بیشتر بدانید

چگونه سیانوباکتری یا جلبک سبز آبی را در آکواریوم از بین ببریم؟

سیانوباکتری که با نام های جلبک سبز آبی یا جلبک ژله ای قرمزهم شناخته می شود؛ شبیه باکتری و جلبک در آکواریوم عمل می کند. رنگ آن می تواند قرمز متمایل به قهوه ای یا آبی متمایل به سبز باشد. همچنین تا قبل از باز شدن کامل و پوشاندن دیواره های آکواریوم، می توان آن را به شکل توده ها یا دسته های به هم وصل شده کوچک مشاهده کرد. اگر متوجه وجود سیانوباکتری در آکواریوم خود شُدید، باید سریعاً اقداماتی برای از بین بردن آن و پیشگیری از رشد آن در آینده انجام دهید.

از بین بردن سیانو باکتری در آکواریوم

1- یک تعویض آب جزئی انجام دهید.

اگر آکواریوم شما محل زندگی سیانوباکتری شده است، اولین قدم برای از بین بردن آن تعویض آب مغذی آکواریوم با آب شور تمیز است. برای این کار می توانید از تعویض آب جزئی استفاده کنید.

● سعی کنید حدود 10 درصد تا 20 درصد آب مخزن را تعویض کنید. یعنی اگر مخزن شما 10 گالن ظرفیت دارد، یک تا دو گالن از آن را تعویض کنید. این کار برای اطمینان از سالم بودن آب کافی است.

● تا جای ممکن مواد ارگانیک و خرده ریزه های لایه زیرین مخزن را از بین ببرید. برای این کار استفاده از یک لوله خلأ می تواند در از بین بردن خرده ریزه های سنگریزه یا شن های کف مخزن موثر باشد.

● مطمئن شوید که هر سیانوباکتری را که به سطح زیرین مخزن چسبیده است از بین می برید.

1 از بین بردن سیانوباکتری از آکواریوم

2- خرده ریزه های لایه زیرین مخزن را از بین ببرید.

حتی با انجام تعویض آب، شاید آکواریوم شما همچنان محل تولید مثل و پرورش سیانوباکتری ها باشد. اضافه کردن آب تمیز به آکواریوم همیشه حل کننده مسئله نیست. چون ممکن است مواد مغذی که سیانوباکتری ها از آن تغذیه می کنند، بین شن و ماسه های کف مخزن پنهان باشد.

● اگر از پس هزینه ها بر می آیید، یک فیلتر که در زیر شن و ماسه تعبیه می شود، می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این فیلتر به طور مداوم مقدار اضافه خرده ریزه های شن و ماسه را از بین می برد.

● یک مکنده سنگریزه هم می تواند گزینه مناسبی برای مکیدن و از بین بردن خرده ریزه های شن و ماسه کف مخزن باشد.

● استفاده از یک سیفون در محیط آکواریوم برای از بین بردن خرده ریزه ها نیز یکی از راه های مفید است. برای تهیه سیفون می توانید به سایت های آنلاین مراجعه کنید.

● اگر از شن به جای سنگریزه در آکواریومتان استفاد می کنید؛ استفاده از نوعی ماهی به نام گوبی خال نارنجی یا یک میگوی هفت تیر کش (نوعی میگو از خانواده آلفدیا) در آکواریوم خود می تواند کمک خوبی باشد. این موجودات میان شن های زیر مخزن میخزند و باعث تحریک پذیری و تکان خوردن سیانوباکتری ها می شوند؛ که این عمل به فیلتر مخزن اجازه می دهد تا سیانوباکتری ها را راحت تر از بین ببرد.

2 از بین بردن سیانوباکتری از آکواریوم

3- از بین بردن سیانوباکتری های چسبیده به مخزن

اگر با رشد سیانوباکتری در مخزن آکواریومتان مواجه شدید، مراقبت از آب مخزن قدم مهمی در از بین بردن آن ها است. ممکن است سیانوباکتری های چسبیده به مخزن با تعویض آب بزرگ تر شوند. مراحل از بین بردن سیانوباکتری ها باید شامل از بین بردن جلبک های چسبیده به دیواره مخزن یا هر نقطه داخلی دیگر مخزن نیز شود.

● می توانید برای از بین بردن سیانوباکتری ها یک لجن روب اختصاصی تهیه کنید.

● استفاده از یک کارت اعتباری قدیمی در محل باریکی از مخزن نیز می تواند مثل لجن روب در از بین بردن سیانوباکتری ها عمل کند.

3 از بین بردن سیانوباکتری از آکواریوم

4- فیلتر را تمیز کنید.

یک فیلتر کثیف غالباً دلیل پیشرفت در رشد و بزرگ تر شدن سیانوباکتری ها در آکواریوم است. اگر با از بین بردن سیانوباکتری ها درگیر هستید، تمیز کردن فیلتر را در برنامه لجن روبی خود فراموش نکنید!

● محیط داخل فیلترهای مکانیکی به رسیدگی و تمیز شدن نیاز دارد. هرگاه کثیفی ها و باقیمانده مواد از روی فیلتر پاک نشدند، باید فیلتر را عوض کنید.

● اگر مخزن آکواریومتان دارای یک فیلتر خراب است، مواد بجامانده و گیر کرده در فیلتر می تواند باعث انتشار آمونیاک، نیترات، نیتریت و فسفات در محیط داخلی مخزن شود.

5- استفاده از یک رویه گیر را امتحان کنید.

یکی از بزرگ ترین دلایل وجود سیانوباکتری ها، پسماند های موجود در آب است (مثل غذاهای باقیمانده، مدفوع ماهی و…) یک رویه گیر در از بین بردن این ضایعات می تواند بهتر از یک فیلتر عمل کند.

● رویه گیر، مواد زائد را جمع آوری کرده و اجازه نمی دهد که ضایعات یا حتی پسماند آن ها دوباره به درون مخزن نفوذ کنند. شاید سایر فیلترها این قابلیت را نداشته باشند.

● رویه گیرهای بزرگ بیرونی (بیرون محیط داخلی آکواریوم نصب می شوند) می توانند بهترین گزینه از میان رویه گیرها برای آکواریومتان باشند؛ اما این رویه گیرها باید به طور مداوم با مخزن آکواریومتان منطبق شوند. در غیر این صورت ممکن است مقدار آب زیادی نشت دهند.

4 از بین بردن سیانوباکتری از آکواریوم

جلوگیری از پیشرفت سیانوباکتری ها در آکواریوم

1- محدود کردن مقدار غذایی که ماهی هایتان را با آن تغدیه می کنید.

غذای اضافه یکی از منابع مهم و معمول تشکیل فسفات در آکواریوم است. فسفات در آب نفوذ کرده و محیطی مناسب و متعادلی برای رشد سیانوباکتری ها به وجود می آورد؛ که می تواند باعث آلوده شدن مخزن شود.

● دانستن مقدار زمانی که طول می کشد تا ماهی هایتان غذا را مصرف کنند یکی از نکات مهم و مفید است.

● اگر پس از چند دقیقه هنوز غذاهای اضافی که دیگر خورده نمی شوند در محیط آکواریوم وجود دارند، احتمال اینکه به شکل پسماند نشست کنند زیاد است.

● سعی کنید وعده های بزرگتری به ماهی های خود بدهید، یا اگر می خواهید چندین بار در روز ماهی هایتان را تغذیه کنید، از کمی پروتئین استفاده کنید.

2- از یک گیاه آبزی در محیط آکواریومتان استفاده کنید.

زیرا این گیاهان برای دریافت منابعی مانند نور و مواد مغذی با سیانوباکتری ها رقابت کرده و می توانند باعث کاهش یا از بین رفتن رشد جلبک ها شوند. این گیاهان فسفر و کربن دی اکسید را دریافت کرده و در نتیجه باعث تولید اکسیژن می شوند؛ وجود اکسیژن، محیطی بهتر، سالم و تمیز تر در آکواریوم به وجود می آورد.

● علف های دریایی یا گیاه کرنا (مانگرو) می توانند بهترین محیط را در آکواریوم به وجود بیاورند.

● انواع مشخصی از جلبک های دریایی هم می توانند در تولید اکسیژن در آکواریوم موثر باشند. این جلبک ها گزینه سالم و مفیدی برای اضافه کردن به آکورایومتان بوده و می توانند جانشین سیانوباکتری ها شوند.

● چند گونه جلبک مفید برای پرورش شامل: جلبک پر سبز، جلبک سبز گونه و سرخس جلبک است.

5 سیانو باکتری آب آکواریوم

3- نوردهی مستقیم به آکواریوم را محدود کنید.

نور عنصری ضروری برای رشد گیاهان دریایی است؛ اما با این حال نوردهی بیش از حد در آکواریوم می تواند باعث فراهم شدن محیطی برای رشد سیانوباکتری ها شود. این مورد معمولاً زمانی مشکل دار می شود که نوردهی طولانی مدت و از فاصله ای نزدیک صورت گیرد. احتیاط و پیش بینی لازم برای این کار می تواند باعث داشتن مخزنی تمیز و سالم شود.

● مخزن های آکواریوم های تزئینی نباید بیشتر از 6 تا 10 ساعت در روز در معرض نوردهی قرار بگیرند. این عدد برای آکواریوم های غیر تزئینی از 10 تا 14 ساعت در روز است.

● اگر با نظم دهی به چرخه نوردهی مشکل دارید، انجام این کار را با یک تایمر تنظیم کنید.

● حداقل سالی یکبار لامپ ها را تعویض کنید. همراه با گذر زمان مقدار و شدت نوردهی لامپ ها کاهش پیدا کرده که این می تواند باعث رشد سیانوباکتری ها شود.

کیفیت آب را بهبود ببخشید.

1- کیفیت آب را چک کنید.

اگر رشد سیانوباکتری ها در آکواریومتان ادامه داشته و تعویض آب و محدود کردن مقدار غذا موثر نیست، کیفیت آب آکواریوم را چک کنید تا بفهمید که آیا مشکل مستقیماً با کیفیت آب در ارتباط است یا اینکه فقط بخشی از آن مربوط به کیفیت آب می باشد.

● با استفاده از یک کیت آزمایش کیفی آب می توانید، آب مورد استفاده تان را آزمایش کنید. این کیت ها به راحتی قابل خریداری از فروشگاه ها هستند.

● فسفات به طور معمول به آب های لوله کشی شده شهری اضافه شده تا از خوردگی لوله ها جلوگیری شود. به دلیل کود دهی، این ماده می تواند در چاه های آب نیز نفوذ کرده باشد.

● افزایش فسفات در آب شهری می تواند باعث فراهم شدن شرایط مناسب برای رشد سیانوباکتری شود.

● اگر مشکل در کیفیت آب است، برای رفع این مشکل می توانید از فیلترهای اسمز معکوس یا سایر سیستم های فیلتر آبی استفاده کنید. این فیلتر ها را می توانید به صورت آنلاین تهیه کنید.

2- جا به جایی آب مخزن را بهبود ببخشید.

یکی از نکات مهم، کنترل حرکت آب و جا به جایی آن در مخزن است. حرکت و جریان آب باعث اکسیژن رسانی بهتر می شود، اما جریان سریع هم می تواند نتایج منفی در پی داشته باشد.

● اگر آب با سرعت کافی جا به جا نمی شود، می تواند راکد شده و باعث کمبود اکسیژن شود.

● اگر جریان آب سریع باشد، غذا، قبل از استفاده و خورده شدن توسط ماهی ها، وارد فیلتر شده و بعد از تجزیه باعث انتشار فسفر اضافه در مخزن می شود.

● یک سر موتور یا یک دستگاه تولید کننده موج، با افزایش میزان جریان آب می تواند باعث کنترل جا به جایی، حرکت و بهبود کیفیت آب در مخزن شود.
● با یک متخصص سرویس دهی آکواریوم صحبت کرده و ببینید چه میزان جریانی برای اندازه و نوع آکواریومتان مناسب است. می توانید به صورت آنلاین با این متخصصان صحبت کنید.

6 سیانو باکتری آب آکواریوم

3- آب را به صورت هفتگی تعویض کنید.

تعویض آب به شکل منظم به داشتن محیطی سالم در آکواریوم کمک می کند. این کار صدمه ای به ماهی نمی زند و تنها باعث کنترل مقدار مواد مغذی و فسفر می شود. همچنین مواد حل نشده در آب، با جایگزینی و تعویض آب قدیمی و کهنه با آب تازه، تمیز و سرشار از اکسیژن از بین می روند.

● به یاد داشته باشید که تنها از آب شور برای آکواریومتان استفاده کنید. نمک آکواریوم را می توانید به صوت آنلاین تهیه کنید و با آب شهری مخلوط کرده و استفاده کنید.

● آب شور را به آرامی داخل مخزن بریزید. جریان سریع آب می تواند باعث وحشت زدگی ماهی ها و آسیب زدن به اکو سیستم شود.

4- پی اچ مخزن را تست کنید.

یکی از اقدامات لازم برای داشتن آکواریومی عاری از سیانوباکتری تست PH آب و حفظ کردن آن در محدوده مشخصی است. یک محیط با پی اچ کمی بالا می تواند به جلوگیری از رشد سیانوباکتری ها کمک کند.

● بیشتر آکواریوم ها باید پی اچی بین 8.1 تا 8.4 را دارا باشند.

● PH آب را می توانید به وسیله میانگیر یا کلسیم راکتور تنظیم کنید.

● کیت تنظیم پی اچ آب را می توانید به صورت آنلاین تهیه کنید.

● در هر بار تعویض آب، پی اچ آب را چک کنید و در صورت عدم تعادل آن را تنظیم کنید.

5- فیلتر را به طور منظم تمیز کنید.

اگر بدون تمیز کردن فیلتر آب را تعویض می کنید، آب تمیز وارد فیلتر کثیف شده و باعث حضور دوباره همه مواد مغذی و خرده ریزه های اضافی که برای از بین بردنشان زحمت کشیده اید می شود.

● برای هر بار تعویض آب فیلتر را تمیز کنید.

● برخی فیلتر را در آبی که از مخزن خارج کرده اند شستشو می دهند تا باکتری های مفید موجود در محیط فیلتر از بین نروند.

● برخی نیز آن را با آب شیر شسته تا خرده ریزه ها از روی آن پاک شود. اما اینکار باعث از بین رفتن باکتری های مفید می شود.

● هر روشی را که انتخاب کردید مطمئن شوید که مراحل تمیز کاری با احتیاط انجام شده تا باکتری ها از بین نروند و حداکثر مقدار خرده ریزه ها از بین بروند.

برای اطلاع از نحوه شستن و تمیز کردن پمپ هوای آکواریوم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه شستن و تمیز کردن پمپ هوای آکواریوم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا