تغذیهسلامت

آنتی نوترینت های Anti Nutrients موجود در غلات چه موادی هستند؟

آنتی نوترینت ها

غلات کامل، لوبیاها، آجیل و دانه ها سال هاست که به عنوان غذای سالم مورد استفاده قرار می گیرند. همه ی این مواد منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر بوده و برای سلامتی بسیار مفید هستند. اما در کنار خواص و فوایدشان حاوی مواد مضری بوده که می توانند باعث آسیب به بافت پوششی روده ی ما شوند. این مواد مضر را آنتی نوترینت ها می نامند. آنتی نوترینت ها می توانند نفوذ پذیری روده و یا به قول معروف نشت روده را به وجود آورند که باعث بروز بیماری های خود ایمنی، روماتیسم مفصلی، سلیاک، دیابت نوع یک و ام اس می شود.


برای اطلاع از روش های “درمان خانگی سندرم نشت روده” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان خانگی سندرم نشت روده <<<


1 آنتی نوترینت Anti Nutrients موجود در غلات

مجموعه ی موادی که در ادامه به آنها اشاره شده و در مواد غذایی بالا نیز موجود است، آنتی نوترینت نامیده می شوند.

آنتی نوترینت لکتین (Lectins)

لکتین ها در بافت پوششی روده، که لایه ی نارک سلولی بوده و روده ی ما را تشکیل می دهد، سوراخ هایی را ایجاد کرده و به آن آسیب می زنند. زمانی که اپیتلیوم یا همان بافت پوششی روده آسیب دیده باشد، ذرات و مواد غذایی هضم نشده از سوراخ های روده وارد جریان خون می شوند؛ و اتفاقی که می افتد این است که بدن به این مواد به عنوان عضو بیگانه و مهاجم خارجی حمله می کند. در نتیجه پاسخ ایمنی به وجود می آید و بدن را التهاب فرا می گیرد.

در تحقیقاتی نشان داده شده است که لکتین ها باعث اختلال در باکتری های روده شده که می تواند منجر به مشکلات دیگری برای سلامتی شود. لکتین ها بیشتر در لوبیاها و غلات یافت می شوند. بیشترین مقدار لکتین در لوبیای قرمز و دانه های سویا وجود دارد. البته تخمیر و پخت می تواند میزان این لکتین را کاهش دهد. اما آن ها را به طور کامل حذف نمی کند.

آنتی نوترینت فیتات یا اسید فیتیک (Phytates)

فیتات به مواد معدنی موجود در بدن متصل شده و از جذب آنها جلوگیری می کند. پس می توان گفت این گفته ی معروف و کلیشه ای که “شما همان چیزی هستید که می خورید” در اینجا صدق نمی کند. زیرا موادی هستند که خورده می شوند اما به لطف اسید فیتیک جذب بدن نمی شوند. آهن، روی، کلسیم، فسفر و منیزیم، مواد معدنی هستند که فیتات مانع جذب آن ها می شود.

اسید فیتیک در لوبیا، غلات، دانه ها و آجیل یافت می شود. اما به نظر می رسد لوبیا بیشترین میزان اسید فیتیک را داشته باشد. خیساندن، جوانه زدن و تخمیر مقدار فیتات را کاهش می دهد؛ اما به طور کامل از بین نمی برد. با این حال بهتر است مواد غذایی حاوی اسید فیتیک قبل از مصرف خیسانده شوند.

آنتی نوترینت ساپونین (Saponins)

ساپونین زمانی که با آب مخلوط می شود بافتی صابونی به خود می گیرد. این ماده می تواند به عملکرد بافت پوششی روده آسیب زده و مسائل گوارشی ایجاد کند. همچنین نشان داده شده است که این ماده می تواند به گلبول های قرمز خون آسیب رسانده و عملکرد تیروئید را نیز مختل می کند.

ساپونین در لوبیا، نخود، سویا و کینوآ یافت می شود. خیساندن و شستشو می تواند تا حدی این ماده را حذف کند.

آنتی نوترینت اگزالات (Oxalates)

اگزالات بیشتر به دلیل دخالت در جذب کلسیم شناخته شده است. اگزالات می تواند در بافت ها کریستال شود، در نتیجه باعث ایجاد سنگ کلیه در برخی افراد می شود. این ماده در کلم، اسفناج، برگ چغندر، روبارب و بسیاری دیگر از مواد غذایی گیاهی یافت می شود. پخت این سبزیجات می تواند مقدار آن را کاهش دهد. برای کاهش اگزالات، بهتر است سبزیجات را به آرامی بپزید.

مهار کننده های آنزیم

همان طور که از اسمشان پیداست، مهار کننده های آنزیم، آنزیم هایی که برای هضم یک غذای خاص مورد نیاز بدن است را مهار می کنند. خیساندن می تواند از مقدار این ماده بکاهد. بنابراین ماده ی غذایی قابل هضم تر می شود. مهار کننده های پروتاز (آنزيم تجزيه کننده پروتئين) با پخت از بین می روند؛ بنابراین زمانی که غذا پخته شود دیگر غذا حاوی این نوع مهار کننده نیست.

در پایان توصیه می کنیم که اگر سابقه ی بیماری خود ایمنی دارید یا در خانواده و فامیل تان این مشکل وجود دارد در مصرف مواد گفته شده بسیار احتیاط کنید و آن ها را به ندرت مصرف نمایید و حتماً قبل از استفاده بخیسانید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا