جوانانروانشناسی

چگونه با تغییرات رفتاری و اخلاقی دوره نوجوانی کنار بیاییم؟

همگی ما روزی نوجوان بوده ایم؛ دورانی که انگار هیچ چیز سر جای خودش نیست! دورانی که فرد با تغییراتی که در بدنش رخ می دهد، عصبی و پریشان می شود.

زمانی که فرد فکر می کند که او، تنها کسی است که در جهان دچار چنین تغییراتی شده و با خودش و دنیای اطرافش درگیر می شود. اما تقریباً تمام نوجوانان جهان، بسته به شرایط فردی و اجتماعی، تا حدی، این احساسات و اتفاقات را تجربه کرده اند. در این مقاله از وب سایت فن تریکس به بررسی نوع برخورد با چنین تغییراتی پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

خودتان را بشناسید.

1- به خودتان فضای بیشتری بدهید.

شما مهم ترین شخصِ زندگی خود هستید. فراتر از همه چیز، شما باید شاد باشید. کمی وقت صرف کنید تا متوجه شوید که ریشه تغییرات خلق و خو و رفتار شما از کجاست و چه چیزهایی شما را آزار می دهد. سپس لیستی از چیزهایی که دوست دارید تغییرشان دهید، تهیه کنید.

این سؤالات را از خود بپرسید:

• از تعامل با دوستانم ناراضی هستم؟
• از طرف خانواده ام، آزار می بینم؟
• خودم را دوست ندارم؟
• و … .

1 تغییرات اخلاقی نوجوانان

2- مشکلات را تحلیل کنید.

پس از شناخت منابع ناامید کننده در زندگی خود، شروع به ایجاد تغییرات لازم در زندگیتان کنید تا شرایط زندگیتان بهبود یابد. کارتان را با این تفکر شروع کنید که چه کاری باید انجام دهید تا مشکلات، کوچک تر شده یا کاملاً برطرف گردند.

فقط نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید.

• همه مشکلاتی که در زندگی با آن روبرو هستید، قابل تغییر یا برطرف شدن نیستند.

• شما همیشه نمی توانید مشکلات را رفع کنید، چون برخی مسائل از کنترل انسان، خارج است.

• گاهی اوقات، حل مشکلات شما ممکن است به کمک دیگران، بستگی داشته باشد. اجازه ندهید این امر شما را دلسرد کند.

• اگر در حال تلاش برای حل مشکلات هستید، از کمک خواستن از دیگران نترسید یا خجالت نکشید.

3- تمام راه حل های مناسب را به ترتیب اولویت یادداشت کنید.

حال، یک گام به عقب بردارید و شرایط را از دیدِ مقابل نگاه کنید. اگر می خواهید مشکلات را تسهیل کرده یا برطرف نمایید، این اولین قدم است! بهتر است برای تغییر مشکلات و ارائه راه حل، منطقی فکر کنید و تفکر احساسی را کنار بگذارید.

• تا جایی که می توانید درباره وضعیت خود، اطلاعات بیشتری بدست آورید. دانستن بیشتر در این باره، به شما در ارائه راه حل های بهتر، کمک کرده و اضطراب و استرس ناشی از شک و دودلیتان را کاهش می دهد.

• به تمام منابعی که در دسترستان است توجه کنید. این منابع می تواند پول باشد یا خانواده، دوستان، وقت، یا صفات شخصیتی.

2 تغییرات اخلاقی نوجوانان

4- چیزهایی را که نمی توانید تغییر دهید، رها کنید.

همان طور که گفته شد، همه چیز تحت کنترل شما نیست. زمانی که احساس کردید با برخی مسائل، خیلی درگیر هستید ولی از عهده تغییر یا حل آن ها بر نمی آیید، آنها را رها کنید. خیلی از نوجوانان، بیشتر، در گذشته زندگی می کنند. اما شما سعی کنید تمام تمرکزتان را روی مسائل قابل حلِ پیش رو بگذارید. در گذشته درجا نزنید و به جای آن، به زمان حال و موقعیت حال خود فکر کرده و روی آن، تمرکز کنید.

• گذشته و اشتباهاتتان را رها کرده و روی مسائل فعلی تمرکز نمایید. سعی کنید روی ساختن زندگی آینده تان کار کنید.

• اگر بیشتر برای بهبود خود و ساختن آینده روشنتان تلاش کنید، مشکلات گذشته، کمتر به نظر می آیند.

• از شکست ها و اشتباهاتتان در گذشته چشم پوشی کنید؛ همه افراد آن ها را تجربه کرده اند!

5- از دیگران کمک بخواهید.

تمام مشکلاتی که در نوجوانی با آن روبرو هستید را نمی توانید به تنهایی حل کنید. به این فکر نکنید که این ها مشکلات من است! پس خودم باید آن ها را حل کنم. حتماً شما هم یک پشتوانه حمایتی، از جمله خانواده دارید که دوست دارند از نوجوانشان، پشتیبانی کرده و به او کمک کنند.

• درخواست کمک، به معنی ضعف شما نیست. همه افراد برای حل مشکلات بزرگ، به کمک دیگران نیاز دارند. تلاش برای حل مسائل به تنهایی، انرژی زیادی از شما می گیرد.

3 تغییرات اخلاقی نوجوانان

خود را سرگرم کنید.

1- برای خودتان سرگرمی ایجاد کنید.

هر فردی در زندگیش به چیزها و کارهایی علاقه مند است. مثل ورزش، مطالعه، موسیقی، بازی های کامپیوتری، نویسندگی، هنر و…. رسیدگی به این علایق، ابزار کلیدی برای درگیری احساسات است. اگر درباره علایقتان مطمئن نیستید، شروع به کاوش کنید.

• درباره انواع ورزش ها و سرگرمی ها اطلاعات بدست آورید و ببینید کدام یک، با احساسات شما هماهنگ تر است.

• با ایجاد سرگرمی مورد علاقه، احتمالاً با افراد بیشتری برخورد خواهید کرد، از مشکلات آن ها هم باخبر خواهید شد و ناامیدی در زندگیتان کاهش خواهد یافت.

2- از مزایای سرگرمی های انتخاب شده خود، استفاده کنید.

هنگامی که به دلیل مواجه شدن با مشکلات نوجوانی دچار تغییرات رفتاری می شوید، از سرگرمی های مورد علاقه خود استفاده کنید و خود را درگیر مسائل جالب تر نمایید. در این صورت، زمان کمتری برای فکر درباره مشکلات پیش آمده خواهید داشت. همین امر، خود، راهی برای کوچک تر شدن و تغییر مشکلات است.

4 تغییرات اخلاقی نوجوانان

3- به خودتان فرصت بدهید.

مشکلات نیز مانند احساسات، یک شبه تمام نمی شوند؛ اما آرام آرام محو می گردند و بالاخره کاملاً برطرف می شوند.

• سعی کنید با یک فرد قابل اطمینان مانند دوست یا افراد خانواده از مشکلاتتان صحبت کنید. اگر کسی را برای مطرح کردن برخی مشکلات، مناسب ندیدید، حتماً یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و احساسات خود را در آن بنویسید. نگه داشتن احساسات منفی در قلب و ذهن، سبب سرخوردگی، استرس و تشویش می شود.


برای اطلاع از نحوه برقراری ارتباط با نوجوانان و جوانان به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه برقراری ارتباط با نوجوانان و جوانان <<<


4- مسیر تفکرتان را عوض کنید.

وقتی در مورد چیزی فکر می کنید که شما را آزار می دهد، سریعاً افکارتان را متوقف کرده یا به آن ها تغییر مسیر بدهید. برای تغییر مسیر افکارتان، می توانید به داشته هایتان فکر کنید؛ به نعمت هایی که از آن ها بهره مند هستید. این کار واقعاً تاثیرگذار است. روی جنبه های مثبت زندگیتان تمرکز کنید. مثلاً اینکه سقفی بالای سرتان است، پدر و مادرتان زنده هستند، خانواده دارید، و هزاران چیز دیگر!

نکته آخر: شما بهترین دوست خود و بدترین دشمن خود هستید! شما می توانید روز به روز خود را قوی تر کنید و خود را بسازید یا اینکه روز به روز مشکلاتتان را بزرگ تر نمایید.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> روش های جلوگیری از سیگاری شدن فرزندان <<<

>>> نحه تشخیص سیگاری بودن نوجوانان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا