فرهنگ و هنر

آموزش 7 روش تکنیکی برای عکاسی حرفه ای تر

ترفند هایی برای عکاسی حرفه ای

این روزها عکاسی جزء رشته و حرفه های محبوب به شمار می آید که هر روزه به تعداد علاقه مندان آن افزوده می شود. در واقع عکاسی از هنرهایی است که با ساده ترین عکس ها می توان معانی عمیقی را به بیننده انتقال داد. در عکاسی یکسری روش ها و تمریناتی وجود دارند که برای بهتر شدن عکس ها به شما کمک می کنند و شما را به عکاس بهتر و حرفه ای تبدیل خواهند کرد.

– همچنین می توانید برای عکاسی بهتر سه پایه عکاسی مناسبی انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

با ما و حرفه های عکاسی حرفه ای همراه باشید.

1 ترفندهای عکاسی

1- عکاسی با نورسنجی نقطه ای (Spot meter)

سیستم های نورسنجی جدید، مدها یا حالت های بسیار جالبی دارند که نورسنجی Evaluative، Matrix (ماتریسی) یا مولتی اریرا (Multi-area) نامیده می شوند. در بسیاری از موقعیت ها، سیستم های نورسنجی قابلیت بسیار خوبی در تنظیمات نوردهی برای عکاسی می باشند.

با این حال، 100% بدون نقص نبوده و برای صحنه های بسیار روشن یا تاریک، مناسب نیستند.

همچنین، این سیستم ها هوشمند نبوده و زمانی که شما در حال عکس گرفتن هستید، نمی توانند تشخیص دهند که چه در سر شما می گذرد.

سیستم نورسنجی نقطه ای، در کنترل میزان نورِ اطراف نقطه فوکوس و نیز در درکِ بهتر از موقعیت صحنه، به شما کمک می کند.

یک سیستم نورسنجی نقطه ایِ استاندارد، این قابلیت را به شما می دهد که بتوانید بخش خیلی کوچکی از سوژه را انتخاب کنید. همچنین تنظیماتی در اختیار شما می گذارد که سبب می شود نور سنجی دریافت شده بر اساس نور های میانه (Mid-Tone) باشد.

بنابراین، برای استفاده از نورسنجی نقطه ای، باید تمام صحنه یا سوژه را با دقت بررسی کرده و تصمیم بگیرید که کدام منطقه بهترین قسمت برای گرفتنِ عکس می باشد.

حتی می توانید نورسنجی نقطه ای و فوکوس (AE Lock) را با هم انجام داده و تنظیم کنید تا عکس بهتری بگیرید.

2 ترفندهای عکاسی

2- چک کردن هیستوگرام (histogram) دوربین

هیستوگرام دوربین نیز مانند ابزار سطوح رنگ (Levels) یکی از ابزارهای ویرایش عکس است. هیستوگرام، نموداری بوده که روشنایی پیکسل های عکس را نشان می دهد.

در این مقیاس، محور افقی از سمت چپ به راست نشان دهنده مقدار روشنایی از 0 (سیاهی مطلق) تا 225 (سفیدی مطلق) می باشد.

محور عمودی تعداد پیکسل هایی است که یک روشنایی مشخص را نشان می دهد. یک محور عمودی بزرگتر، بیانگرِ تعداد زیاد پیکسل هایی است که مقدار خاصی از روشنایی را نشان می دهد.

بنابراین، عکسی با پس زمینه خیلی تاریک، دارای پیک ها و محورهایی در سمت چپ نمودار است، در حالی که پیک های عکسی با پس زمینه روشن، در سمت راست نمودار خواهد بود.

نمودار هیستوگرامِ منظره یا سوژه ی مطلوب و ایده آل حالت توزیع نرمال داشته که بیشترین پیک ها و محورهای آن در قسمت مرکز نمودار هستند. فقط چند پیک در قسمت خیلی روشن یا خیلی تاریکِ نمودار دیده می شوند.

چک کردن هیستوگرام پس از گرفتن عکس، در درکِ بهتر توزیع روشنایی عکس به شما کمک خواهد کرد.

همچنین، هیستوگرام به شما کمک می کند تا مقدار نورِ کم یا نورِ زیاد عکس را با مشاهده اینکه اکثرِ پیکسل ها در سمت چپ یا در سمت راست هستند، تعیین کنید.

3 ترفندهای عکاسی

3- عکاسی با استفاده از لنز ثابت (لنز پرایم=prime)

با استفاده از یک لنز پرایم یا لنز با فاصله ی کانونی ثابت، از جابه جایی و تغییر زومِ دوربین، صرف نظر خواهد شد.

در این لنزها به جای تغییر زوم، خودتان باید حرکت کنید تا بهترین زاویه ی عکاسی را پیدا کنید. این کار موجب تأثیر فاصله و درک بهتر از کادربندی می‌ شود. در نتیجه می توانید دیدِ عکاسی خود را پرورش دهید.

به علاوه، لنزهای پرایم سریع تر بوده و همین موضوع به شما اجازه می‌ دهد با این نوع لنزها بتوانید در نورهای کم نیز عکاسی کنید.

4 ترفندهای عکاسی

4- تنظیم وایت بالانس یا تراز سفیدی خاص (white balance)

سیستم های وایت بالانسِ اتوماتیکِ جدید، بسیار توانمند و قوی هستند، ولی این موضوع همیشه هم خوب نخواهد بود. زیرا زمانی که از این قابلیت استفاده می کنید، ذهن شما کمتر درگیر عکاسی و تمرکز بر آن می شود.

White Balance به صورت اتوماتیک تنظیم می شود؛ به این ترتیب که با در نظر گرفتن تمامی رنگ های موجود در صحنه، بهترین تراز سفیدی تعیین خواهد شد.

برای زمان هایی که در بیرون و در محیط عکاسی می کنید، می توانید از Daylight یا Sunny در تراز سفیدی استفاده کنید. اما بهتر است برای درگیری ذهن خود در عکاسی، دیگر عناصر و قابلیت های تراز سفیدی را نیز امتحان کنید.

شما می توانید از تنظیمات حالت تنگستن نیز استفاده کنید. از این حالت برای عکس گرفتن در زیر نور لامپ‌های حبابی مانند تنگستن استفاده می‌شود. تنظیم تنگستن دوربین، دمای رنگ را در عکس خنک می‌کند.

5 ترفندهای عکاسی

5- تنظیم تراز سفیدی سفارشی (custom white balance)

برای تنظیم مقدارِ تراز سفیدی سفارشی، بهترین حالتِ آن را پیدا کرده و تنظیم کنید. سپس در همان شرایطِ نورپردازیِ سوژه ی خود، از یک کارت یا کاغذ سفید یا خاکستری، عکس بگیرید. برای دست یابی به بهترین نتیجه، بهتر است کارت را در همان جایی که سوژه اصلی قرار خواهد گرفت، بگذارید.

از آنجایی که زاویه ی نگه داشتن کارت می تواند تأثیر بسزایی در نتیجه نهایی عکاسی شما داشته باشد، در ابتدا ممکن است در تمرین این روش نتیجه دلخواهی بدست نیاورید.

همچنین زمانی که کارت را طوری می گیرید که به سمت پایین می باشد، نسبت به زمانی که کارت را رو به بالا کج می کنید، نتایج متفاوتی بدست خواهد آمد.

پس با توجه به ظرافت و حساسیت کار با تراز سفیدی سفارشی، نحوه تنظیم و کار کردن با آن در دوربین را یاد گرفته و کارت را در زوایای مختلف قرار دهید؛ تا هم حالت های مختلف را بسنجید و هم بهتر یاد بگیرید.

اگر حالت طبیعی عکس های خود را دوست ندارید، تمام قابلیت ها و ابزارهای دوربین را شناخته و امتحان کنید؛ تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

6 ترفندهای ثبت تصاویر عالی

6- عکاسی با استفاده از حالت دستی نوردهی (manual exposure mode)

اگر چه مد و حالت های اتوماتیک شامل مد تقدمِ دیافراگم (Aperture Priority یا Av) یا مد تقدمِ شاتر (Shutter Priority یا Tv) می باشند، اما در تنظیم نوردهی، تاریکی و روشنایی عکس استفاده از مد دستی نوردهی توصیه می شود.

زمانی که از مد دستی نوردهی استفاده می کنید، می توانید در مورد روشنایی سوژه و محیط اطراف آن بیشتر فکر کنید.

ترکیب این قابلیت با نورسنجی نقطه ای، به شما در بخش خاصی از یک صحنه در انتخاب یک تنظیم عالی از نور کمک خواهد کرد.

7 ترفندهای ثبت تصاویر عالی

7- هر روز یک عکس ارسال کنید.

بهتر است گاهی عکس های خود را به فیسبوک، تویتر، فلیکر، اینستاگرام، یا هر شبکه اجتماعی دیگر بفرستید یا اینکه آنها را در سایت ها به اشتراک بگذارید. حداقل در روز یک عکس گرفته و اگر تقریباً ویژگی های یک عکس خوب را داشت آن را ارسال کنید.

این کار به تقویت قدرت تخیل شما کمک کرده و شما را ترغیب می کند تا سوژه و ژانرهای جدیدی را برای عکس برداری پیدا کنید.

همچنین به شما کمک می کند تا از تمام قابلیت ها و ابزارهای دوربین خود استفاده کرده تا بهترین عکس را به اشتراک بگذارید.

با این کار، حرفه ای های رشته ی عکاسی نیز در شبکه های اجتماعی، عکس های شما را نقد و بررسی کرده و نظرهای خود را خواهند گفت. در نتیجه شما می توانید روی عکس های خود بیشتر کار کرده و شاهد پیشرفت روز افزون خود باشید.

8 ترفندهای ثبت تصاویر عالی

همچنین در ادامه می توانید برای یادگیری بیشتر در خصوص عکاسی به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> معرفی بهترین اپلیکیشن های عکاسی و ویرایش عکس برای گوشی های آیفون

>>> آموزش 10 ترفند دوربین گوشی آیفون

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
techradar




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا