راهنمای خریدفرهنگ و هنر

راهنمای انتخاب سه پایه عکاسی و روش صحیح استفاده از آن

سه پایه وسیله ای بوده که برای انواع عکاسی به کار می رود و به همین دلیل است که عکاسان سه پایه را در مسافت زیادی با خود حمل می کنند تا تصاویر بهتری ثبت کنند. سه پایه یکی از مهم ترین ابزار در عکاسی می باشد. مطلبی که باید بدانید این است که شما به بیش از یک سه پایه نیاز دارید.

چرا به سه پایه نیاز داریم؟

1 راهنمای خرید 3 پایه دوربین

سه پایه دوربین شما را در یک جا ثابت نگه می دارد. بدون داشتن سه پایه قادر به انجام کارهای زیر نخواهید بود:

– گرفتن عکس با شاتر که کمی زمان بیشتری می برد و بهتر از ثانیه ای عکس گرفتن می باشد اما کیفیت آن پایین تر است.

– گرفتن پرتره های سلفی و شات های گروهی که خودتان هم داخل عکس باشید.

– ثابت نگه داشتن دوربین و تکان نخوردن آن برای گرفتن عکس های HDR یا گرفتن عکس های چندگانه (زمانی که چند عکس را در قالب یک تصویر نشان می دهید.)

– استفاده از لنزهای مخابره ای عکاسی و کاهش زمان عکاسی برای جلوگیری از کمردرد، درد شانه و دیگر اعضای بدن.

– گرفتن ویدئوهای تایم لپس یا ضبط ویدئو با تایم طولانی.

از یک سه پایه مناسب برای کارتان استفاده کنید.

صدها نوع سه پایه متفاوت در بازار وجود دارد که قیمت آن ها چیزی بین 20 دلار تا 1000 دلار می باشد. حتماً سه پایه ای انتخاب کنید که متناسب با نیازتان باشد.

در سه پایه دو ماده اصلی به کار رفته است.

آلومینیوم و کربن‌: آلومینیوم ماده ای ارزان تر و سنگین تر و کربن ماده ای سبک و گران قیمت می باشد. بسیاری از کارخانه دارها هر دو ماده را برای ساخت سه پایه ها به کار می برند.

هر سه پایه دارای دو بخش می باشد.

پایه های سه پایه و سر سه پایه: وظیفه پایه ها نگهداری دوربین می باشد. سَری های مختلف سه پایه به شما این امکان را می دهد که دوربین را در پوزیشن های مختلف قرار دهید. سه پایه های ارزان ممکن است فقط دو سَری داشته باشند، اما می توانید سه پایه ای با کیفیت تر و با سَری های بیشتر و قابل تعویض خریداری کنید.

سَری های سه پایه مدل های مختلفی دارند.

2 راهنمای خرید 3 پایه دوربین

مهم ترین سَری ها عبارتند از:

توپی یا بال هد ها: بال هد ها ارزان ترین و رایج ترین نوع سر سه پایه برای عکاسی می باشند. این سر ها قابل ارتجاع بوده و دوربین را روی هر پوزیشنی که می خواهید می توانید قرار دهید.

سر سه پایه tilt: این سر سه پایه، دوربین شما را بین دو گیره قرار می دهد و کاملاً کنترل می کند. می توانید دو طرف دوربین را بدون اینکه آن را کج کنید به یکدیگر متصل کرده و یا بدون اینکه وضعیت اتصال آن تغییر کند، دوربین را بالا پایین کنید. با استفاده از این قابلیت می توانید عکس های پانورامیک بگیرید. این نوع سَری ها برای فیلمبرداری مناسب تر از سری های بال هد می باشند.

سری نگه دارنده: این سری ها قابلیت بالایی در نگهداری دوربین های سنگین داشته در حالی که می توانید همین دوربین های سنگین را با دست جا به جا کنید. خیلی از عکاسان ورزشی یا حتی عکاسان حیات وحش از این دوربین استفاده می کنند. اگر می خواهید دوربین را در یک پوزیشن ثابت نگه دارید از این سری استفاده نکنید.

3 راهنمای خرید 3 پایه دوربین

استفاده و انتخاب یک سه پایه بستگی به نیاز شما دارد. اگر سه پایه ای می خواهید که فقط دوربین را روی سه پایه نگه دارد تا عکس های خانوادگی بگیرید، می توانید ارزان ترین سه پایه موجود را هم بخرید. فقط لازم است دوربین را برای لحظه ای ثابت نگه دارد.

اما اگر کار شما طولانی تر از این حرفاست و نیاز دارید سه پایه دوربین را تا حدود شش ساعت روی سه پایه ثابت نگه دارد، بهتر است تا جایی که توانایی دارید از سه پایه گران تری استفاده کنید.

چگونه سه پایه را تنظیم کنیم که به بهترین نحو ممکن ثابت شود؟

هر سه پایه از پایه های قطعات تو در تو ساخته شده که در موارد نیاز باز شود و تا حدی که می خواهید دوربین را به وسیله آن بالا تر بکشید. مشکل اینجاست که هر چقدر سه پایه را باز می کنید از میزان ثبات آن کاسته می شود. پس بهتر است سه پایه را بیشتر از حد نیاز بالا نکشید و دوربین را تا حد ممکن پایین تر نگه دارید و عکس شفاف تری بگیرید تا اینکه دوربین را تا حد نامشخصی بالا ببرید و از ثابت بودن آن بکاهید.

زمانی که سه پایه را باز می کنید اول از پایه های کلفت شروع کنید چون این پایه ها مستحکم تر می باشند. در نهایت از دو یا سه پایه نازک تر استفاده کنید.

در مورد سطحی که قرار است سه پایه را روی آن قرار دهید هم فکر کنید. اگر سه پایه روی شن، برف، سنگ قرار گرفته احتمال تکان خوردن آن بالا می رود. حتی الامکان سه پایه را روی سطح صاف قرار دهید. اگر امکانش نیست که سه پایه را به سطح صاف ببرید بهتر است کمی خودتان فضا را آماده سازی کنید.

اگر سه پایه شما ستون مرکزی دارد، بهتر است در تنظیم و قرار گرفتن آن روی زمین دقت بیشتری داشته باشید. چون این ستون کمترین حد ثبات را دارد.

بسیاری از سه پایه ها قلابی دارند که در زیر ستون مرکزی قرار گرفته است. این قلاب را می توانید به کیف دوربین آویزان کنید. یا بهتر است آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید. این قلاب، سه پایه را در جای خود ثابت نگه داشته و در هنگام باد شدید از تکان خوردن آن جلوگیری می کند. اگر سه پایه شما فقط یک قلاب دارد بهتر است در مواقع ضروری مثل زمان هایی که کار طولانی با دوربین دارید از آن استفاده کنید.

از تراز (spirit level) یا دیجیتال برای افق دید واضح استفاده کنید.

اغلب بدون استفاده از تراز نمی توان دوربین را در پوزیشن ثابت قرار داد. این وسیله برای عکاسی زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد اما بهتر است برای فیلمبرداری در افق های ناهموار حتماً از تراز یا تجهیزات دیجیتال استفاده کنید.

بسیاری از سَری های سه پایه در داخل خود تراز دارند. وجود تراز یک فرصت خوب برای داشتن عکس های باکیفیت تر می باشد. اگر تراز ندارید بهتر است آن را در سایزهای کوچک تهیه کنید که قیمت آن چیزی حدود 7 دلار می باشد و دوربین شما را در یک سطح عالی قرار می دهد.

از حرکت دوربین هنگام عکس گرفتن جلوگیری کنید.

وقتی در حال عکاسی هستید ناخودآگاه دوربین تکان می خورد. ممکن است این تکان ها به قدری ریز باشند که متوجه آن نشوید. با قرار دادن دوربین روی یک سه پایه ثابت می توانید کیفیت بالای عکس را تضمین کنید چون ریزترین تکان ها هم روی عکس تاثیر می گذارد.

برای عکس گرفتن فقط از دکمه شاتر استفاده نکنید. می توانید از کنترل یا ریموت دوربین یا تایمر دو ثانیه ای که در هر دوربینی قرار داده شده استفاده کنید. اما با استفاده نکردن از شات متوجه حرکات ریز دوربین نخواهید شد.

زمانی که با تایمر عکس می گیرید، آیینه کنار اسنپ کمی به سمت بالا تکان می خورد که کمی باعث لغزش می شود. برای جلوگیری از تکان خوردن باید آیینه را روی حالت قفل تنظیم کنید، البته اگر دوربینتان این قابلیت را داشته باشد.

ممکن است لنز دوربین شما بعد از گرفتن عکسی که بدون هیچ لغزشی گرفته شده بر خلاف تصور آلارم بزند. ثابت بودن یک تصویر می تواند با جا به جایی میلی متری به هم بخورد. این قابلیت می تواند زمانی که از دوربین به طور دستی استفاده می کنید مناسب باشد اما با قرار دادن دوربین روی سه پایه ذره ای لغزش می تواند نتیجه عکس را به کلی تغییر دهد.

همچنین برای داشتن عکاسی حرفه ای تر، به کار بردن تکنیک های خاص ضروری می باشد. برای یادگیری این تکنیک ها و اصول صحیح عکاسی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> آموزش روش های تکنیکی و اصولی برای عکاسی حرفه ای تر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا