بیشتر بدانید

ماشین های ظرفشویی چگونه کار می کنند؟

روش کار ماشین های ظرفشویی

ماشین ظرفشویی در واقع یک ربات است. شما، ظرف ها را درون ماشین می چینید، مایع ظرفشویی اضافه می کنید و ماشین را روی درجه دلخواه تنظیم می نمایید. پس از آن، کارها برعهده ماشین است که ظرف ها را بشوید آب بکشد و حتی خشک نماید.

یک ماشین ظرفشویی:

• آب را وارد لگن یا حوضچه می کند.
• سپس آب را گرم می کند تا به دمای مطلوب برسد.
• به طور خودکار و در زمان مناسب، مواد شوینده را اضافه می کند.
• آب را با جریان سریع روی ظرفها آزاد می کند تا شسته شوند.
• آب کثیف را تخلیه می کند.
• برای آبکشی ظروف، آب بیشتری روی ظرف ها اسپری می کند.
• آب را به طور کامل تخلیه می نماید.
• در صورت تنظیم، هوای درونش را گرم می کند تا ظرف ها خشک شوند.

1 نحوه کار ماشین ظرفشویی

به علاوه، ماشین های ظرفشویی بر کارهای خود نظارت می کنند تا همه چیز را به درستی انجام دهند. یک تایمر یا یک کامپیوتر کوچک، مدت زمان هر چرخه را تنظیم می کند. یک سنسور، دمای آب و هوا را مشخص می کند و از گرم شدن بیش از حد ماشین و آسیب به ظرف ها جلوگیری می نماید.

سنسور دیگری سطح آب درون ماشین را چک کرده و در زمان بالا آمدن سطح آب، سیستم تخلیه را فعال می کند تا آب از درون ماشین، سرریز نکند. حتی برخی از ماشین های ظرفشویی مجهز به سنسورهایی هستند که می توانند میزان کثیفی آب خارج شده از ظرف ها را مشخص کنند. زمانی که آب به اندازه کافی روشن باشد، سنسورها مشخص می کنند که ظرف ها تمیز شده اند.

در این مقاله نحوه ی کارِ ماشین ظرفشویی، روش استفاده درست از آن و ویژگی هایی که باید هنگام خرید یک ماشین ظرفشویی درنظر گرفت را مورد بحث قرار داده ایم. پس با فن تریکس همراه باشید.


همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه برطرف نمودن بوی بد ماشین ظرفشویی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین ببریم؟ <<<


فضای داخلی ماشین ظرفشویی

اگر چه آبِ درون ماشین های ظرفشویی خارج نمی شود و ماشین های ظرفشویی کاملاً آب بندی شده اند، اما آن ها هیچ وقت به طور کامل پر نمی شوند. آب ورودی، فقط تشت (لگن) کوچکی که در پایین ماشین وجود دارد، را پر می کند. عناصر گرمایشی، آب را تا دمای 55 تا 60 درجه سانتی گراد گرم می کنند. سپس یک پمپ، آب را به سمت بالا و تا واترجت ها (آبفشان ها) پیش می برد و آب روی ظرف های کثیف، اسپری می شود. کار واتر جت های ماشین ظرفشویی مانند کار یک شیلنگ است. اگر هیچ نازلی روی شیلنگ قرار نداشته باشد و شما شیر آب را تا آخر باز کنید و سپس انگشت تان را روی انتهای شیلنگ قرار دهید، فضای داخلی برای حجم آب کم شده و آب با شدت بیشتری به سمت خارج حرکت می کند. واتر جت ها نیز به همین صورت عمل می کنند. همچنین نیروی آب سبب چرخش اسپری آب فشان نیز می شود؛ درست مانند یک آبپاش چرخان در چمنزار.

زمانی که شستشو و آبکشی ظروف به پایان می رسد، آب دوباره به لگن ماشین ظرفشویی برمی گردد، جایی که پمپ، آب را به خارج از ماشین ظرفشویی هدایت می کند. بسته به نوع ماشین ظرفشویی، لوله های هدایت کننده آب کثیف، ممکن است در جاهای مختلفی قرار گرفته باشند.

چرخه خشک کردن، مرحله ی پایانی و البته اختیاری است. عناصر گرمایشی واقع در بخش انتهایی ماشین ظرفشویی، هوای داخل ماشین را گرم کرده و به خشک شدن ظرف ها کمک می کنند. بسیاری از افراد، دوست ندارند از این چرخه استفاده کنند و اجازه می دهند ظرف ها، خودشان خشک شوند. با این کار، در مصرف انرژی هم صرفه جویی می شود.

2 نحوه کار ماشین ظرفشویی

شوینده های مناسب برای ماشین ظرفشویی

نوع شوینده هایی که برای شستن ظرف ها توسط ماشین ظرفشویی استفاده می شوند، بسیار مهم هستند. مواد شوینده، رسوبات معدنی و سختیِ آب را تحت تأثیر قرار می دهند.

همچنین این شوینده ها، حاوی حلال هایی هستند که باقی مانده های غذایی موجود روی سطوح ظروف را در خود حل کرده و ظرف ها را تمیز می کنند. شما نمی توانید هر نوع مایع ظرفشویی را برای ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید؛ و فقط باید مواد مخصوص ماشین ظرفشویی را به کار ببرید. شوینده های دیگر ممکن است به ظرف ها آسیب رسانده یا کف زیادی تولید کنند.اما انتخاب نوع مایع شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی مانند قرص، پودر یا ژل، یک انتخاب شخصی است و هیچ کدام قدرت پاک کنندگی بیشتری نسبت به دیگری ندارند.

مشکل بیشتر مردم در رابطه با استفاده از ماشین ظرفشویی، تمیز نشدنِ کامل ظرف هاست؛ باقی ماندن بقایای مواد غذایی یا حتی شوینده روی سطوح ظرف ها، واقعاً ناخوشایند است. ممکن است یکی از دلایل این مسئله، مشکل در فشار آب باشد که باید آن را تنظیم نمایید و یا مشکلِ وجود تشکیلات معدنی باشد. در صورتی که آب خانه شما دارای سختی بالایی باشد، تشکیل رسوبات معدنی سبب انسداد واترجت ها خواهد شد. در این شرایط، واترجت ها را با سیم باریک یا سنجاق تمیز کنید و هر ماه یکبار، مقداری سرکه را درون ماشین ریخته و ماشین را روشن کنید؛ بدون اینکه هیچ ظرفی در ماشین قرار دهید.

گاهی اوقات، ممکن است مشکلاتی در سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد. دلیل آن می تواند انسداد لوله یا شیلنگ تخلیه و یا مشکلی در پمپ ماشین باشد. همچنین ممکن است آب درون ماشین ظرفشویی بسیار کف کند و سنسور مربوطه نتواند این مسئله را تشخیص دهد. این موضوع سبب می شود چرخه تخلیه خیلی زود به پایان برسد. در این شرایط باید از شوینده کمتری استفاده کرد.

4 نحوه کار ماشین ظرفشویی

سایز ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی، اندازه های متفاوتی دارند. کوچک ترین آن ها، رومیزی هستند که اندازه کوچکی دارند، مصرف آب و انرژی شان کم است و می توانند یک چرخه شستشو را در حدود 20 دقیقه انجام دهند. سایز استاندارد ماشین های ظرفشویی دارای عرض حدود 60 سانتی متر است. بدیهی است هر چه سایز ماشین ظرفشویی بزرگ تر باشد، ظروف بیشتری را می تواند بشوید.

حوضچه ها (لگن ها) و قفسه ها

مدل های پایین ماشین های ظرفشویی دارای حوضچه ها یا لگن های پلاستیکی هستند، این در حالی است که مدل های بالاتر و گران تر این ماشین ها، دارای لگن های استیل ضدزنگ می باشند. در مدل های ارزان تر، بقایای مواد غذایی که روی فیلتر گیر می کنند باید به صورت دستی تمیز شوند. اما مدل های گران تر آن، دارای فیلتر نظافت کن خودکار (self-cleaning)، هستند. حتی برخی از آن ها تیغه هایی دارند که بقایای درشت و بزرگ را به قطعات ریز، خرد می کنند. با این کار، تخلیه آب کثیف، راحت تر انجام می شود.

قفسه های ماشین ظرفشویی در ابعاد و شکل های مختلفی وجود دارند. هر چه پول بیشتری برای ماشین ظرفشویی خود پرداخت کنید و مدل بهتری خریداری نمایید، در شکل و ابعاد قفسه های ماشین، به ویژگی های بهتری از جمله قفسه های قابل تنظیم، وجود فضاهای دندانه دار، قفسه های متحرک یا همان سیستم آسانسوری سبد فوقانی، قفسه های تحتانی تاشو و … دست خواهید یافت. اگر مرتباً ظرف هایی را کثیف می کنید که خیلی بزرگ هستند و یا شکل متفاوتی دارند، می توانید آن ها را به تنهایی درون ماشین ظرفشویی قرار دهید و بشویید.

امکانات اضافی

کنترل ها و انواع چرخه ها، از جمله امکانات اضافی ماشین های ظرفشویی می باشند. نوع ارزان قیمتِ این ماشین ها، دارای کنترل های مکانیکی هستند که با استفاده از یک صفحه مدرج و یک تایمر، انواع چرخه ها تنظیم می شوند. کنترل هایی با دکمه های فشاری، صفحات دیجیتالی و تایمرهای کامپیوتری، غالباً گران قیمت تر هستند. البته قابلیت تمیزکنندگی این ماشین ها با بقیه، تفاوتی ندارد.

ماشین های ظرفشویی گران قیمت و مدل بالا، شیک تر هستند و طراحی بیرونی آنها به گونه ای است که مشابه یک کابینت آشپزخانه به نظر می رسند. ممکن است سر و صدای ماشین های ظرفشویی کمی زیاد باشد. اما مدل های بالاتر ماشین های ظرفشویی غالباً مجهز به عایق صدا هستند. به این نکته توجه داشته باشید که ماشین های مجهز به تیغه های خرد کن، سر و صدای بیشتری دارند.

در پایان با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با “15 نوع ظرفی که هرگز نباید با ماشین ظرفشویی شسته شوند” آشنا شوید.

>>> 15 نوع ظرفی که هرگز نباید با ماشین ظرفشویی شسته شوند <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا