سلامت

چگونه لیف طبیعی و گیاهی لوفا Loofah را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

لوفا نوعی اسفنج و در واقع نوعی لیف بوده که برای تمیز کردن و شستشو پوست بدن و لایه برداری مورد استفاده قرار می گیرد. این اسفنج ها کاملاً طبیعی بوده و از گیاهی به نام لوفا به دست می آیند. لوفا گیاهی شبیه به کدو است، که لیف لوفا در واقع بافت داخلی این کدو می باشد. بافت فیبری شبیه به پلاستیک که پلاستیکی و مصنوعی نبوده و کاملاً طبیعی است. طبیعی بودن آن باعث می شود که به سرعت درون بافت های ریز لوفا باکتری ها و قارچ ها رشد کرده و کپک روی آن را فرا گیرد. به طوری که با شستشوی معمولی از بین نمی روند. این لیف ها قیمت بالایی نسبت به سایر لیف ها دارند و در صورتی که مراقبت نشوند سریع کپکی شده و باید دور انداخته شوند. پس بهتر است با شستشو و ضدعفونی کردن اصولی و همیشگی، آن ها را سالم نگه داشته و عمر آن را افزایش داد.

برای جلوگیری از قارچ و کپک زدن لوفا

2 تمیز و ضدعفونی کردن لیف گیاهی لوفا

1- پس از هر بار استفاده، آن را خوب آبکشی کرده و خوب بچلانید و تکان دهید. تا تمام آب های اضافه به طور کامل از آن خارج شود.

2- لوفا را همیشه خشک نگه دارید.

پس از استفاده آن را از محیط حمام بیرون آورده و زیر نور آفتاب بگذارید تا خشک شود و تا استفاده ی بعدی نیز آن را در حمام نگه ندارید. زیرا باکتری در محیط های مرطوب رشد می کند. پس هیچگاه اجازه ندهید لوفا مرطوب بماند.

3- بهتر است هر یک هفته یک بار لوفا را با وایتکس ضدعفونی کنید.

از آنجایی که لوفا ماده ای طبیعی است، میکروب های موجود در آن زودتر از دیگر انواع اسفنج ها باعث گندیده شدن آن می شوند. برای جلوگیری از این امر هفته ای یکبار، لوفا را به مدت 5 دقیقه در وایتکس بخیسانید.

4- از اسانس های روغنی طبیعی استفاده کنید.

این اسانس ها دارای خواص ضد میکروبی بوده که به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک می کنند. همچنین حاوی مواد ضدعفونی کننده یا مواد شیمیایی خشن بوده که برای پوست و محیط شما مناسب است. هفته ای یکبار، لوفای خود را در محلول ساخته شده از آب گرم و چند قطره از اسانس های روغنی خیس کنید. هم باعث معطر شدن آن شده و هم همیشه آن را تمیز نگه می دارد.

5- لوفا را در مایکروویو بگذارید.

مایکروویو سلاحی قدرتمند در کشتن میکروب هایی است که باعث ایجاد باکتری می شوند. شما می توانید به طور مداوم لوفا را به مدت دو دقیقه در مایکروویو قرار دهید. فقط قبل از قرار دادن به یاد داشته که کاملاً مرطوب باشد و چیز فلزی روی آن نباشد که باعث آتش سوزی شود.

6- لوفا را در ماشین لباسشویی نشویید.

زیرا احتمال قارچ را بالا می برد. به علاوه مرحله ی خشک کن ماشین لباسشویی باعث ذوب شدن الیاف طبیعی لوفا می گردد.

اگر علائم زیر را در لوفا مشاهده کردید آن را دور انداخته و لوفای جدید تهیه کنید.

تمام مراحل بالا را برای لوفا انجام دهید. از پرتاب کردن آن به اطراف خود داری کرده و جای مشخصی را برای نگهداری از آن تعیین کنید. لوفا را همیشه در مکان معینی که خشک و تمیز است نگهداری کنید. زمانی که احساس کردید قارچ و کپکی در آن رشد کرده، تغییر رنگ داده یا بوی بدی می دهد، آن را دور انداخته و لوفای جدیدی خریداری کنید. انجام این کار بسیار مهم می باشد. زیرا زدن لیفی که دارای قارچ و کپک است باعث ایجاد عفونت می گردد.

– بهتر است لوفاهای طبیعی هر 3 تا 4 هفته یک بار تعویض شوند. لوفاهایی با الیاف مصنوعی را تا دو ماه نیز می توان استفاده کرد. به یاد داشته باشید که لوفاهای مصنوعی به این حد مراقبت که پیشتر گفته شد نیاز ندارند.

– بهتر است لوفا را جایگزین لیف های معمولی نکرده و از لوفا گاهی فقط به خاطر خواص آن استفاده کنید. زیرا بافت طبیعی آن باعث شده که قارچ و کپک بیشتر در آن رشد کند و عمر کمتری داشته باشد. بنابراین بهتر است در کنار دیگر لیف ها استفاده شود.

در پایان می توانید برای اطلاع از “اصول صحیح استفاده از لیف طبیعی لوفا” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> اصول صحیح استفاده از لیف طبیعی لوفا <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا