تغذیه

چرا هرگز نباید سیب زمینی را فریز کرده و یا آن را در یخچال نگهداری کرد؟

علت عدم گذاشتن سیب زمینی در یخچال و فریزر

سیب زمینی یکی از سبزیجات مقاومی بوده که به هر شکلی قابل استفاده است. از پخت و پز و نگهداری گرفته تا خوردن آن. به قول ما ایرانی ها خوراکی بساز است. سیب زمینی ها زود کبود و فاسد نمی شوند، تغییر رنگ و طعم نداده و قیمتی مناسب دارند. همچنین می توان به شکل های مختلف آن را در منزل تهیه کرد و برای یک وعده ی غذایی خوراکی کامل به دست آورد. اما در این میان چگونگی نگهداری آن بسیار اهمیت دارد. معمولاً اغلب ما سیب زمینی را به طرز صحیحی نگهداری نمی کنیم.

 1 علت عدم نگهداری سیب زمینی در یخچال

در طی تحقیقاتی که در روزنامه ی English news به چاپ رسید این گونه بیان شد که سیب زمینی خامی که روزی آن را به شکل های سرخ کرده، شکم پر، کوکو سیب زمینی یا همان پنکیک سیب زمینی تهیه می کنید، باید خارج از یخچال نگهداری شود. به گفته ی آژانس استانداردهای غذایی، سیب زمینی که در یخچال و حتی فریزر نگهداری شود برای سلامتی بسیار مضر است.

می توان گفت از جمله مهمترین غذاهایی که جداً نباید آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کرد سیب زمینی است. بسیاری از مردم و به خصوص آنهایی که در مناطقی با آب و هوای گرم زندگی می کنند برای جلوگیری از خراب یا سبز و پلاسیده شدن سیب زمینی آن را در یخچال می گذارند. این کار کاملاً اشتباه بوده و اصلاً توصیه نمی شود. زیرا زمانی که سیب زمینی در یخچال گذاشته می شود، نشاسته ی آن به قند تبدیل می شود. حال زمانی که این سیب زمینی پخته شده یا سرخ می شود، با آمینو اسید آسپاراژین ترکیب شده و آکریل آميد شیمیایی را تولید می کند که بسیار برای بدن مضر است.

آکریل آمید در واقع ماده ی سرطان زایی بوده و در طیف وسیعی از غذاها از جمله قهوه و سیب زمینی می تواند به وجود آید. آکریل آمید از دمای بسیار بالا در پخت و پز به وجود می آید. در واقع کربوهیدرات ها و یک آمینو اسید که آسپاراژین نامیده شده در دمای 248 درجه فارنهایت یک ماده ای پلاستیکی می سازند که آکریل آمید نامیده می شود.

به گفته ی موسسه ی ملی سلامت آمریکا آکریل آمید با سرطان در ارتباط است. اما هنوز جزئیات دقیق آن و نوع همبستگی موجود به وضوح مشخص نیست. منبع بزرگ و اصلی آکریل آمید برای انسان مواد غذایی و سیگار می باشد. چیپس سیب زمینی، نان، کلوچه، بیسکوییت، کنسرو زیتون سیاه، آب آلوبخارا و قهوه جزء مواد غذایی هستند که بیشترین آکریل آمید را دارند. سیگار 5 برابر بیشتر از مواد غذایی گفته شده آکریل آمید دارد.

آیا این مسئله نگران کننده است؟

ممکن است با خود بگویید که سال هاست که با خرید سیب زمینی آن را در یخچال نگهداری می کنم و حالا آیا خطرات سیگار کشیدن را به جان خریده ام؟ قطعاً این گونه نیست، چرا که پزشکان می گویند از بین بردن تمامی سموم به خصوص آنهایی که میکروسکوپی هستند و جلوگیری از ورود آن ها به بدن تقریباً غیر ممکن است. وی همچنین می گوید با خوردن سبزیجات دیگری مانند بروکلی و کلم کمک می کند تا آسپاراژین / آکریل آمید خنثی شود.

– می توانید با 30 دقیقه خیساندن سیب زمینی در آب قبل از سرخ کردن سطح آکریل آمید آن را کاهش دهید.

– در مورد نگهداری سیب زمینی نیز آن را در جای خشک و خنک گذاشته و از قرار دادن آن در یخچال خودداری کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فائزه نادری

خوب اگه بده که بده اگرم خیلی ضررش جدی نیست چرا مشخصا نمیگید؟ منکه دودل شدم!

دکمه بازگشت به بالا