کار و تجارت

چگونه اشتباهات کاری را با موفقیت جبران کنیم؟

جبران موفقیت آمیز اشتباهات کاری

اشتباهات کاری امری کاملاً طبیعی بوده و برای هر فردی ممکن است پیش آید. اما کمتر کسی می داند که چگونه باید بر این اشتباهات غلبه کرده و آن ها را با موفقیت هر چه تمام تر جبران کند.

مثلاً فرض کنید که یک ایمیل ناقص را برای یکی از مشتری های مهم شرکتتان ارسال می کنید. و یا تاریخ ها را جابه جا کرده و کدها و تاریخ های سال گذشته را در گزارشات سال جاری ثبت می کنید. این موارد بسیار رایج بوده و اگر شاغل باشید حتماً با آن ها مواجه شده اید. چیزی که اهمیت دارد این است که این اتفاقات را بسیار سریع و استادانه مدیریت کنید.

1 جبران اشتباهات کاری

در این جا 5 راه کار را برای جبران اشتباهات کاری ارائه می دهیم:

1- بزرگی اشتباهی که مرتکب شده اید را ارزیابی کنید.

ممکن است احساساتتان جریحه دار شود، اما اصلاً نباید روی عقل و منطقتان اثر بگذارد. عاقلانه فکر کنید که مشکل به وجود آمده تا چه حد جدی است؟ آیا می توان آن را سریع، به طور کامل و مؤثر جبران کرد؟ یا آسیب بسیار جدی است؟ که درگیر کردن احساسات، عصبانی شدن و استرس به خود راه دادن در چنین موقعیتی چیزی غیر قابل انکار است، اما واقعیت این است که اولین اقدام در بروز چنین مشکلی حفظ خونسردی و ارزیابی منطقی و تحلیل عقلانی مشکل است. تا بتوان هر چه سریع تر برای مشکل پیش آمده راه حلی پیدا کرد.

2- با اطرافیانتان در رابطه با مشکل صحبت کنید.

بعد از این که خونسردی خود را حفظ کرده و فرصتی برای ارزیابی خود و مشکل یافتید، در اسرع وقت با همکارانی که در حوزه ی کاری خودتان فعالیت می کنند، صحبت کنید. ضروری است که رئیس و همکارانتان و حتی مشتری که در رابطه با کار وی مشکل پیش آمده است، بداند که چه اتفاقی افتاده و چرا. پس لازم است صحبت کرده و به آن ها بفهمانید که متوجه میزان جدی بودن مشکل به وجود آمده هستید و تمامی مسئولیت آن را به طور کامل پذیرفته و مشکلات این چنینی را دوباره مرتکب نمی شوید. بنابراین مرحله ی دوم این است که مشکل را کاملاً پذیرفته، مسئولیت آن را بر عهده گرفته و بپذیرید که مشکل خودتان است و خودتان باید در صدد حل آن برآیید.

3- این جمله را که ” هرگز مرتکب اشتباه نمی شوم ” را به زبان آورده و ملکه ی ذهنتان کنید.

تدبیر و عملکردی برای حل مشکل بیندیشد. حتی اگر اشتباهتان باعث ضررهای بسیاری شده باشد، تسلیم نشده و چاره ای برای جبران آن بیاید. سعی کنید از اشتباهتان درس گرفته و به خود و دیگران ثابت کنید که دیگر این اشتباه را تکرار نمی کنید. این فرصتی بسیار عالی است تا دیدی که نسبت به شما عوض شده و منجر به از دست رفتن منزلت اجتماعی و موقعیت شغلی شده است را دوباره برگردانید. مخصوصاً اگر مشکل به حدی بزرگ باشد که باعث تنزیل سمت شما هم شود.

4- واکنش شخصی

با خودتان رو راست باشید. درست است که هیچ لزومی به بازگو کردن تمام جزئیات برای همه ی افراد نیست، اما واقعاً لازم است که همه ی جزئیات را برای خودتان مرور کنید. قطعاً دلیلی برای ارتکاب این خطا بوده است. مثلاً لازم نیست که رئیستان بداند حواس پرتی شما ناشی از مسائل خانوادگیتان بوده و باعث بروز مشکل شده است. اما با خودتان رو راست باشید و خودتان را گول نزنید. همه ی کاستی هایتان که سبب اشتباه شما شد را مرور کرده و درس بگیرید. این مورد فقط برای خودتان و بهبود عملکردتان است تا هیچ گاه در آینده دوباره اجازه ندهید مواردی این چنینی باعث کاستی کارتان شود.

5- با عملکردتان اعتماد از دست رفته را باز گردانید.

با عملکرد خوب، ارائه ی نتایج کاری مثبت و مداوم، به دست آوردن اعتماد و صداقت کاری مضاعف، نشان دهید که هرگز اشتباه را تکرار نکرده و سعی در جبران آن دارید. که بهترین کار و بهترین چاره برای این تجربه ی تلخ همین کار است.

کلام آخر این که هر کسی مرتکب اشتباه می شود و انسان موجودی جایزالخطا است. نکته ی مهم این است که خطا و فردی که مرتکب آن شده است نادیده گرفته نشود، بلکه به وی فرصت داده شود تا به شیوه ای متفکرانه و استادانه موقعیت تلخ به وجود آمده را به فرصتی برای اثبات خود و بازگرداندن اعتبار و اعتماد شغلیش مبدل کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
psychologytoday




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا