تغذیهخانه و کاشانهگل و گیاه

چگونه میزان باردهی و محصولات سبزیجات را افزایش دهیم؟

افزایش میزان باردهی سبزیجات

تصور کنید تقریباً مقدار بسیار زیادی سبزیجات خوشمزه و چشم نواز را از یک زمین یا باغچه ی سبزیجات 4 در 6 متری برداشت کنید. مثلاً 50 کیلوگرم گوجه فرنگی و 10 کیلوگرم هویج. شاید با خود بگویید که این مقدار برای زمینی به این وسعت فقط در حد خیال بوده و غیر ممکن است. اما باید بگوییم که افزایش باردهی سبزیجات و برداشت به میزان گفته شده بسیار آسان تر از چیزی است که فکرش را بکنید. این کار فقط احتیاج به صرف زمان مناسب و دانستن استراتژی هایی دارد که هم اکنون بررسی می کنیم.

1 افزایش باردهی سبزیجات

6 نکته از تجربیات فردی که از فضای باغ سبزیجات خود بیشترین استفاده را کرده و بیشترین محصول ممکن را برداشت کرده است را در اختیارتان می گذاریم.

1- سبزیجات را در فلاور باکس (گلدان چوبی) با خاک غنی بکارید.

2 افزایش باردهی سبزیجات

کارشناسان باغبانی و باغبان های حرفه ای همگی بر این باورند که ایجاد و ساخت خاکی مناسب برای گیاه تنها و مهمترین عامل در برداشت بیشتر محصول است. خاک غنی و ارگانیک باعث رشد ریشه های سالم و گسترده ی گیاه شده و گیاه می تواند تا مواد مغذی و آب بیشتری دریافت کند. در نتیجه گیاه بیرون از خاک نیز رشد خوب و قدرتمندی داشته و بار دهی آن نیز فوق العاده می شود.

سریعترین راه برای ایجاد چنین خاک باروری، کاشت گیاه در فلاور باکس یا گلدان های بزرگ چوبی است. این گلدان های چوبی، گیاه را 4 برابر بیشتر بارور می کنند و دلیل آن این است که نه تنها می توان خاک غنی در گلدان ریخته و استفاده کرد بلکه می توان از تمامی فضای گلدان نیز به طور موثری مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش در زمان نیز صرفه جویی می کند. زیرا مراقبت از گلدان ها بسیار آسان تر از زمین است. به طور مثال گیاهان در گلدان ها بسیار نزدیک به هم رشد کرده و فضایی را برای رشد علف های هرز باقی نمی گذارند. در واقع شما زحمت و زمان را صرف از بین بردن علف های هرز نخواهید کرد. آبیاری و برداشت محصول از گیاهانی که کاملاً در کنار هم قرار گرفته اند نیز بسیار آسان تر از گیاهان پراکنده است.

2- در خاک درون فلاور باکس قوس ها و خاکریزهایی ایجاد کنید.

3 افزایش باردهی سبزیجات

شکل گلدانتان هم می تواند تفاوت عمده ای را در نتیجه ی کار حاصل کند. اگر خاک درون فلاور باکس ها را گرد کرده و خاکریزها یا تپه هایی را به صورت قوس های ردیفی ایجاد کنید. (یعنی همان حالتی که هنگام شخم زدن زمین با ماشین شخم زن ایجاد می شود) فضای موثرتری برای کاشت گیاه خواهید داشت. مثلاً اگر عرض فلاور باکس 1.5 متر باشد با ایجاد خاکریز عرض آن بیشتر شده و تقریبا 1 متر و 80 سانتی متر می شود. گرچه ممکن است این تغییر سایز چندان هم زیاد و محسوس نباشد اما اگر آن را با طول فلاور باکس ضرب کنید متوجه ی تغییر و تفاوت فراوان ایجاد شده در سایز بستر کشت خواهید شد.

می توان گفت ایجاد چنین شکلی در خاک، هم فضای کشت و هم سود و بهره وری را افزایش می دهد. کاهو و اسفناج و امثال این ها بهترین سبزیجات برای کاشت در یک چنین خاکی می باشند.

3- گیاهان را به جای کاشت ردیفی، به شکل مثلث بکارید.

4 افزایش باردهی سبزیجات

برای این که بیشترین محصول ممکن را از هر گلدان چوبی برداشت کنید، به نحوه ی آرایش و چیدمان گیاهان در خاک دقت کنید. از کاشت گیاهان در الگوهای مربعی و ردیفی اجتناب کرده و در عوض گیاهان را با الگوی مثلث در گلدان بکارید. با این کار 10 تا 14 درصد گیاه بیشتری در هر گلدان کاشته می شود.

فقط دقت کنید که فضای بین گیاهان خیلی کم نباشد. چرا که برخی گیاهان زمانی که انبوه می شوند به خوبی و به طور کامل رشد نکرده و در نتیجه محصول نمی دهند. به عنوان مثال باغبان می گوید وقتی فاصله ی بین کاهوها را 20 تا 25 سانتی متر افزایش دادم وزن هر کاهو دو برابر شد.

فاصله ی کم همچنین باعث می شود گیاهان دچار استرس شده و آن ها را نسبت به بیماری ها و حملات حشرات حساس تر کند.

4- سبزیجات را به صورت عمودی رشد دهید.

5 افزایش باردهی سبزیجات

بدون توجه به سایز و میزان بزرگی و کوچکی فلاور باکس و جعبه ی چوبیتان می توانید با رشد عمودی، گیاهان را بیشتر و موثرتر رشد دهید. سبزیجاتی مثل گوجه، نخود، لوبیا، نخود فرنگی، خربزه، خیار، کدو، بادمجان و مانند این ها را با کمک فنس و حصار به صورت عمودی رشد داده تا محصولی هر چه بیشتر از آن ها برداشت کنید.

رشد سبزیجات به صورت عمودی نیز موجب صرفه جویی در وقت می شود. زیرا برداشت محصول و مراقبت از این نوع گیاهان آسان و سریع تر است. به علاوه به دلیل افزایش گردش هوا در اطراف شاخ و برگ گیاهان گیاه کمتر دچار بیماری های قارچی می گردد.

6 افزایش باردهی سبزیجات

5- گیاهانی که با هم سازگار هستند را در کنار هم بکارید.

گیاهانی که با هم سازگاری داشته باشند فضا را هدر نداده و آن را ذخیره می کنند. مثلا ذرت، کدو و لوبیا را با هم بکارید. ساقه های محکم و تنومند ذرت از لوبیا حمایت کرده و تکیه گاهی را برای آن ایجاد می کند. این در حالیست که کدو آزادانه در زیر این دو گیاه روی زمین رشد کرده و مانع رشد علف های هرز می شود. در نتیجه هر سه گیاه بدون مشکل باروری موثری خواهند داشت.

گیاهان دیگری که می توانند در کنار هم کاشته شوند عبارت اند از: گوجه فرنگی و ریحان و پیاز، کلم و گل کلم و نخود فرنگی، هویج و پیاز و تربچه، چغندر و کرفس.

6- چند هفته را به فصل رشد و بار دهی گیاه اضافه کنید.

7 افزایش باردهی سبزیجات

اضافه کردن چند هفته به هفته های پایانی فصل رشد، می تواند به گیاه این فرصت را بدهد که بوته یا میوه ی دیگری در کنار آخرین بوته و محصولش رشد داده و در نتیجه میزان برداشتتان از آن گیاه کمی بیشتر گردد. این امر برای گیاهانی مثل کلم، بروکلی، گوجه فرنگی، شلغم و امثال این ها ممکن است.

برای ایجاد این هفته های اضافی تولید محصول، لازم است هوای اطراف گیاه را با استفاده از روکش پلاستیک گرم نگه دارید. مخصوصاً اگر هوا سرد باشد.

یا حتی به عکس هم می توانید عمل کرده و به هفته های اول فصل رشد اضافه کنید. مثلا با استفاده از پلاستیک شفاف و محکم روی محصولات را پوشانده (مانند گلخانه ای کوچک) و محیطی را برای سبزیجاتی مثل بادنجان، فلفل و خربزه ایجاد کنید تا زود رشد کرده و در بهار زودتر از موعد، محصول بدهند.

همچنین، هم در اواخر بهار یعنی شروع فصل رشد و هم در اواخر تابستان یعنی پایان فصل رشد، می توانید با استفاده از کود گیاهی یا پلاستیک های مشکی که گرما را جذب می کنند، خاک سرد را گرم نگه داشته و باروری گیاه را به اندازه ی یک تا دو هفته افزایش دهید.

همچنین برای اطلاع از نحوه ساخت باغچه سبزیجات در خانه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> ساخت باغچه سبزیجات در خانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا