گل و گیاه

چگونه گل های ارکیده را پرورش دهیم تا شکوفه بدهند؟

گل های ارکیده ، گیاهان خاصی هستند که شکوفه های زیبایی دارند. ارکیده ی شاپرکی معروف ترین نوع ارکیده است، اما گونه های بسیار متنوعی از ارکیده ها وجود دارند. با رسیدگی مناسب، ارکیده ها حداقل یک بار در سال شکوفه خواهند داد. نگهداری از هر نوع ارکیده، تفاوت جزئی با انواع دیگر آن دارد، اما در حالت کلی ملزومات رشد همه ی آن ها نور، آب، دمای مناسب، کود و رطوبت نسبی و کافی است. با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای ارکیده ها و اقدامات فصلی لازم، می توانید آن ها را به شکوفه دادن برسانید.

فراهم کردن شرایط رشد مناسب

1- فراهم کردن نور کافی

از میان گونه های مختلف گل های ارکیده ، ارکیده ی شاپرکی، رایج ترین و آسان ترین آن ها برای پرورش در خانه است. قرار دادن آن ها پشت پنجره با تابش نورکافی بهترین شرایط را برای رشد آن ها مهیا خواهد کرد. اما نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند.

گونه های مختلف گل های ارکیده نیاز های محیطی متفاوتی دارند. برای مثال ارکیده ی کیپریپدیوم و میلتونیا، حتی تابش نور خورشید از پشت پنجره را نمی پسندند و آن ها را باید پشت پنجره های شمالی خانه نگهداری کرد.

از طرف دیگر کاتلیا، دندروبیوم و سیمبیدیوم نیاز به تابش نور حداکثری خورشید از پشت پنجره دارند تا بتوانند به خوبی رشد کنند. پشت پنجره های جنوبی یا غربی خانه، محل مناسبی برای نگهداری این گونه هاست.

2 اصول نگهداری و پرورش فالانوپسیس

2- تأمین آب کافی و به اندازه

ارکیده ی شاپرکی، در طول دوره ی غیر فعال خود (دوره ای که نه شکوفه ای می دهد و نه بزرگ می شود) باید یک بار در هفته آبیاری شود. اما در دوره ی رشد، به دو بار در هفته آبیاری نیاز خواهند داشت. همچنین زمانی باید به این ارکیده آب داد که سطح خاک آن خشک شده باشد، در غیر اینصورت ارکیده از بین خواهد رفت.

مطمئن شوید که گلدان ها حتماً منافذی برای خارج شدن آب داشته باشند، چرا که اگر ارکیده ها غرق در آب باشند به زودی از بین می روند.

بهترین زمان برای آبیاری گل ارکیده ، ابتدای صبح است.

بیشتر ارکیده های گلخانه ای، بسته به فصل موجود و گونه ی آن ها، باید در فواصل زمانی 5 تا 12 روز آبیاری شوند.

وندا و آسکوسندا نیاز های آبی مشابهی با ارکیده ی شاپرکی دارند.

سیمبیدیوم و میلتونیا تمایل دارند که همواره خاک مرطوبی داشته باشند.

دندروبیوم، کاتلیا و براسیا در طول دوره ی فعال خود باید همواره مرطوب بمانند و در دوره های دیگر، در فواصل میان آبیاریِ یک هفته ای، باید خشک باشند.

3- فراهم کردن رطوبت نسبی محیط

اکثر ارکیده ها گیاهانی گرمسیری بوده و به رطوبت نسبی ای نیاز دارند که احتمالاً به شکل طبیعی در محیط خانه وجود نخواهد داشت. در طول فصل زمستان، رطوبت نسبی فضای خانه، چیزی حدود 30 درصد است. ارکیده ی شاپرکی به رطوبت نسبی حدود 40 تا 70 درصد احتیاج دارد. بیشتر ارکیده های دیگر رطوبت نسبی 60 تا 80 درصد را ترجیح می دهند. با تنظیم کردن رطوبت نسبی محیط برای ارکیده ها، رشدشان کمی بهتر خواهد شد. اگر گیاهانتان را در یک محیط و در کنار هم پرورش دهید و به طور مرتب آن ها را نمناک کنید، رطوبت نسبی محیط بالا می رود.

برای افزایش رطوبت نسبی محیط، می توانید در طول فصل زمستان از یک دستگاه رطوبت ساز (بوخور) برای پرورش ارکیده ها استفاده کنید. همچنین می توانید از جعبه های مخصوصی استفاده کنید که می توانند هوای اطراف ارکیده ها را مرطوب کنند.

با این وجود نباید ارکیده ها را درون حمام بگذارید، چرا که رطوبت نسبی حمام برای آن ها بسیار بالاست. ارکیده ها را روی طاقچه های پشت پنجره قرار دهید تا نور کافی دریافت کنند و رطوبت نسبی مورد نیازشان را نیز فراهم کنید.

تشکیل شکوفه ها

1- از لامپ های طیف کامل نور سفید استفاده کنید.

اگر ارکیده ی شما شکوفه نمی دهد، دلیل آن معمولاً عدم دریافت نور کافی است. اگر قادر نیستید نور طبیعی کافی برای ارکیده ها مهیا کنید، می توانید از “لامپ های طیف کامل نور سفید” برای نور رسانی به آن ها استفاده کنید.

این لامپ ها در اندازه و شکل های مختلف وجود دارند تا با فضاهای مختلف خانه تان تطبیق پیدا کنند.

این لامپ ها را می توان به گونه ای تنظیم کرد تا بتوانند نیاز های خاص هر یک از گونه های ارکیده را فراهم کنند.

3 اصول نگهداری و پرورش فالانوپسیس

2- به ارکیده ها کود بدهید.

استفاده از کودهای مناسب می تواند باعث تحریک رشد ارکیده ها و تسریع در روند شکوفه دادن آن ها شود. دنبال کودهایی باشید که شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین حاوی ترکیبات جانبی مثل آهن باشند. همیشه دستورالعمل استفاده از کود را بخوانید و به دقت دنبال کنید. قبل از کود دادن به ارکیده ها باید به خوبی آبیاری شده باشند.

بعضی ازانواع کود ها، دانه ای و یا خشک هستند. این کود ها را باید ابتدا در آب حل و سپس استفاده کرد.

کود های خشک غلظت خیلی بالایی داشته و نباید از آن ها به شکل مستقیم (بدون حل کردن در آب) استفاده کرد. زمانی که این کود ها را در آب حل کردید، می توانید آن را روی خاک اطراف ارکیده ها بریزید.

3- در طول دوره ی فعال ارکیده ها، ماهی یکبار به آن ها کود بدهید.

دوره ی فعال ارکیده ها تقریباً در بازه ی اسفند تا آبان است. از آذر ماه تا بهمن ماه نباید به ارکیده ها کود بدهید. همچنین اگر کمتر از میزان لازم به ارکیده ها کود بدهید، رشدشان متوقف خواهد شد و شکوفه نخواهند داد؛ و اگر بیش از حد به آن ها کود بدهید، خطر سوختن ریشه ها و برگ هایشان وجود دارد. سوختن ریشه ی ارکیده ها نیز مانع شکوفه دادن آن ها خواهد شد.

دقیقاً زمانی که متوجه شدید ارکیده شکوفه های بیشتری نمی دهد، بلافاصه بعد از مشاهده ی جوانه ها یا برگ های جدید باید به آن کود بدهید.

4 اصول نگهداری و پرورش گل ارکیده

4- در طول شب، باید دمای محیط ارکیده ها حدود 10 درجه کاهش پیدا کند.

ارکیده های شاپرکی نسبت به نوسانات دمایی حساس هستند. در طبیعت، ارکیده ها زمانی که پاییز فرا می رسد و دمای هوای شب کاهش پیدا می کنند، شکوفه می زنند. اگر ارکیده ها (حتی ارکیده های خانگی) دوره ای از شب های خنک تر را تجربه نکنند، هیچ جوانه یا شکوفه ای نخواهند زد. اگر ارکیده هایتان را پشت پنجره نگهداری می کنید، امکان دارد که شب ها کاهش دمای خفیفی به خاطر مجاورت با پنجره های بیرون داشته باشند، اما این مقدار کاهش دما، برای شکوفه دادن آن ها کافی نیست.

برای ارکیده ی شاپرکی در طول شب دمای 15.5 درجه سانتیگراد و در طول روز دمای 25 درجه سانتیگراد مهیا کنید.

5- تهویه ی مناسب را برای محیط نگهداری ارکیده ها فراهم کنید.

هوای گرفته و خشک، مانع شکوفه دادن ارکیده ها خواهد شد. ارکیده ها در محیطی رشد می کنند که هوای تازه و مرطوب در جریان باشد. هر چند هوای مرطوب ضروری است، اما اگر به شکل مناسب تهویه نشود به شدت تأثیرات بدی روی ارکیده ها خواهد گذاشت. بنابراین با باز کردن پنجره ها و یا قرار دادن یک فن (روی درجه کم) در محیط، سعی کنید جریان هوای تازه را فراهم کنید.

نظارت بر رشد ارکیده ها

1- به فصل رشد گل های ارکیده دقت کنید.

هرگونه ای از ارکیده ها در فصل خاصی رشد می کنند، لذا اگر فصل رشد ارکیده ها فرا نرسیده است، انتظار شکوفه دادن را نداشته باشید. اغلب ارکیده ها از جمله ارکیده ی شاپرکی، در طول فصل تابستان شاهد پدیدار شدن و رشد برگ های جدیدشان هستند. جوانه ها و غنچه ها در اواخر پاییز نمایان می شوند و بعد از آن، ارکیده ها شکوفه خواهند داد. شکوفه دادن ارکیده ها می تواند تا اوایل فصل بهار ادامه داشته باشد، اما معمولاً در اواخر بهمن ماه متوقف خواهد شد.

ارکیده ی شاپرکی غالباً یک بار در سال گل می دهد، اما این گل ها می توانند تا چند ماه باقی بمانند.

زمانی که گل های ارکیده از بین می روند، ممکن است بار دیگر گل هایی از همان غنچه سر برآورند، اما شانس خیلی کمی وجود دارد.

2- رنگ برگ ها را بررسی کنید.

در اکثر موارد، دلیل اصلی شکوفه ندادن ارکیده ها عدم دریافت نور کافی است. یکی از بهترین راه هایی که می توان فهمید ارکیده ی شما نور کافی دریافت می کند یا نه، این است که رنگ برگ هایش را بررسی کنید. یک ارکیده ی سالم که میزان کافی نور خورشید دریافت می کند باید برگ های سبز و روشنی داشته باشد. اگر رنگ برگ ها سبز تیره بود، آن ها را به نقطه ی پر نور تری مثل پشت پنجره ی جنوبی منتقل کنید. اگر رنگ برگ ها سبز روشن و همراه با رگه های سرخ بود، بیش از حد لازم در معرض تابش نور خورشید قرار دارد و باید آن را به پنجره های شرقی و شمالی خانه منتقل کنید.

اگر یک ارکیده ی شاپرکی را پشت پنجره ی جنوبی خانه قرار داده اید، احتمالاً لازم است تابش نور را با استفاده از یک سایبان یا پرده، کاهش دهید. بیشتر ارکیده ها نور زیاد می خواهند اما نه نور مستقیم خورشید.

5 اصول نگهداری و پرورش گل ارکیده

3- ساقه ها و برگ های گیاه را بررسی کرده تا نشانه ای از خشک شدن در آن ها نباشد.

اگر ساقه ها یا برگ های گیاه، پژمرده و خشک شده باشند، باید بیشتر آن ها را آبیاری کنید. در فصلی که ارکیده ها شکوفه می دهند به آب بیشتری نیاز دارند و باید به تعداد دفعات بیشتری به آن ها آب بدهید.

همچنین وقتی جوانه ها و غنچه های جدیدی ایجاد می شوند، گیاه شدیداً به آب احتیاج پیدا خواهد کرد. پس فراموش نکنید که به میزان کافی به آن آب بدهید.

آب دادنِ بیش از حد، سریعاً ارکیده را از بین خواهد برد. هیچگاه خاک ارکیده ها را غرق آب نکنید.

6 اصول نگهداری و پرورش گل ارکیده

4- همواره خاک مناسبی برای تهویه ی ارکیده ها فراهم کنید.

بیشتر ارکیده ها از جمله ارکیده ی شاپرکی در خاک معمولی رشد نخواهند کرد. آن ها به محیطی برای رشد نیاز دارند که دارای جریان آب و هوای کافی باشد. پوست خرد شده ی درختان، کود مناسبی برای اکثر ارکیده هاست.

بدون تهویه کافی و جریان آب مناسب، ارکیده ها خفه می شوند و از بین می روند.

اکثر ارکیده ها می توانند در محیط های متخلخل مثل خزه ی پونه زار، ریشه های خشک شده ی سرخس، پشم سنگ، پوست خرد شده نارگیل، سنگ ریزه و یا ترکیبی از این مواد رشد کنند.

7 اصول نگهداری و پرورش فالانوپسیس

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا