فرهنگ و هنر

چگونه فرچه و قلمو های رنگ خشک شده و سفت را شسته و نرم کنیم؟

آیا آخرین باری که از قلموی رنگتان استفاده کرده اید، فراموش کردید آن را بشویید و به همین دلیل قلمو یا فرچه رنگتان سفت و خشک شده است؟ یا همان روز اولی که آن را خریداری کردید موهایی سفت و خشن داشت؟ شاید هم تاکنون به قلمویی سفت و خشن احتیاج داشتید اما اکنون پروژه ای را در دست گرفته اید که نیاز به فرچه ای نرم و لطیف دارد. مسلماً زمانی که می توان یک قلموی خشک و سفت را تبدیل به قلمویی نرم کرد و به راحتی از آن استفاده کرد، خرید قلمویی دیگر اصلاً عاقلانه نیست. انجام این کار بسیار آسان بوده و به وسایل خاصی هم احتیاج ندارد. تنها کمی لوسیون یا کرم مرطوب کننده، سرکه و نرم کننده ی مو یا لباس، فرچه هایتان را نرم و لطیف می کند.

استفاده از لوسیون یا کرم مرطوب کننده

اگر لوسیون در دسترستان است، دست به کار شوید.

1- کمی لوسیون دست یا بدن را کف دستتان بریزید.

اگر لوسیون بچه در دسترستان باشد بسیار بهتر است. اما با این حال می توانید از انواع دیگر لوسیون هم استفاده کنید. نوع لوسیون و مواد تشکیل دهنده ی آن اصلاً مهم نیست. اما دقت داشته باشید از لوسیونی استفاده کنید که به سرعت خشک می شود. هرگونه چربی که روی فرچه باقی بماند و خشک نشود، به موهای قلمو آسیب می زند. به همین دلیل استفاده از لوسیون های بچه توصیه می شود. زیرا دارای خواص مرطوب کنندگی بالایی بوده و چربی آن کمتر می باشد.

2- مقداری لوسیون کف دستتان ریختیه و قلمو را روی آن بکشید.

این کار را به گونه ای انجام دهید که گویی لوسیون، رنگ بوده و شما در حال رنگ کردن کف دستتان با قلمو هستید. حرکاتی جلو و عقب زده و مطمئن شوید که تمامی موهای قلمو به لوسیون آغشته می شوند. این کار را تقریباً یک دقیقه ادامه دهید تا فرچه، سختی و خشنی خود را از دست بدهد.

1 برطرف کردن خشکی قلمو رنگ

3- بعد از این که نرمی فرچه به حد دلخواهتان رسید، دستمال کاغذی برداشته و لوسیون اضافه را از روی قلمو پاک کنید.

این کار را به آرامی با حرکات عقب و جلو و دایره ای انجام داده و فشار کمی اعمال کنید. زیرا موهای قلمو نرم شده و ممکن است خراب یا جدا شود.

– به یاد داشته باشید که برخی قلموهای خشک، یا هیچگاه نرم نمی شوند و یا نرم شدنشان به سختی صورت می گیرد. بنابراین ممکن است بعد از انجام این کار لازم باشد چند بار دیگر این مرحله را تکرار کرده تا نتیجه بگیرید.

2 برطرف کردن خشکی قلمو رنگ

استفاده از نرم کننده مو و سرکه

اگر به روش بالا نتوانستید فرچه را نرم کنید، از سرکه ی سفید و نرم کننده ی مو استفاده کنید.

1- سرکه ی سفید را در تابه ای کوچک به جوش آورید.

مقدار سرکه ی مورد نیاز بستگی به تعداد فرچه ای دارد که می خواهید نرمشان کنید. با این حال دقت کنید که سرکه باید به میزانی باشد که تمامی موهای فرچه را پوشش دهد. به یاد داشته باشید که سرکه به محض به جوش آمدن شروع به بخارشدن می کند. بنابراین مقدار سرکه باید کمی بیشتر از تصورتان باشد. تقریباً 2 تا 3 پیمانه کافی است.

2- ظرف شیشه ای تمیز و دارای ارتفاع، به گونه ای که بتوان قلموها را در آن قرار داد انتخاب کنید. سپس قلموها را به صورت عمودی در آن قرار دهید.

3 برطرف کردن خشکی قلمو رنگ

3- به محض این که سرکه روی حرارت جوشید و حباب هایی را ایجاد کرد، آن را از روی حرارت برداشته و در ظرف شیشه ای بریزید.

دقت داشته باشید که مقدار سرکه ای که می ریزید تنها مویه ی فرچه را در بر بگیرد و بیشتر از آن نشود. زیرا اگر سرکه به محل اتصال مویه با دسته ی فلزی برسد، چسب آن را حل کرده و موجب جدا شدن مویه از دسته و خراب شدن فرچه می گردد.

– اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه فرچه در سرکه بماند.

4- بعد از گذشت زمان گفته شده فرچه را از محلول در آورید.

تمامی رنگ ها باید از بین رفته و فرچه نرم شده باشد. در صورتی که رنگی روی آن باقی مانده است سعی کنید آن را بلافاصله از بین ببرید. از جسمی پلاستیکی برای این کار استفاده کنید تا به فرچه آسیب نزند. دقت داشته باشید که اگر نتوانستید تمامی رنگ ها را از بین ببرید، مجدداً باید فرچه را برای مدتی در سرکه بخیسانید.

4 برطرف کردن خشکی قلمو رنگ

5- بعد از در آوردن فرچه از سرکه و از بین بردن رنگ های اضافی، آن را در زیر آب گرم گرفته با انگشتانتان فرچه را ماساژ دهید و آب بکشید.

بعد از آن مقداری لوسیون (ترجیحا لوسیون بچه)، مانند آن چه در مرحله ی قبل گفته شد برداشته و به قلمو بزنید.

6- اگر بعد از انجام تمامی مراحل گفته شده باز هم احساس می کنید که موهای قلمو به نرمی دلخواهتان نرسیده است، از نرم کننده ی مو استفاده کنید. روی موهای فرچه نرم کننده زده و آن را درون یک کیسه ی فریزر بگذارید.

به گونه ای که مویه ی قلمو در گوشه ی کیسه قرار گیرد. سپس در کیسه را محکم ببندید.

7- درون کاسه ای، آب داغ ریخته و مویه ی فرچه را در آب داغ بگذارید.

دقت کنید که آب باید تمامی مویه ها را در برگیرد. این کار نرم کننده را داغ کرده و اجازه می دهد که نرم کننده بهتر به موها نفوذ کند. این کار باید یک ساعت به طول انجامد. بنابراین هر زمان آب سرد شد آن را با آب گرم عوض کنید. بعد از گذشت این زمان، فرچه را از کیسه در آورده و آب بکشید.

5 برطرف کردن خشکی قلمو رنگ

استفاده از نرم کننده لباس

می توانید از مایع نرم کننده ی لباس هم استفاده کنید.

1- مانند آن چه در مراحل قبل گفته شد، ابتدا رنگ های اضافی روی فرچه را با وسیله ای پلاستیکی جدا کنید.

در این مرحله نیز دقت داشته باشید که فشار زیادی روی فرچه وارد نیاورید که باعث خراب شدن آن می شود.

2- در ظرفی مایع نرم کننده و آب را مخلوط کنید.

به ازای هر یک گالن آب، ½ پیمانه نرم کننده می خواهید.

3- فرچه را درون محلول نرم کننده و آب بزنید. سپس آن را در محلول چرخانده و در کف ظرف به عقب و جلو بکشید.

زمانی که تمامی رنگ ها از بین رفته و حس کردید که قلمو نرم شده است آن را از محلول درآورده و کنار بگذارید تا خشک شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا