آموزش های ویدئوییمهارت های فنی

چگونه پیچ شکسته را از محل شکستگی باز کرده یا خارج کنیم؟

پیچ یک قطعه آهنی بوده که برای نگهداشتن دو قطعه یا بیشتر از دو قطعه باهم در یک جا استفاده می شود. هنگام استفاده از پیچ در حین انجام اتصالات، ممکن است پیچ بشکند. بی تجربگی یا با عجله کردن، احتمال این اتفاق را افزایش می دهد. دانستن چگونگی خارج کردن پیچ شکسته در ساخت و ساز، امری ضروری است.

با فن تریکس همراه باشید تا با روش های مختلف خارج کردن پیچ شکسته آشنا شوید.

برای خارج کرئ پیچ شکسته ، از یک کیت دریل استفاده کنید.

1- به کمک یک چکش و با استفاده از یک پانچ مرکزی، مرکز پیچ شکسته شده را علامت بزنید.

این کار به شما کمک می کند تا مرکز دریل تا حد ممکن روی مرکز پیچ شکسته شده تنظیم گردد.

1 خارج کردن پیچ شکسته

2- مته دریل را روی مرکز علامت زده پیچ قرار دهید. سپس دریل را روشن کرده تا سوراخی روی مرکز پیچ، ایجاد شود.

نوک دریل باید به سمت چپ گردش کند (در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد). در حالت عادی، مته دریل به سمت راست می چرخد. برای چرخش آن در سمت چپ؛ یعنی حالت معکوس، باید تنظیمات دریل تان را معکوس کنید. دلیل چرخش معکوس دریل، این است که از محکم تر شدن پیچ و بیشتر فرو رفتن آن در جایی که شکسته شده جلوگیری کند.

• اندازه و سایز مته هایی که برای این کار استفاده می کنید، باید با پیچ شکسته شده متناسب باشد. این مته ها جدول راهنما داشته که سایزشان را مشخص می کند. اگر مته ای به کار ببرید که خیلی بزرگ تر از چیزی باشد که نیاز دارید، امکان دارد به پیچ صدمه بزند. همچنین اگر از مته ی خیلی کوچک استفاده کنید، مقاومتش کمتر بوده که ممکن است هنگام استفاده بشکند.

3- یک مته ی خارج کننده پیچ را که متناسب با سایز پیچ باشد، بر سوراخی که با دریل روی پیچ ایجاد کردید، قرار دهید.

براساس نوع کیتی که شما استفاده می کنید، مته های خارج کننده آن می توانند شکل های مختلفی داشته باشند. از آنجایی که مته مورد استفاده شما چپ گرد است، باید خلاف جهت عقربه های ساعت دوران داشته باشد.

• به دلیل اینکه مته مورد استفاده شما باید نوک تیز باشد، قبل از روشن کردن دستگاه، نوک مته را در مکان مورد نظر با چکش محکم کنید.

4- پیچ شکسته را خارج کنید.

زمانی که مته خارج کننده در سوراخ پیچ محکم شد، انتهای نوک تیز مته، پیچ را درگیر کرده، آن را باز می کند و باعث شل شدن پیچ می شود.

• مته خارج کننده تا جایی باید بچرخد که بتواند پیچ را بطور کامل از محل مورد نظر خارج کند.

• در طول فرآیند خارج کردن پیچ، باید مانع از آسیب بیش از اندازه به پیچ و محل شکستگی آن شوید.

• همچنین حین کار با مته خارج کننده، تا حد ممکن به آرامی از آن استفاده کنید، زیرا از فولاد مقاوم ساخته شده و در صورت شکسته شدن، به سختی می توان آنها را خارج کرد.

5- براده های فلزی اطراف کار خود را پاک کنید.

در طول فرآیند خارج کردن پیچ، ممکن است مقداری براده فلزی ناشی از سوراخ کردن پیچ ایجاد شوند. اگر تصمیم دارید بعد از خارج کردن پیچ شکسته از یک پیچ سالم استفاده کنید، ابتدا باید براده های فلزی را از محل پاک کنید. برای انجام بهتر این کار می توان از یک آهنربا یا فشار هوا استفاده کرد.

از روش جوشکاری استفاده کنید

1- به کمک یک چکش و با استفاده از یک پانچ مرکزی، مرکز پیچ شکسته شده را علامت بزنید.

2- مرکز پیچ را سوراخ کنید.

از مته ای استفاده کنید که قطر آن تقریباً یک چهارم قطر پیچ شکسته شده است. سپس با دریل و مته، پیچ را سوراخ کنید.

• برای خارج کردن پیچ هایی که خوردگی زیادی دارند، بیشتر از این روش استفاده می شود. زمانی که می خواهید پیچ را سوراخ کنید می توانید بدون اینکه نگران سفت شدن پیچ باشید از مته راست گرد هم استفاده کنید. البته استفاده از مته چپ گرد هم نمی تواند آسیبی وارد کند.

3- یک مهره شش ضلعی بر روی سر پیچ بگذارید

در این مرحله قرار است مهره را روی پیچ متصل کنید. البته ممکن است مهره با قسمتی که پیچ را احاطه کرده هم سطح نشود.

8 خارج کردن پیچ شکسته

4- پیچ و مهره را به هم جوش دهید.

شما باید با یک خال جوش سریع، پیچ و مهره را بهم متصل کرده و نیازی به انجام عملیات جوشکاری نیست. اگر نیاز به جوشکاری زیاد هم داشتید، از یک جوشکار کمک بگیرید.

• در حین انجام این مرحله بسیار مراقب باشید. زیرا جوشکاری ممکن است مواد را ذوب کند. این روش برای برخی از سطوح مانند آلومینیوم بهتر است، زیرا به راحتی با جوشکاری ذوب نمی گردد.

5- پیچ را درآورید.

پس از زدن خال جوش، کمی زمان دهید تا کار سرد شود. در این مرحله مهره شش ضلعی به سر پیچ جوش خورده است. حالا با استفاده از یک آچار می توان مهره را چرخاند و پیچ متصل به آن را خارج کرد.

• خال جوش بین پیچ و مهره، محکم است اما غیرقابل شکستن نیست. برای پیچ های زنگ خورده شده، ممکن است نیاز باشد بیش از یک بار جوش زد.

• برای اتصالات ضعیف و خوردگی ها، بهتر است کار را به آرامی پیش ببرید. زمانی که می خواهید پیچ و مهره را با آچار باز کنید، اگر جهت چرخش آچار، پادساعت گرد (یعنی خلاف چرخش عقربه های ساعت) باشد، زودتر می توانید پیچ را خارج کنید.

در پایان می توانید برای اطلاع از نحوه ترمیم ورقه فلزی زنگ زده به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش ترمیم ورقه فلزی زنگ زده <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
14 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا

سلام خسته تباشید دیروز فشنگی امپر پراید رو خواستم باز کنم کلهم باپیچ کنده شد ونیمی ازاون داخلش موند ودیگه بازنشد اگه ممکنه منو راهنمایی کنید

امین

سلام من موتورم افتاده زمین فرمونش شکسته الان پیچ داخلش گیر کرده چطوری خارجش کنم؟؟؟؟

ناصر

سلام و خسته نباشید بابت مقاله خوبتون
من از پرچ انبری حهان پیچ صنعت مدل آکاردئونی دارم. می‌خواستم بدونم میشه با این مدل میخ پرچ استیل رو پرچ کرد؟!

پرویز

سلام استاد لوله آب داخل سه راه از بیخ شکسته چطوری دربیارم وجاش لوله بذارم

سیدوحید

من با مته ریز از داخل لوله آب یک قسمت را بریدم بعد با پیچ گوشتی ریز بین لوله و سه راهی را با چکش باز کنید .لبه ای از لوله از سه راه جدا میشه با انبردست لبه را بگیرید و فتیله پیچ کنید درمی آید

مجتبی

سلام
خسته نباشید
پیچ ریز درون مغزی شیر روشویی که اهرم درپوش رو به مغزی وصل میکنه بریده
چجوری خارجش کنم؟

محسن

سلام.یه پمپ آب که شافتش پوسیده وبعد از تعویض فیبر وفنر با هم نشتی زیاد آب دارد رو چجور میشه تعمیر کرد.با تراشیدن روی شافت وجازدن یه بوش به همون اندازه قطر اصلی شافت به نظرتون شدنیه؟

علی اصغر

با سلام پیچ گلگیر پراید بریده به زحمت رزوهاش معلوم میشه دوستان اگه راحلی دارین بگین ممنون میشم

امیرحسین مهدی

برای پیچ خیلی ریز باید چیکار کنم، چون پیچ لپ تاپم خورده شده نمیتونم باز کنم…

Milad

منم دقیقا همین مشکلو دارم که پیچ بدنه ی لپتاپم،دقیقا توی قسمتی که میخوام به مادربورد برسم هرز شده،هیچ کاریشم نمیتونم بکنم…

تورج

بااستفاده از نوک یک هویه پیچ رو داغ کنید حتما باز میشه کاملا امتحان شده درصورت گشادشدن نشیمنگاه پیچ قبل از بستن یک قطره چسب کفایت می‌کنه

کاربر ناشناس

با چاقوی اره ای شیاری در آن درست کنید

علی

سلام
آقا این سر هویه ما یکی از پیچ هاش از سر شکسته شده راهکاری دارید برای باز کردنش کار مارو مختل کرده.ممنون

حامد

با سلام پیچهای شماره ده ک ب کارتل پراید متصل هست در واقع کارتل رو نگهداشته منظورمه هنگام سفت کردن سر دوتا از پیچها شکست و خود پیچ الان داخل بدنه سیلندره . چکار کنم در بیاد و پیچ جدید جایگزین کنم. خیلی نگرانم راهنمایی کنید دوستان عزیز ممنون

دکمه بازگشت به بالا