سلامت

مزایا و مضرات فلوراید و تاثیر آن روی تیروئید و بدن

حتماً از مضرات جیوه، سرب و سایر فلزات سنگین اطلاع دارید و می دانید که این فلزات چه مشکلات بدی را برای بدن به وجود می آورند. اما آیا فلوراید هم به همان اندازه مضر بوده یا نه، امروزه موضوع بحث برانگیزی شده است.

آیا فلوراید مفید است؟

در اوایل قرن بیستم موردی کشف شد که نشان می داد اجتماعات و شهرهای کوچکی که به طور طبیعی از مقدار بالای فلوراید در آب مصرفیشان برخوردار بودند، کمتر دچار پوسیدگی دندان می شدند. این گونه به نظر می رسید که آبی با فلوراید طبیعی 1 میلی گرم در هر لیتر، برای سلامت دندان ها مفید است.

1 فواید و مضرات فلوراید

متاسفانه فلورایدی که به آب ها اضافه می شود، هیدروفلوئوریک اسید بوده که از محصولات جانبی صنعتی می باشد نه فلوئور یا کلسیم فلوراید اصلی و طبیعی. ثابت شده است که بدن، ماده های طبیعی موجود در آب (حتی فلزات سنگین) را خیلی راحت تر از همتایان مصنوعی اش تحمل می کند.

اما به دلیل نتایج تحقیقاتی که نشان دهنده پوسیدگی کمتر دندان در مکان هایی با آب فلورایدی است، از سوی مرکز کنترل بیماری ها اضافه کردن فلوراید به آب یکی از بهترین کارها برای افزایش سلامت عمومی در قرن بیستم شناخته شد.

اگرچه مقدار پوسیدگی دندان در کشورهایی با آب های فلورایدی کاهش پیدا کرده است، اما استفاده از آب های فلورایدی و غیر فلورایدی نشان می دهد هیچ ارتباطی بین سلامت دندان و آب دارای فلوراید وجود ندارد.

با این وجود استفاده موضعی از فلوراید ممکن است به بهبود سلامت دندان ها بینجامد؛ اما راه های دیگر و بهتری هم برای بهبود سلامت دهان و دندان به جز فلوراید وجود دارد.

منابع فلوراید‌

جدا از آب های فلورایدی، فلوراید منابع دیگری هم دارد. از جمله:

– غذاها و نوشیدنی های بسته بندی شده (که با آب فلورایدی ساخته شده اند)
– آفت کش ها
– چای (گیاه چای به طور طبیعی فلوراید را جذب می کند؛ اما دم نوش ها این گونه نیستند)
– ظرف های تفلونی
– گوشت های جدا شده از استخوان (ممکن است تکه هایی از استخوان باقی مانده باشد)
– صنایع (آلومینیوم، کود، آهن، پالایشگاه نفتی، ماده های نیمه رسانا و صنایع استیل)
– داروهای شیمیایی (معمولاً فلوئور تبدیل به فلوراید نمی شود، اما ممکن است این اتفاق بیفتد)
– محصولات دندانی

تاثیرات فلوراید بر تیروئید

هر چند که هنوز بر سر سالم بودن فلوراید بحث و جدل در میان است، اما شواهد به طور واضح نشان می دهند که فلوراید می تواند روی عملکرد تیروئید تاثیر بگذارد. استفاده از فلوراید برای کسانی که بیشتر در معرض عملکرد های بد تیروئیدی هستند (که بیشتر خانم ها در معرض این اتفاق قرار دارند)، می تواند خطرناک باشد. از آنجایی که بیماری های تیروئیدی 20 میلیون نفر در آمریکا (که بیشتر خانم بودند) را تحت تاثیر قرار داد، در نظر گرفتن این نکات بسیار مهم است.

در سال 1930 داروی فلوراید برای درمان پرکاری تیروئیدی روانه بازار شد. این دارو با تاثیر بر غدد تیروئیدی آنزیم ها را داخل تیروئید به دام می انداخت و سرعت روند تولید هورمون را کاهش می داد. به دلیل خسارت دائمی و آسیب دیدن غدد تیروئیدی برخی مردم، استفاده از این دارو ممنوع شد.

مطالعات نشان داده است که فلوراید به شدت روی غده تیروئید تاثیر می گذارد. تحقیقی در هند نشان داد کودکانی که مصرف فلوراید بالایی داشته اند، کاهش بسیار قابل توجهی در ترشح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) داشته اند، تحقیق دیگری هم نشان داد کسانی که از فلوئورید کمتری استفاده کرده اند، کمتر در معرض پر کاری تیروئید قرار دارند.

فلوراید و ید

فلوراید می تواند باعث التهاب و بیماری های خود ایمنی تیروئید شود. علاوه بر این فلوراید یک مزاحم برای غدد درون ریز است. پزشک متخصص بیان داشته است که بدن فلوراید را با ید اشتباه گرفته و به جای ید، فلوراید را در بافت های خود ذخیره می کند.

مطالعات نشان داده است ید در محافظت از تیروئید در برابر فلوراید تاثیر مستقیم دارد. از طرفی دیگر برخی بیماران تیروئیدی با وجود ید کم قادر به دریافت و ذخیره ید هم نیستند. در این گونه موارد فلوراید می تواند بسیار دردسر ساز باشد.

تاثیر فلوراید روی اسکلت بدن

فلوراید در مشکلات سلامتی استخوان ها هم نقش دارد. هر چند که بسیاری از طرفداران فلوراید ادعا دارند این ماده برای افزایش تراکم استخوان ها مفید است. اما فلوراید موجود در بدن تاثیر مستقیمی روی مفید بودن یا مضر بودن آن برای استخوان ها دارد.

یک تحقیق، گروه های مختلفی از مردم چین را مورد مطالعه قرار داد. مقدار فلوراید طبیعی مصرفی این افراد عددی بین 0.25 تا 7.97 میلی گرم فلوراید در هر لیتر آب بود. نتایج نشان داد میزان شکستن استخوان ها زمانی که مقدار فلوراید 1 میلی گرم در هر لیتر آب بود، کم ترین مقدار خود بوده است و بیشترین مقدار شکستگی زمانی بوده که فلوراید به بیشترین حد و کم ترین حدش در آب رسیده است. در نتیجه واضح است که یک محدوده مقدار مشخص برای مفید و یا مضر بودن فلوراید وجود دارد.

فلوئوروزیس استخوانی یک بیماری جدی اسکلتی بوده که باعث سفت و ضخیم شدن استخوان ها می شود؛ در نهایت راه رفتن و حرکت را بسیار دشوار می کند. این بیماری ممکن است با دیگر بیماری ها مثل آرتروز اشتباه گرفته شود. فلوئوروزیس استخوانی در اثر انباشته شدن فلوئورید در گذر زمان در بدن ایجاد می شود. جدیدترین تحقیقات موجود نشان می دهد که علائم اولیه فلوئوروزیس استخوانی می تواند با مصرف روزانه 6 میلی گرم فلوراید پدیدار شود (این مقدار برای کسانی که بیماری کلیوی دارند کمتر است).

نکات مثبت

داشتن سلامتی و مقدار معمولی ویتامین و مواد معدنی می تواند اثرات مخرب فلوراید را کاهش دهد. مطالعه ای روی موش ها نشان داده است که مقدار معمولی و مناسب کلسیم می تواند از به خطر افتادن سلامتی استخوان ها توسط فلوراید پیشگیری کند. به علاوه مشخص شده است که مقدار مناسبی از ویتامین D هم می تواند در محافظت از استخوان ها موثر باشد.

این تحقیقات به این معنی هستند که مقدار بیش از حد فلوراید را می توان با مصرف محصولات روزمره ای که برای سلامت کلی نیز مفید است کنترل کرد. مصرف ویتامین، منیزیم، کلسیم و البته رژیم غذایی مغذی می تواند در این راه کمک رسان باشد.

فلوراید‌ و مغز

فلوراید یک نوروتکسین (آسیب زننده به بافت های عصبی) به تمام معنا است. مطالعات، ارتباط میان فلوراید جذب شده در بدن و کاهش IQ را نشان می دهند.

مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، فلوراید را در دسته نوروتکسین هایی قرار می دهد که می تواند برای رشد بچه ها مضر باشد. جدیدترین تحقیق در سال 2017 نشان داده است که فلوراید بیش از حد برای جنین، عملکرد ضعیف رشد شناختی کودک را در پی دارد.

فلوراید روی سایر قسمت های بدن هم تاثیر می گذارد

اگر چه تاثیر فلوراید روی مغز، تیروئید و اسکلت بدن کاملاً واضح است، اما علم هنوز از تاثیر دقیق فلوراید روی سایر قسمت های بدن مطمئن نیست. موارد زیر سایر مواردی است که ممکن است فلوراید روی بدنمان تاثیر بگذارد.

– سرطان: ارتباط میان سرطان و فلوراید بحث داغ این روزهای محققان بوده و تحقیقات هنوز به نتیجه گیری دقیق نرسیده است.

– بلوغ زودرس جنسی: تحقیقات نشان داده که مقدار بالای فلوراید در غده کاجی (که هورمون ترشح می کند) انباشته می شود. تحقیقی در سال 1997 نشان داده است که فلوراید باعث بلوغ زودرس جنسی در موش های ماده شد.

– ناباروری مردان: تحقیقی نشان داد که کاهش باروری مردان می تواند با مصرف موضعی فلوراید در ارتباط باشد. تحقیقات روی حیوانات نگرانی هایی به وجود آورده اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

چگونه بدون فلوراید‌ از دندان ها محافظت کنیم؟

اگر چه ممکن است فلوراید روی محافظت از دندان ها تاثیر خوبی داشته باشد، اما راه های دیگر و بهتری هم برای حفظ سلامت دندان ها وجود دارد.


می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های تمیز کردن دندان بدون نیاز به مسواک و خمیردندان <<<


رژیم دندانی:

براساس تحقیقات رژیمی که غنی از چربی های سالم، ویتامین و مواد معدنی باشد، می تواند به بهبود و افزایش سلامت کلی دهان و دندان ها کمک کند.

تعادل هورمونی:

هورمون ها با کنترل اسید و بازی محیط دهان تاثیر زیادی روی سلامتی این قسمت دارند. علاوه بر این روی مقدار مقاومت و بازیابی بدن بعد از مبارزه با بیماری نیز تاثیر می گذارند. اکثر ما علائم برهم خوردن تعادل هورمون ها را داریم. مواردی مثل کنترل خواب مناسب و کافی، استرس، رژیم غذایی و فیتنس و ورزش می توانند تاثیر زیادی در سلامتی بدن (حتی سلامت دندان هایمان) داشته باشند.

خمیر دندان های خانگی:

بسیاری از خمیر دندان های صنعتی آنقدر مواد مصنوعی و ترکیبات شیمیایی دارند که ضررشان بیشتر از منفعتشان است! بعضی از خمیر دندان های خانگی (بسته به نوع ترکیبات) می توانند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرده و حتی برخی قسمت های آسیب دیده را نیز ترمیم کنند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا