کودک

علائم و نشانه های خراب و فاسد بودن شیر دوشیده شده مادر

بسیاری از مادر ها به دلایل مختلفی از جمله شاغل بودن یا زیاد بودن شیر در سینه، شیر خود را می دوشند؛ و آن را در شیشه نگهداری کرده تا هر زمان که در کنار کودکشان نیستند، کودک از شیر مادر و از طریق شیشه، شیر مادر را تغذیه کند. حال چیزی که در مورد شیر دوشیده شده ی مادر بسیار اهمیت داشته و برای سلامتی کودک نیز مهم و حیاتی است، ترش و فاسد نشدن شیر است. راه های زیادی برای اطمینان از سالم بودن شیر دوشیده شده مادر و ایمن و بی ضرر بودن آن برای کودک وجود دارد؛ که دانستن آن برای هر مادری لازم و ضروری می باشد.


برای اطلاعات بیشتر در رابطه با میزان شیر مصرفی کودک در روز، مقاله زیر را مطالعه کنید.

>>> چگونه بدانیم کودک در روز چه میزان شیر باید بخورد؟ <<<


تشخیص سالم بودن شیر دوشیده شده مادر

1- رنگ و بافت عجیب غریب شیر مادر نگرانتان نکند.

تغییر رنگ و بافت شیر در سینه و پس از دوشیدن و نگهداری آن در شیشه کاملاً طبیعی است؛ و بیشتر به خاطر تغییر در نیازهای تغذیه ای کودک می باشد. ممکن است گاهی شیرتان سفید، زرد، صورتی، سبز و یا حتی قهوه ای باشد.

از ظاهر شیر دوشیده شده مادر نمی توان در مورد تازگی و فاسد نبودن آن قضاوت کرد.

همچنین ممکن است در شیر مادر، بافت خامه ای و متراکم نیز دیده شود؛ که این نیز کاملاً طبیعی بوده و فقط کافی است آن را به آرامی تکان دهید؛ تا شیر مخلوط شده و بافت یک دستی به وجود آید.

1 تشخیص سالم یا فاسد بودن شیر مادر

2- در مورد شیری که سه روز پیش دوشیده شده است احتیاط کنید.

البته شیر دوشیده شده ی مادر اغلب عمری طولانی تر از سه روز دارد. اما عمر مفید آن به طور قابل توجهی بسته به نحوه ی نگهداری آن متفاوت است. بعد از سه روز نگهداری شیر دوشیده شده مادر در یخچال، حتماً آن را با دقت بو کرده و مطمئن شوید که شیر بوی تازه می دهد. این مسئله را در مورد شیری که سه ساعت بیرون از یخچال بوده است نیز در نظر داشته باشید و از سلامت آن مطمئن شوید. شیر دوشیده شده مادر را معمولاً می توان 3 تا 6 ساعت در دمای محیط نگهداری کرد؛ اما به میزان گرمی و سردی محیط نیز بستگی دارد تا سالم بماند.

3- حتماً بوی ترشی شیر مادر را بررسی کنید.

شیر مادری که ترش می شود، دقیقاً همان بوی شیر ترش شده ی گاو را می دهد. که تشخیص آن بسیار آسان است؛ و تنها راه قضاوت در مورد سالم یا خراب و فاسد بودن شیر مادر می باشد.

4- از بویی شبیه به فلز یا صابون نترسید.

برخی مادران متوجه می شوند، زمانی که شیر را در شیشه نگهداری می کنند، شیر به مرور زمان مزه ای مانند فلز یا صابون می گیرد. این طعم نشانه ای از فساد نیست؛ و اکثر نوزادان نیز متوجه آن نمی شوند. ولی اگر کودک این شیر را نمی خورد، قبل از نگهداری شیر، آن را به مدت 4 تا 5 دقیقه حرارت دهید؛ به گونه ای که گرم شده و حباب هایی روی آن ایجاد شود اما نجوشد؛ تا دمای آن به 82.2 درجه سانیگراد رسیده و سپس آن را سرد کرده و نگهداری کنید.

برای جلوگیری از خراب و فاسد شدن شیر دوشیده شده مادر:

1- شیر را ته یخچال بگذارید.

گذاشتن شیر در مجاورت درب یخچال به دلیل باز و بسته شدن درب و در معرض گرما و نوسانات دما قرار گرفتن شیر، احتمال خراب شدن آن را افزایش می دهد. در پشت و ته یخچال شیر سردتر بوده و کمتر خراب می شود.

2 تشخیص سالم یا فاسد بودن شیر مادر

2- شیر را در ظرفی نگهداری کنید که درب آن محکم بسته شود.

همچنین مواد دیگری که در یخچال نگهداری می شوند، باید در ظرف در بسته باشند؛ تا شیر بوی آن ها را به خود جذب نکند. اگر یخچالتان بو دارد مقداری جوش شیرین در آن گذاشته تا بوها را جذب کند.

3 تشخیص سالم یا فاسد بودن شیر مادر

3- روی شیرهایی که می دوشید و در یخچال می گذارید حتماً تاریخ را ثبت کنید؛ تا ابتدا شیرهای قدیمی تر را استفاده کرده و از فساد آن ها جلوگیری کنید.

4- اگر می دانید که شیر را در عرض 5 تا 8 روز مصرف نمی کنید باید آن را فریز کنید.

شیر را در ظرف در داری ریخته و ته فریزر بگذارید. بعد از درآوردن شیر از فریزر و ذوب شدن آن، تنها 24 ساعت وقت دارید از آن استفاده کنید. شیر در فریزر از سه ماه تا یک سال سالم می ماند. توجه داشته باشید که موقع ذوب و گرم کردن شیر مادر منجمد شده از مایکروفر استفاده نکنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا