تغذیهسلامت

نان حزقیال چیست و چه خواصی دارد؟

خواص نان حزقیال

همه ی ما می دانیم که نان یکی از مهمترین عضو وعده های غذایی ماست. درجه و اهمیت نان به قدری زیاد است که برکت خدا نام گرفته و برای همه ی ما خوراکی پاک و مقدس است. نان ها انواع بسیار مختلفی داشته که افراد با توجه به سلیقه و مواد تشکیل دهنده و حتی نوع پخت، انواع مختلف آن را انتخاب کرده و مصرف می کنند.

2 خواص نان حزقیال

اما از بین تمام نان های شناخته شده که مردم آن را مصرف می کنند، نان حزقیال شاید کمتر مورد توجه بوده و کمتر کسی بداند که این نان چیست و چه برتری هایی نسبت به نان های دیگر دارد.

نان حزقیال نانی است که می توان گفت 12 نوع داشته و همه ی انواع آن بدون آرد معمولی (مانند انواع دیگر نان ها) تهیه شده و در دستور پخت آن از دیگر انواع دانه ها و غلات و حبوبات جوانه زده استفاده می شود. نان حزقیال منبعی کامل و غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه بوده و به جذب مواد معدنی بسیار کمک می کند.

همه ی ما در مورد برتری برخی نان ها بر نان های دیگر چیزهای زیادی شنیده ایم. می دانیم که گفته می شود مصرف نان سفید به دلیل این که دارای ارزش غذایی کمتری نسبت به انواع دیگر نان ها است، انتخاب مناسب و ایده آلی نیست. اما با این حال آیا می توان نان حزقیال را جایگزین نان های مصرفیمان کرده و مثلاً زمانی که می خواهیم با نان باگت، ساندویچی میل کنیم از نان حزقیال استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال کاملاً سلیقه ای است. چرا که انتخاب مواد غذایی کاملاً شخصی بوده و به ذائقه ی افراد بستگی دارد. اما به طور کلی برای استفاده از نان حزقیال بهتر است در مورد آن بیشتر بدانیم.

همان طور که گفته شد این نان از انواع مختلف جوانه های غلات و حبوبات تهیه می شود. از سال ها پیش (حدود 100 سال) مردم دانه های زراعی خود را درو می کردند و آن ها را دسته بندی کرده، گره می زدند و به صورت بافه در می آوردند. سپس آن ها را در زمین رها می کردند تا سر فرصت، بافه ها را خرمن کوبی کرده و دانه را از گیاه جدا کنند. در این فاصله ی زمانی برخی از دانه ها جوانه می زدند. کشاوزران نیز از همان دانه های جوانه زده استفاده کرده و نان می پختند. امروزه مرحله ی جوانه زنی به لطف تکنیک های نوینِ برداشتِ محصول به طور کلی از بین رفته است. اما نانی که آن زمان با دانه های جوانه زده تهیه می شد، هنوز پا بر جاست. زیرا امروزه ثابت شده است که دانه های جوانه زده بسیار با ارزشمند هستند. چرا که جوانه ی گیاه بهترین قسمت دانه است، زیرا تمامی مواد مغذی دانه را در بردارد. در واقع جوانه زدن دانه منجر به افزایش غلظت مواد مغذی شده و قابلیت دسترسی به آن را بیشتر می کند. همچنین به راحتی نیز هضم می شود.

برای مثال، ثابت شده که گندم جوانه زده، فیبر، فولات و ویتامین E بیشتری نسبت به گندم بدون جوانه دارد. بنابراین می توان گفت نانی که از گندم جوانه زده تهیه می شود به مراتب بسیار بهتر و با ارزش تر از نان تهیه شده با آرد گندم معمولی است.

جالب است بدانید که هر یک قرص نان صنعتی دارای 2 گرم فیبر، 5 گرم شکر، 4 گرم پروتئین و 140 کیلوکالری است و موادی چون آرد غنی نشده، نشاسته ی ذرت اصلاح شده و ساکاروز و قند دارد. موادی که همه ی ما می دانیم چندان برای سلامتی مفید نیستند.

هر قرص نان آرد گندم دارای 3 گرم فیبر و 4 گرم پروتئین است که 100 کیلو کالری می باشد. علاوه بر آن، آرد گندم حاوی چندین مواد افزودنی دیگر مثل نمک، آب و جوش شیرین نیز می باشد.

این در حالی است که یک قرص نان حزقیال 80 کیلو کالری بوده، 3 گرم فیبر و 4 گرم پروتئین دارد، فاقد شکر می باشد و هیچ گونه مواد افزودنی دیگری به آن اضافه نشده است. از جوانه های ارگانیکی مثل جوانه ی گندم، جوانه ی جو، جوانه ی ارزن، جوانه ی عدس، جوانه ی سویا، مخمر تازه، نمک دریا و گلوتن تهیه می شود.

اگرچه بافت این نان خشک و سفت بوده و مزه ی خوبی ندارد و برای بعضی از غذاها واقعاً نمی توان از آن استفاده کرد، اما از آن جایی که بسیار مقوی بوده و مزیت های بسیاری نسبت به دیگر نان ها دارد، بهتر است تا جایی که می توان از آن استفاده کرد. تستر می تواند این نان را تا حدی نرم کند به طوری که می توان به راحتی آن را با شیر و کره و مربا خورد.

تنها تصور این که این نان چقدر نسبت به نان های معمولی بهتر بوده و خوردن جوانه گندم چقدر از خوردن گندم معمولی مفیدتر است، انگیزه ی خوردن نان حزقیال را به وجود می آورد.

در ایران برخی از فروشگاه ها این نان را عرضه می کنند. با این حال اگر نتوانستید آن را خریداری کنید خودتان به راحتی می توانید با جوانه ی حبوبات خمیر تهیه کرده و نان حزقیال را در منزل تهیه و نوش جان کنید.

همچنین می توانید اصول نگه داری نان ذرت یا نان ترتیلا را از لینک زیر در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> روش ها و اصول تازه نگه داشتن نان ذرت یا نان ترتیلا <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا