدان معنا می باشد که قارچ خشک شده و ناخن سالم رشد خواهد کرد.

16- درمان مشکلات پوستی

اسانس روغنی سرده یا علف لیمو به خاطر ویژگی ضد میکروبیش بسیار شناخته شده می باشد. که می تواند به درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله کاندیدا، سلولیت و حتی تبخال کمک کند.

– برای بیماری کاندیدا می توانید دوبار در روز چند قطره از روغن را روی محل مورد نظر مالیده و ماساژ دهید. برای آفت دهانی نیز یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با سه قطره اسانس روغنی سرده مخلوط کرده و روزی یکبار به مدت 10 دقیقه قرقره کرده و دهان را آب بکشید.

– مالیدن و ماساژ دادن آن روی قسمت هایی از بدن که دچار سلولیت است، به خاطر خواص ادرار آور آن از تجمع مایعات جلوگیری کرده و سلولیت را از بین می برد.

– برای درمان تبخال یک یا دو بار در روز پنج قطره از روغن را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و روی تبخال بمالید و اجازه دهید به صورت طبیعی جذب شود.

– خواص ضد التهابی این ماده نیز می تواند التهاب و سوزش بدن را تسکین دهد. بنابراین چند قطره از روغن را به وان حمامتان اضافه کرده و اجازه دهید پوستتان تسکین یابد.

– همچنین برای درمان آکنه می توانید روغن را روی صورت بُخور دهید. خواص ضد باکتریایی روغن، آلودگی های موجود در منافذ صورت و التهابات ناشی از آکنه را از بین می برد.

17- تقویت رشد مو

از آنجایی که این روغن ضد باکتری است، محیطی سالم را در پوستِ سر جهت رویش هر چه بهتر موها ایجاد می کند. این ماده، تقویت کننده ی فولیکول های مو بوده به طوری که می توانید سه قطره از آن را با سه قاشق روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کرده و روی موهای خود ماساژ دهید. حوله ای سر کرده و اجازه دهید 15 دقیقه روغن روی موها بماند. سپس با یک شامپوی معمولی بشویید.

این روش در از بین بردن شپش مو نیز موثر است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا