حیوانات و جانورانسلامت

چگونه از ابتلا به بیماری هاری پیش گیری کنیم؟

در قسمت قبلی این مقاله با روش های تشخیص علائم بیماری هاری آشنا شدیم. اینک در این مقاله اقدامات لازم جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری را بیان خواهیم کرد.

پیش گیری از ابتلای سگ به بیماری هاری

1- بدانید از نظر پزشکی چه اقداماتی را می توان برای سگ خود انجام دهید.

اگر سگ شما در خطر ابتلا به این بیماری بوده، آن را واکسینه کنید. این کار به مقاومت سیستم ایمنی بدن سگ در برابر ویروس هاری، کمک می کند. 45 روز سگ خود را تحت نظر قرار دهید. این کار را می توانید در خانه انجام دهید. در این مدت سعی کرده از ارتباط سگ خود با دیگر حیوانات و انسان های بیرون از محیط، جلوگیری کنید. اگر سگ شما واکسینه نشده و در مجاورت یک جانور هار قرار دارد، بهتر است کشته شود.

• سگی را که سلامت انسان ها را بطور جدی به خطر می اندازد، بکشید (اوتانازی = مرگ ترحمی).

• اگر حاضر به کشتن سگ خود نیستید، به مدت 6 ماه آن را در یک کلینیک دامپزشکی، قرنطینه کنید. البته هزینه این کار را باید بپردازید. اگر سگ شما هار نشده، یک ماه قبل از اتمام قرنطینه، آن را واکسینه کنید.

2- سگ خود را در برابر این بیماری، واکسینه کنید.

همان طور که گفته شد، واکسینه کردن سگ، بهترین و ارزان ترین راه پیشگیری از ابتلا به هاری است. با دامپزشک برای هر بار واکسن زدن به سگ خود، برنامه ریزی منظمی انجام دهید.

– واکسینه کردن بسته به شرکت تولید کننده واکسن یا شرایط دیگر، می توان سالانه یا دوسال و حتی هر سه سال یکبار انجام شود.

– در برخی کشور ها، واکسینه کردن سگ ها در برابر بیماری هاری، یک قانون است.

1 بیماری هاری

3- از مجاورت سگ خود با حیوانات خیابانی و وحشی جلوگیری کنید.

جدا از واکسینه کردن، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلای سگ به بیماری هاری، عدم ارتباط آن با حیوانات وحشی است. شما می توانید سگ خود را در حیاط خانه نگه دارید یا از خروج سگ از خانه در زمان هایی که حیوانات وحشی، بیشتر آن اطراف هستند (مثلا صبح خیلی زود، عصر یا شب) جلوگیری و زمانی که با هم بیرون می روید از قلاده استفاده کنید.

• زمان هایی که برای تفریح یا پیاده روی بیرون می روید، حتما حواستان به سگتان باشد. بویژه در مکان هایی که حیوانات وحشی زیاد هستند.

4- خود را هم در برابر این بیماری واکسینه کنید.

اگر در محیطی هستید که خطر بیماری هاری بالا است، حتما خود را هم در برابر این بیماری واکسینه کنید. در مناطقی که بیماری هاری شایع بوده، مراکز کنترل بیماری ها به مسافرانی که در آن منطقه قصد اقامت بیش از یک ماه را دارند نیز واکسن هاری را توصیه می کند. همچنین مسافرانی که در این مناطق کارشان مرتبط با هر نوعی از حیوانات بوده نیز این واکسن پیشنهاد می شود. افرادی که بیشتر در خطر ابتلا به هاری هستند عبارتند از:

• دامپزشکان

• تکنسین های دامپزشکی

• کارکنان آزمایشگاه های مربوط به بیماری هاری

• افرادی که با حیوانات وحشی سر و کار دارند مثلا کسانی که در باغ وحش ها کار می کنند.

5- هر جراحتی که توسط یک حیوان هار برای شما اتفاق افتاده را سریعا درمان کنید.

اگر شما توسط حیوانی که ممکن است مبتلا به هاری باشد گاز گرفته شدید، محل گاز گرفتگی را با آب و صابون به مدت 10 دقیقه بشویید. سپس با کلینیک تماس گرفته و آنها را در جریان قرار دهید تا به موضوع رسیدگی کنند. آن ها حیوانی که شما را گاز گرفته برای تست هاری، مورد آزمایش قرار می دهند.

• درصورتی که حیوان مورد نظر یافت نشده یا جواب تست های هاری حیوان مثبت بود، شما حتما باید واکسن هاری بزنید. البته اگر قبلا واکسینه شده اید، شرایط فرق داشته و باید از نوع خاصی واکسن هاری استفاده کنید.

2 بیماری هاری

بیماری های مشابه هاری

بیماری های زیادی هستند که، هاری به نظر می رسند. در صورتی که روی بدن سگ شما هیچ علائمی از گاز گرفتگی وجود نداشه با این حال علائم هاری در او دیده می شود، برخی شرایط در بدن سگ ها وجود داشته که علائمی مانند هاری از خود بروز می دهند. در این حالت، او را نزد دامپزشک ببرید. بیماری ها و شرایطی که مانند هاری به نظر می رسند عبارتند از:

• هپاتیت های مربوط به سگ

• مننژیت

• کزاز

• عفونت های انگلی

• تومور های مغزی

• جهش های ژنی که به توله سگ ها ارث می رسد

• مسمومیت های ناشی از مواد شیمیایی

3 بیماری هاری

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا