حیوانات و جانورانکار و تجارت

چگونه یک مزرعه پرورش گاو راه اندازی کنیم؟

راه اندازی مزرعه پرورش گاو، به پول و سرمایه زیادی نیاز دارد. بهتر است قبل از احداث و راه اندازی یک مزرعه لبنی، بدانید که چه چیزی از آن بدست می آورید و به چه چیزهایی نیاز دارید. حتی اگر در مزرعه هم بزرگ شده باشید، برای احداث مزرعه لبنی نیاز به یک مدیریت مناسب و درست دارید.

اگر قصد راه اندازی مزرعه پرورش گاو یا مزرعه لبنی را دارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. اما این نکته را هم هرگز فراموش نکنید که تجارب و دانستنی های محلی برای یک کشاورز بسیار ارزشمندند.

علاوه بر راه اندازی مزرعه پرورش گاو می توان به پرورش پرندگان ازجمله پروش بلدرچین که تا حدودی کم هزینه تر می باشد نیز پرداخت. در پرورش بلدرچین هم نیاز به رعایت نکات ریز و مهمی است تا بتوان به نحو احسن این کار را انجام داد.


برای اطلاع از چگونگی پرورش بلدرچین به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کرده و مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.

>>> چگونگی پرورش بلدرچین <<<


برای راه اندازی مزرعه پرورش گاو شیری یا مزرعه لبنی، برنامه ریزی نمایید.

1- در مورد گونه ها و نژادهای مختلف گاو تحقیق کنید.

برای انتخاب نوع و نژاد مناسب می توانید از دانش محلی خود یا یک فرد با تجربه استفاده کنید. می توانید با مؤسسات دولتی مربوطه، دانشکده های کشاورزی و یا مزارع لبنی احداث شده تماس بگیرید و از آن ها بخواهید شما را در این زمینه ها راهنمایی کنند.

• نژادهایی که نمی توانند در آب و هوای شما به خوبی رشد کرده و پرورش یابند.

• برای هر نژاد، هزینه نگهداری سالانه را بر مقدار شیر تولیدی سالیانه تقسیم کنید تا مقدار سود هر واحد شیر را بدست آورید.

• آیا در آن منطقه، تقاضای محلی برای شیر تولیدی شما وجود دارد (براساس نوع و درصد چربی شیر)؟ برای کره و پنیر چطور؟

• چقدر زمان و هزینه لازم است تا یک گوساله به سن شیردهی برسد؟ بازار فروش گوساله های نر در آن منطقه چطور است؟

2- در مورد منابع غذایی مورد نظر تصمیم گیری کنید.

غذاهای تغلیظ شده به کار کمتر و پول بیشتری نیاز دارند. مزارع جدید، غالباً روی هزینه ها بیشتر متمرکز هستند و برای کاهش هزینه ها از مدیریت فشرده چرای چرخشی یا همان Management Intensive Rotational Grazing) MIRG) استفاده می کنند.

اگر قرار است زمینی اجاره کنید از قیمت و مساحت آن مطلع شوید و ببینید که در هر هکتارِ آن چند گاو می توانند زندگی کنند.

• مقدار علوفه ی روزانه مورد نیاز گاوها معادل 4 درصد وزن بدنشان است. بنابراین، در حالت ایده آل، مزرعه یا مرتع شما باید در هر فصل بیشتر از مقدار مورد نیاز دام، علوفه تولید کند تا مازاد آن برای زمستان استفاده شود.

3- برای تولید مثل گاوها برنامه ریزی کنید.

گاوهای نر رفتارهای پرخطری دارند. بنابراین باید از آن ها مراقبت شود. به طور مثال می توان زمان تولید مثل را بررسی کرد و در آن زمان، از گاوهای نر مراقبت بیشتری نمود. یا اینکه از تلقیح مصنوعی (AL) استفاده کرد. تلقیح مصنوعی تقریباً در بیشتر مواقع، ارزان ترین گزینه بوده و اگر به درستی انجام شود، بازدهی آن برابر یا حتی بیشتر از حالت طبیعی خواهد بود.

• امروزه برنامه های تلقیح مصنوعی دام ها در بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران بسیار توسعه یافته اند. هر چند که این روش، بسیار هم ارزان نیست و روش های آن کیفیت های متفاوتی ندارند، اما باز هم روش مناسبی است.

• یک گاو نر جوان می تواند حدود 25-20 گاو ماده را بارور کند. در صورتی که یک گاو نر بالغ و البته سالم، توانایی بارور کردن بیش از 40 گاو ماده را دارد.

4- در مورد عملیات کشاورزی و گاوداری اطلاعات کسب کنید.

اگر از قبل هیچ تجربه ای در این زمینه ندارید بهتر است اطلاعاتی در مورد نحوه و زمان تولید مثل گاوها، مدیریت علوفه و کوددهی، از شیر گرفتن گوساله ها، نحوه دوشیدن شیر و مدیریت محصول کسب کنید. کشاورزی و مزرعه داری نیازمند وقت، کار، دانش و تجربه زیاد است. بنابراین با چشم باز در این راه قدم بگذارید.

• اگر اطلاعات شما بسیار ضعیف بوده و تمام موارد بالا برای شما تازه است بهتر است قبل از احداث مزرعه لبنی، در یک مزرعه لبنی دیگر کار کنید تا کمی تجربه بدست آورید.

5- سرمایه گذاری کنید.

شما می توانید به جای احداث و راه اندازی یک مزرعه لبنی جدید، یک مزرعه لبنی بخرید و آن را با کمی تعمیرات به صورت دلخواه در آورید. با این کار در هزینه های خود صرفه جویی شده و کار شما راحت تر خواهد شد. به هر حال، چه شما یک مزرعه جدید راه اندازی کنید و چه یک مزرعه بخرید، باید مطمئن شوید که امکانات زیر را دارند:

• یک جای کاملاً استریل برای نگهداری و ذخیره شیر و پاستوریزه کردن آن در صورت نیاز (که به آن اتاق نگهداری شیر گفته می شود.)

• اصطبل های خشک و آفتاب گیر، برای محافظت از گاوها در برابر تغییرات جوی و دمایی

• سالن شیردوشی با تجهیزات مناسب

• انبار علوفه و کود

• فضای زندگی مجزا برای گوساله ها

• تجهیزاتی مانند تراکتور

• محل مناسب برای تأمین آب گرم و سرد برای گاوها و سیستم انتقال آب به مخازن درون مرتع

• سیستم آبیاری مرتع (اختیاری)

1 احداث مزرعه پرورش گاو

6- جای مناسبی برای خریدن گاوها انتخاب کنید.

قبل از خرید گاو، حتماً خودتان آن ها را بررسی کنید. گاوهایی که برای مزرعه می خرید باید کاملاً سالم بوده و واکسینه شده باشند. در حالت ایده آل، بهتر است گاو را درست پس از زایمان آن هم بعد از بار دوم یا سوم شیردهی بخرید تا شیر آن ها زیاد باشد.

2 احداث مزرعه پرورش گاو

7- در مورد بازار شیر محلی در منطقه خود تحقیق کنید.

اگر با چند گاو، مزرعه خود را راه اندازی کرده اید، با کشاورزان دیگر صحبت کنید تا سفارش تان را به بازارهای شیر محلی انجام دهند. اگر تعداد گاوهای شما زیاد است، می توانید برای فروش شیر با یک شرکت توزیع و پخش فراورده های دامی قرارداد ببندید تا درآمد پایدارتری داشته باشید.

3 احداث مزرعه پرورش گاو

8- حتماً پیش از احداث مزرعه لبنیاتی به مجوزهایی برای احداث، فروش شیر، سیستم آبیاری و … نیاز خواهید داشت. آن ها را از سازمان های مربوطه دریافت کنید.

9- یک طرح کسب و کار تهیه کنید.

در این طرح تمام برآوردهای مالی که در چند سال اول کار خواهید داشت را یادداشت کنید. این برآوردهای مالی شامل تمام مواردی که در بالا گفته شد و نیز مراقبت های دامپزشکی برای هر گاو، دستمزد کارگرها و چندین موارد دیگر می باشد. از سوی دیگر باید منابع درآمد زا مانند فروش شیر، گوشت، پوست، کود و … را نیز در نظر گرفت.

• پیش از اقدام برای گرفتن وام از بانک ها، با مؤسسات دولتی تماس بگیرید. شاید آن ها بتوانند وام های قرض الحسنه به شما بدهند.

• برای محاسبه و برآورد مالی مورد نیاز برای فروش شیر، باید میانگین یا حتی حد پایین قیمت شیر در چند سال گذشته را در نظر گرفت. با این کار اگر قیمت شیر کاهش یافت، ضرر نخواهید کرد.

• با یک قاعده سرانگشتی، به ازای هر 10 حیوان شیرده، به یک کارگر و به ازای هر 20 حیوان خشک یا به اصطلاح “Dry” به یک کارگر نیاز دارید.

مبانی اصلی و پایه را یاد بگیرید.

1- گاوها را علامت گذاری کنید.

با فرض اینکه تعداد گاوهایتان خیلی کم نیست، آن ها را علامت گذاری کنید. این کار به شما در پیگیری میزان تولید شیر و بیماری های مربوط به هر گاو کمک خواهد کرد. یکی از رایج ترین روش های علامت گذاری برچسب زدن است.

4 احداث مزرعه پرورش گاو

2- بیماری ها را کنترل کنید.

سعی کنید گاوهایی بخرید که بیمار نیستند و آن ها را در طول مسیر انتقال به مزرعه، ایزوله و جدا از دیگر حیوانات نگه دارید. گاوهای جدید و گاوهای بیمار را قرنطینه کنید، به خصوص گاوهای جدیدی که مدارک بهداشتی و سلامت ندارند. برای اطلاع از بیماری دام ها در منطقه تان، می توانید از جهاد کشاورزی یا یک دامپزشک ماهر راهنمایی بگیرید.

• تجهیزاتی که بین چند مزرعه مشترک هستند، می توانند عامل انتقال بیماری به گاوها باشند. بنابراین، از استریل و سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

• کنه ها مهم ترین عامل بیماری زایی دام ها هستند. گاوهای خود را مدام چک کنید تا کنه نداشته باشند.

5 احداث مزرعه پرورش گاو

3- به گاوها غذای مناسب بدهید.

تغذیه گاوها و دیگر دام ها، پروسه کمی پیچیده ای است. انواع مختلفی از خوراک ها و علوفه های گیاهی وجود دارند که انرژی، پروتئین، چربی و مواد مغذی کافی را برای بدن حیوان ندارند. برای تهیه غذای مناسبِ دام، بهتر است از یک دامپزشک یا یک کشاورز با تجربه کمک بگیرید.

• مواد معدنی و مکمل ها، بخش مهمی از تغذیه و رژیم غذایی گاوها هستند.

• غذاهای کپک زده و فاسد، می توانند سموم خطرناکی را به شیر منتقل کنند.

• حیوانات لبنی در مقایسه با حیوانات گوشتی، به عناصر غذایی بیشتری نیاز دارند و نیاز غذایی شان بیشتر است. بنابراین، تغذیه نامناسب می تواند سبب کاهش مقدار شیر تولیدی یا کاهش کیفیت شیر شود.

4- شیر گاوها را مرتباً بدوشید.

گاوهای شیرده باید روزی 2 تا 3 بار دوشیده شوند. برای شیردوشی، گاوها را به سالن مخصوص ببرید و قبل از شروع کار دستان خود را شسته و خشک کنید.

• اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، حتماً آن را یاد بگیرید.

6 احداث مزرعه پرورش گاو

5- چرخه تولید مثل گاوها را بدانید.

شما برای تولید شیر زیاد، باید گاوهای ماده زیادی پرورش دهید. چرخه تولید مثل، زاییدن و از شیر گرفتن گوساله ها، بر روی نیازهای تغذیه ای، سلامت و البته میزان شیر تولیدی تأثیر گذارند.

• برخلاف مزارع پرورش گاوهای گوشتی، باید روی تولید شیر متمرکز شوید.

6- برای ایجاد تغییرات در گله خود برنامه داشته باشید.

اگر تصمیم به فروش، ذبح یا نگهداری گاوهای خود دارید، باید برای آن برنامه ریزی کنید. انتخاب گاوهای پربازده و نگه داشتن آن ها، و ذبح یا فروش گاوهای کم بازده، علاوه بر افزایش تولید شیر، کیفیت ژنتیکی دام را بالا می برد. همه این ها مهم هستند به شرطی که برنامه ریزی شده و درست انجام شوند.

7 احداث مزرعه پرورش گاو

در پایان برای اینکه بتوانید یک مدیر پروژه موفق و عالی باشید، مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> چگونه یک مدیر پروژه عالی و موفق باشیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا