تکنولوژی

نسل پنجم شبکه های ارتباطی اینترنت 5G آماده رونمایی است

نسل پنجم شبکه های ارتباطی اینترنت 5G

نسل پنجم شبکه های بی سیم، یا همان اینترنت های 5G، راهی است از نگرش های تئوریکی به واقعیت که تا به امروز مهندسان تقریباً توانسته اند بخش بزرگی از استانداردهای آن را به مرحله نهایی برسانند. این به این معنی است که کمپانی هایی مانند اینتل، کوالکام و سامسونگ می توانند تراشه ها و پردازنده های خاصی برای استفاده از نسل پنجم شبکه های بی سیم با سرعت فوق العاده ای، برای گوشی های خود در سال 2019، طراحی کرده و به تولید انبوه برسانند. طراحی و استفاده از این تراشه ها در سال های آینده، می تواند حتی در ابزارها و وسایل دیگر مانند ماشین ها و هواپیماهای بدون سرنشین نیز اجرا شود.

1 شبکه بی سیم 5G

اما این سوال مطرح می شود که نسل پنجم شبکه های بی سیم، چقدر سریع تر از شبکه های بی سیم قبلی هستند؟! بهترین گوشی های هوشمند امروزی، دارای حداکثر سرعت دانلود 1000 مگابیت بر ثانیه (1 گیگابیت بر ثانیه) هستند.

اینترنت 5G، نوع دیگری از افزایش سرعت را عرضه کرده است: به طور مثال از زمانی که یک صفحه وب را باز می کنید، اطلاعات با تأخیر کمتر از 1 میلی ثانیه، برای شما منتقل می شوند؛ یعنی 1 میلی ‌ثانیه تأخیر برای هر رفت و برگشت کامل داده ها و سرعتی 10 برابر بیشتر از اینترنت 4G امروزی.

در ادامه ببینید نسل پنجم اینترنت، چه خدمات دیگری را ارائه می دهد.

خدماتی دیگر از نسل پنجم اینترنت‌ 5G

در سال آینده ارائه دهندگان خدمات بی سیم و تجهیزات مربوطه، چند آزمایش محدود در بخش هایی از شهرها مانند یک مرکز خرید یا چند واحد آپارتمانی انجام خواهند داد.

در بخش اول آزمایشات، ابتدا خدمات اینترنت 5G، روی زیرساخت های شبکه های 4G، اجرا خواهد شد. اتصالات رادیوییِ سریع بین تجهیزات و دکل ها، تنها از طریق اینترنت 5G انجام خواهد گرفت که این موضوع تا به امروز نهایی شده است. اما همه فناوری های پس از دکل، مانند مسیریاب ها، از فناوری های رایج و متداول امروزی استفاده می کنند که قابلیت های 5G را ندارند. استانداردهای جهانی شبکه ی هسته یا “core network” که این قابلیت ها را ممکن و شدنی می کنند، احتمالاً تا 6 الی 9 ماه آینده، نهایی می شوند.

بخش دوم 5G، خدمات خود را برای تکنولوژی هایی فراتر از گوشی ها، در اختیار کاربران قرار خواهد داد. هر چیزی مانند ماشین‌ های لباسشویی، دوربین‌ های ترافیکی، اتومبیل‌ های بدون راننده، هواپیما های بدون سرنشین، جاده‌ های هوشمند و حتی سنسورهایی متصل به یک درخت، به‌ طور پیوسته اطلاعات را از طریق اینترنت با یکدیگر به اشتراک می‌ گذارند.

سرژ ولینگر (Serge Willenegger) مهندس و مدیر محصولات شرکت کوالکام، که به توسعه استانداردهای اینترنت نسل پنجم کمک شایانی کرد، می گوید: اینترنت 5G یعنی اینکه سیستمی طراحی کنید که آن سیستم بتواند با انواع نیازهای شما سازگار بوده و بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. همچنین بتواند فرصت های جدیدی در بازار خلق کند.

یکی از ویژگی های اصلی اینترنت 5G، استفاده از موج انتقال mmWave یا میلی متر موج است. این ویژگی سبب افزایش سرعت شبکه های ارتباطی نسل پنج شده است. اما یکی از چالش های اساسی در به‌ کارگیری امواج میلیمتری این است که این امواج مانند امواج وای فای نبوده و بُرد قوی و طولانی ندارند و نمی‌توانند به ‌راحتی از بین دیوارها و موانع عبور کنند. همچنین توسط شاخ و برگ‌ها نیز جذب می‌شوند.

برآوردهایی که در چند ماه گذشته انجام شده، نشان می دهد که در امریکا، تعداد حامل های بی سیم (wireless carriers) باید بیشتر شده و حدود 300 هزار فرستنده ی سلولی جدید نصب شود. این تعداد چیزی حدود سه برابر برج های سلولی فعلی کشور بوده و همین امر موجب ناراحتی و نگرانی افراد آن منطقه شده است. با این حال شرکت کوالکام، معتقد است که این تکنولوژی می تواند با آنتن های کمتری نیز کار کند. همان گونه که در آزمایشات انجام شده تنها با استفاده از برج های سلولی فعلی، توانست اند بخش عمده ای از سایت های اصلی امریکا را پوشش دهند؛ چیزی حدود 65 درصد از سایت های سانفرانسیسکو.

بیل منزیس (Bill Menezes)، تحلیل گر پژوهشی شرکت تحقیقاتی گارتنر (Gartner) می گوید، شرکت ها و کمپانی ها نیز باید مدلهای کسب و کار را تست کنند. وی معتقد است اگر چه شرکت هایی مانند شرکت تجهیزات مخابراتی اریکسون (Ericson)، کوالکام، ورایزن وایرلس (Verizon Wireless) و اس کی تلکام (SK Telecom) (در کره) موارد استفاده از اینترنت نسل پنجم را شناسایی کرده اند، اما هیچ کدام به معنی این نیست که آنها در حال انجام یک کسب و کار اینترنتی و واقعی هستند.

یکی از این نمونه ها، 5G بی سیم ثابت است که اتصال اینترنتی با سیم را با یک وایرلس لینک (wireless link) جایگزین کرده است. هزینه این کار خیلی کمتر از نصب کابل های جدید فیبر نوری می باشد.

شرکت ورایزن، اعلام کرده که تصمیم دارد در سال 2018، پنج شهر را به بی سیم های ثابت مجهز کند. اولین شهر، ساکرامنتو (Sacramento) است. ای تی اند تی (AT&T) بزرگ ترین شرکت مخابرات تلفن ثابت در امریکا نیز در حال آزمایش اتصالات 5G ثابت در شهر ویکو تگزاس است.

به هر حال، شرکت ‌ها با دادن این نوید که نسل پنجم اینترنت از سرعت بسیار بالا و قطعی بسیار پایینی برخوردار است، انتظارات کاربران از این نسل اینترنت را در سراسر دنیا بالا برده‌اند، اما آنها معتقد هستند که حتماً موفق خواهند شد!

در پایان مطالعه مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس به شما پیشنهاد می کنیم.

>>> بررسی تکنولوژی پرینتر وایرلس <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
fastcompany




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا