سلامت

دئودورانت ها و ضد عرق ها چگونه عمل می کنند؟

بیش از 90 درصد جوانان و بزرگسالان از آنتی پرسپیرانت (ضد عرق)، اسپری و صابون های ضد عرق، مام یا همان عرق گیرهای رولی و دئودورانت ها استفاده می کنند. بسیاری از افراد هم بر این باورند که کار و فعالیتشان به گونه ای است که خیلی عرق نمی کنند و تنها حمام کردن و تعویض و شستشوی مرتب لباس ها می توانند باکتری هایی که موجب بوی بد می شوند را از بین ببرند. در مقابل بعضی افراد هم معتقدند ضد عرق ها شیمیایی و سرطان زا هستند و از زاج سفید به عنوان ضد عرق استفاده می کنند. اما کمتر کسی است که از مکانیسم و عملکرد این مواد و اینکه چگونه باعث جلوگیری از عرق کردن می شوند اطلاعاتی داشته باشند. فن تریکس این راز را به شما خواهد گفت و قضاوت و تصمیم در مورد استفاده از آن ها را به خودتان خواهد سپرد.

آیا واقعاً جلوگیری از عرق کردن ممکن است؟

قطعاً پاسخ این سؤال منفی است. جلوگیری از عرق کردن ممکن نیست و هیچ انسانی هم مایل نیست که در این ساختار طبیعی بدن دست برده و آن را مختل کند. عرق کردن یک عملکرد طبیعی بدن است که توسط سیستم عصبی خودکار یا همان آتونومیک هدایت شده و با آزاد کردن ماده ی ساخته شده از آب، سدیم و مواد دیگر، دمای بدن را تنظیم می کند. در واقع می توان گفت که با بخار شدن عرق، بدن انسان خنک می شود. اهمیت تعریق برای بدن به حدی است که تقریباً 2 تا 5 میلیون غده ی عرق در سرتاسر سطح بدن قرار دارند و روزانه چند لیتر عرق را به بیرون پمپاژ می کنند.

واقعیتی که در مورد ضد عرق ها وجود دارد این است که، ضد عرق ها قصد متوقف کردن کامل فرآیند عرق را نداشته و فقط آن را در مناطقی از بدن مانند زیر بغل و کشاله ی ران کنترل می کنند. این مناطق دارای غدد خاص عروقی به نام آپوکرین (apocrine glands) هستند که در اطراف فولیکول های مو قرار دارند. این غدد در دوران بلوغ رشد کرده و بالغ می شوند؛ که عواملی مانند استرس، هیجان و گرما منجر به تحریک آن ها می شود.

در واقع بوی ناخوشایند عرق زیر بغل به دلیل خود ماده ی عرق نیست. باکتری ها و موجودات میکروسکوپی از عرق تغذیه کرده و ضایعاتی مانند ترانس-۳-متیل-۲هگزنویک اسید را تولید می کنند. همین اتفاق باعث به وجود آمدن بوی بسیار تند و زننده ای می شود. به دلیل اینکه زیر بغلِ افراد اغلب مرطوب و تاریک است، محل بسیار مناسبی برای رشد این میکروب ها می باشد.

در اواخر قرن 19 که دانشمندان به این واقعیت و دلیل بوی بد عرق پی بردند، دو راه حل اولیه برای انسان ها را پیشنهاد کردند. یکی اینکه بوی بد را با بوی خوش پوشش دهند و دیگری اینکه با روش های شیمیایی از انتشار عرق توسط منافذ پوستی جلوگیری کنند، تا باکتری هایی که از عرق انسان تغذیه و تولید بو می کنند از گرسنگی بمیرند.

1 جلوگیری از عرق کردن

چه زمانی باید از آنتی پرسپیرانت یا ضد عرق ها استفاده کنیم؟

بیشتر انسان ها زمان استفاده از ضد عرق ها را نمی دانند و گاهی مواقع در بدترین زمان ممکن مثلاً بعد از استحمام کردن از آن ها استفاده می کنند. متأسفانه رطوبت ناشی از حمام کردن که روی پوست وجود دارد، ضد عرق را کنار می زند و اجازه نفوذ در پوست را نمی دهد. بهترین زمان استفاده از ضد عرق دقیقاً قبل از خواب است. زیرا در طول مدت خواب، بدن عرق نمی کند و این شانس به نمک های آلومینیوم موجود در ضد عرق ها داده می شود که وارد منافذ پوست شوند.

در اواخر سال 1880 شیمیدانان مختلف، ایده ی استفاده از نمک های آلومینیومی برای جلوگیری از جریان عرق در زیر بغل را مطرح کردند. در واقع عرق بدن با فشار ذرات شارژ که یون نام دارند، از منافذ پوستی بیرون می آید. حال با قرار گرفتن نمک های آلومینیومی بر روی پوست، منافذ پوست مسدود شده و راه خروج عرق بسته می شود.

ضد عرق های تولید شده به این روش ابتدا بین 60 تا 70 درصد از تولید عرق جلوگیری می کردند و اثر آن تا سه روز هم وجود داشت.

اما نقاط ضعفی نیز برای این روش وجود داشت. یعنی فرمول ساخت اسیدی آن گاهی باعث خارش و التهاب زیر بغل می شد و حتی گاهی لباس انسان را نیز پاره می کرد. در نتیجه فرمول ساخت ضد عرق ها تغییر کرد و از میزان شدت آن ها کاسته شد. به طوری که ضد عرق های امروزی در روز بین 30 تا 50 درصد در مقابل تولید عرق ایستاده که چندان هم ضد عرق نبوده و می توان گفت فقط از انتقال عرق به لباس جلوگیری می کنند.

به همین دلیل است که بعضی معتقدند نمک های آلومینیومی موجود در ضد عرق ها مضرند و تأثیر چندانی هم در کاهش عرق ندارند و از استفاده ی آن صرف نظر می کنند.

گفته می شود در صورت بریدگی در بدن و جذب نمک های آلومینیومی از این طریق، خطر سرطان سینه و آلزایمر افزایش می یابد. البته مؤسسه ی ملی سرطان ادعا می کند که هیچ مطالعه و تحقیقی در قالب رابطه ی بین آنتی پرسپیرانت ها و سرطان سینه به وجود نیامده است. انجمن آلزایمر نیز رابطه ی بین آلزایمر و قرارگیری در معرض آلومینیوم را نیز رد کرده است. در واقع این شایعه که استفاده از ضد عرق ها باعث سرطان سینه می شود، از ماده ای به نام پاربن که در تومورهای سرطانی یافت می شود آمده است. در حالی که محصولات بسیاری از برند های بزرگ سازنده ی ضد عرق ها عاری از پارابن می باشد.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> علت خوشبو بودن بوی عرق افراد گیاهخوار چیست؟ <<<

>>> درمان عرق چشایی ناشی از خوردن برخی مواد غذایی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

جالب بود

دکمه بازگشت به بالا