لپ تاپ و کامپیوتر

چگونه از نرم افزار و اپلیکیشن های لینوکس در کروم بوک استفاده کنیم؟

استفاده از نرم افزار های لینوکس در کروم بوک

کاربرانی که از ورژن و نسخه ی 69 سیستم عامل کروم استفاده می کنند، می توانند از نرم افزارها و اپلیکیشن های لینوکس نیز در سیستم عامل خود بهره ببرند. تعویضی در سیستم عامل کروم اتفاق می افتد که در آن لیست عظیمی از نرم افزارها قابل دسترسی می شوند. برای انجام این کار در ادامه با ما همراه باشید.


برای آموزش ” نحوه راه اندازی اولیه کروم بوک Chromebook ” به لینک زیر از وب سایت فن آموز مراجعه کنید.

>>> نحوه راه اندازی اولیه کروم بوک Chromebook <<<


1 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

قبل از انجام هر کاری باید بدانید که از آن جایی که این قابلیت به تازگی رونمایی شده، ممکن است برنامه ها و نرم افزار های لینوکس هنوز برای هر کروم بوکی که نسخه ی 69 را اجرا می کند، در دسترس نباشد. هنوز لیست دقیق و قطعی از برنامه های لینوکس که می توان در کروم اجرا کرد وجود ندارد. به همین دلیل ممکن است مسیری که در زیر گفته شده و دنبال می کنید، کمی برایتان متفاوت باشد.

جهت شروع کار و استفاده از نرم افزار های لینوکس در کروم بوک، نسخه ی سیستم عامل کروم باید به نسخه ی بتا ارتقا یابد. پس سیستم عامل کروم را به نسخه ی بتا ارتقا دهید.

توجه داشته باشید که برای ارتقا به نسخه ی جدید سیستم عامل کروم یعنی نسخه ی بتا، نیازی به پاور واش ندارید. یعنی ارتقا از نسخه ی استیبل به بتا، بدون ریست فکتوری نیز انجام می شود. اما اگر بخواهید برعکس عمل کرده و نسخه ی بتا را به استیبل تغییر دهید، نیاز به پاور واش یا همان ریست فکتوری سیستم عامل خواهد بود.

اما چگونه باید نرم افزار های لینوکس را در سیستم عامل کروم فعال کرد؟

برای شروع به منوی تنظیمات دستگاه رفته و روی گزینه ی “Settings” کلیک کنید. (توجه داشته باشید که ما در عکس های زیر از کانال توسعه دهنده ی (developer channel) سیستم عامل کروم استفاده می کنیم. بنابراین ممکن است عکس های زیر کمی متفاوت تر از چیزی باشد که شما در سیستم خودتان می بینید.)

2 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

در منوی تنظیمات به سمت پایین منو اسکرول کرده تا به ته آن برسید. در آن جا باید یک عنوان با نام لینوکس بتا (Linux (Beta وجود داشته باشد. اگر این گزینه وجود داشت یعنی شانس این را دارید که از برنامه های لینوکس استفاده کرده و دستگاه شما نرم افزارهای لینوکس را پشتیبانی می کند. پس دکمه ی “Turn On” را بزنید.

3 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

پنجره ی جدیدی باز می شود که به شما اجازه می دهد لینوکس را راه اندازی کنید. برای شروع و استفاده از این قابلیت روی گزینه ی “Install” کلیک کرده تا نصب ترمینال شروع شود.

4 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

انجام این کار و تکمیل شدن این پروسه چند دقیقه ای طول می کشد. بنابراین دستگاه را رها کرده و چرخی بزنید تا سیستم کار خود را انجام دهد. پس از اتمام پروسه، ترمینال به صورت اتوماتیک شروع به کار خواهد کرد.

5 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

حال چگونه از ترمینال برای نصب نرم افزارها استفاده کنیم؟

اگر قبلاً از سیستم عامل لینوکس استفاده نکرده اید، ممکن است فکر کنید که استفاده از ترمینال برای نصب نرم افزارها و برنامه ها کمی دشوار است؛ اما نگران نباشید. این کار بسیار آسان بوده و از سیستم بسیار رایجی به نام APT استفاده می کند.

6 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

7 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

برای شروع ابتدا APT را آپدیت می کنیم تا مطمئن شویم که می توانیم به جدید ترین موارد و قابلیت هایش دسترسی یابیم. پس دستوالعمل زیر را در ترمینال تایپ کرده و کلید Enter را بزنید.

زمانی که عملکرد صفحه به پایان رسید، آماده باشید تا اولین نرم افزار را نصب کنید.

از آن جایی که ویرایشگر عکس کروم یکی از بزرگترین نقاط ضعف این سیستم عامل می باشند، ما کار را با GIMP که ویرایشگری شبیه به فتوشاپ است شروع می کنیم. دستور زیر را تایپ کرده و سپس کلید Enter را بزنید.8 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

سیستم شروع به کار کرده و نگاهی به GIMP می اندازد. سپس اطلاعاتی را در مورد آن به شما می دهد. برای تایید این موضوع باید کلید “Y” را بزنید. این عملیات نیز مدتی طول خواهد کشید پس باز هم خود را سرگرم کرده و اجازه دهید روند به صورت طبیعی تکمیل شود.

9 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

بعد از نصب می توانید عبارت “gimp” را در ترمینال تایپ کرده و نرم افزار را راه اندازی کنید. دقت داشته باشید که یک آیکون مربوط به این اپلیکیشن نصبی در کشو نرم افزارها یا اپلیکیشن هایتان نمایش داده می شود که کاملاً متفاوت تر از چیزی است که نصب کرده اید!

10 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

سپس دستور زیر را نیز اجرا کنید.

11 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

این دستور تمامی اپلیکیشن های نصب شده تان را آپدیت می کند. بهتر است آپدیت ها را با آپدیت هایی که قبلاً انجام داده اید جفت سازی کرده و همگام کنید پس دستور زیر را وارد کنید:

12 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

13 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

برای نصب اپلیکیشن ها از روش دیگری نیز می توانید استفاده کنید: Gnome Software Center

برای این کار دستور زیر را وارد کنید:

14 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

مجدداً برای تایید کار دکمه “Y” را فشار دهید. تمامی نرم افزار ها و فایل های لازم، دانلود شده و در مرکز نرم افزار (Software Center) نصب می شود. سپس در کشو اپلیکیشن یا نرم افزار ها با نام “Software” نمایش داده می شوند.

15 استفاده از اپلیکیشن لینوکس در کروم بوک

به دلیل این که نرم افزار های لینوکس در حال حاضر بیشتر در کانال بتا می باشند و ما در مثال از کانال توسعه دهنده یا همان دولوپر استفاده می کنیم، نتوانستیم مرکز نرم افزار (Software Center) را به طور کامل روی سیستم بارگذاری کنیم. اگر شما از کانال بتا استفاده کنید به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

در پایان برای اطلاع از “نحوه راه اندازی نرم افزار های ویندوزی روی کروم بوک” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه اجرای نرم افزار های ویندوزی روی کروم بوک Chromebook <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا