جوانانسلامت

چگونه مشکلاتمان را با استفاده از قوه‌ی تخیل حل کرده و به آرامش برسیم؟

قوه‌ی تخیل یکی از قدرت‌های خارق العاده‌ی انسان است که اگر شیوه استفاده از آن را بدانید، می‌ توانید در بسیاری از شرایط خاص مشکلاتتان را حل کنید. برای مثال می‌ توانید ایده‌های ذهنیتان را به واقعیت تبدیل کرده و یک راه‌حل برای مشکلاتتان بیابید. یا می توانید خلاقیت خود را برای انجام یک پروژه ی سنگین، پرورش دهید. حتی می‌ توانید در مواقعی که ذهنتان درگیر است و احتیاج به یک تغییر یا درمان دارد، با استفاده از قوه تخیل خود به یک مسافرت خیالی رفته و به آرامش برسید. امروزه از نظر علمی ثابت شده است که این قوه‌ی تخیل انسان در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر می‌ باشد. پس با ما همراه باشید.

قوه‌ی تخیل برای حل مشکلات

1- به یک سناریوی بدون شکست فکر کنید: چشمان خود را ببندید و شرایط یا موقعیتی را تصور کنید که هیچگاه شکست نخواهید خورد و آینده‌ای را که بر مشکل غلبه کرده و موفق می شوید، در ذهن مرور کنید . به افرادی که کمکتان می کنند و از حضورشان قوت قلب می گیرید، فکر کرده و در ذهنتان از آن‌ها انرژی مثبت بگیرید. در ذهن خود آینده‌ی راه ‌حل‌ها را تصور کرده و آن هایی را به کار بگیرید که برای شما ریسک به حساب می‌ آیند.

• این تمرینات ذهن شما را باز کرده و راه ‌حل‌های زیادی را پیش رویتان خواهد گذاشت. ممکن است قادر به استفاده از این راه حل‌ها نباشید ولی همین که راه حل جایگزینی را کشف کرده و دلگرم هستید در حل مشکلات تأثیر بسیار مثبتی داشته و کمکتان خواهد کرد.

2- دور ریختن فرضیه های غلط: گاهی بهترین راه برای استفاده از قوه‌ی تخیل، از بین بردن فرضیه‌هایی است که قبلا در مورد مسئله ساخته اید. در این شرایط در درجه‌ی اول باید یک لیست از این فرضیه‌ها تهیه کنید.

• برای مثال ممکن است خواستار انجام یک پروژه باشید که احتیاج به سرمایه‌ی زیادی دارد و شرکتتان قادر به پرداخت آن نیست و ذهن شما را درگیر کرده که سرمایه‌های آن را خود شرکت باید تأمین کند.

• برای حل این مشکل تصورتان را عوض کنید و فرضیه‌ ای را که در مورد انجام پروژه ساخته‌ اید، دور بریزید. مثلا با استفاده از قوه‌ی تخیلتان راه حل‌هایی را برای انجام این پروژه بیابید که هزینه‌ی کمتری داشته باشد. سعی کنید فکرتان را فراتر از خیال برده و مثلا به کسی یا مؤسسه ای فکر کنید که بتواند کمکتان کند.

1 رفع مشکلات و آرامش با قوه ی تخیل

3- اوقاتی را تنها باشید: قبل از این که خودتان به مسائل و ایده‌هایتان فکر کنید و برایش راه‌ حل بیابید، از بیان کردن آن‌ها برای دیگران خودداری کنید. هیچ کس به اندازه‌ی خودتان به شما و مسائلتان نزدیک نیست. پس سعی کنید روی آنها تمرکز کنید. البته که مشورت بد نیست اما بعد از فکر و راه حل های خودتان. وسایلی مانند تلویزیون، اینترنت و هر چیزی که حواستان را پرت کرده و تمرکزتان را به هم می زند، خاموش کنید.

4- خودتان را نقد نکنید: باور کنید که بزرگ ترین نقد کننده شما، خودتان هستید. یعنی قبل از این که به راه حل یا ایده‌ای بزرگ برسید، فاتحه‌ی خودتان را خوانده و موجی از انرژی‌های منفی و نقدهای بی رحمانه را به سمت خودتان روانه می‌ کنید. وقتی راه حل یا ایده‌ای به ذهنتان می‌ رسد، بلافاصله آن را در نطفه خفه نکنید و آن را روی کاغذ بنویسید حتی اگر بسیار مضحک و بی ارزش باشد. سعی کنید روی آن کار کنید و آن را پرورش دهید. گاهی همین ایده‌ها می‌تواند آغاز راهی بزرگ باشند.

2 رفع مشکلات و آرامش با قوه ی تخیل

5- آشفتگی‌های ذهنیتان را تخلیه کنید: تخلیه‌ی ذهنی باعث می‌شود قوه‌ی تخیلتان تحریک شده و زمانی که قوه‌ی تخیل یک ذهن خالی تحریک شود می‌ تواند معجزه کرده و راه حل‌های فوق العاده‌ای را کشف کند. چرا که روی هیچ چیز دیگری غیر از مسئله یا مشکل مربوط تمرکز ندارد.

• یکی از راه‌های تخلیه‌ی ذهنی این است که تمام احساسات یا ایده‌ها و هر چیزی که در ذهنتان مزاحمت ایجاد می کند را روی کاغذ بیاورید. یادتان باشد فقط روی کاغذ بیاورید نه به آن ها فکر کرده و بیشترذهنتان را درگیر کنید. فقط ذهنتان را پاک کنید و بنویسید و آن را رها کنید. 10 یا 15 دقیقه‌ی بعد دوباره نوشته‌ ی خود را بخوانید. گاهی جملات یا کلماتی در نوشته پیدا می‌ شود که می‌ تواند استارت یک راه حل یا ایده‌ی بزرگ باشد که به خاطر آشفتگی در ذهنتان گم بوده و اکنون آن را می‌ یابید. پس دور آنها خط بکشید.

• یکی دیگر از روش‌های تخلیه‌ی ذهن ساخت یک نقشه یا شبکه با استفاده از مسئله و راه حل‌های آن است. به این صورت که مسئله را وسط یک کاغذ نوشته و راه حل‌ها را در اطراف آن بگذارید. سپس با خطوط در بین راه حل‌ها و مسئله حرکت کنید. این کار هم باعث می‌شود ذهنتان به کار افتاده هم ایده‌ها و راه حل‌های جدیدی تراوش کند.

• قبل از ورود به یک جمع دوستانه و گفتگو در مورد مسائلتان، تخلیه‌ی ذهنی را انجام دهید. این کار باعث می‌ شود ذهنتان آمادگی لازم برای فکر کردن درمورد ایده‌ها و راه حل‌های دوستانتان را داشته باشد. فقط یادتان باشد که هر نقدی که از طرف دوستان به شما شد را سانسور کنید. زیرا این امر می‌ تواند درگیری ذهنی برایتان ایجاد کرده و پرورش ایده را متوقف کند.

3 رفع مشکلات و آرامش با قوه ی تخیل

حال که با استفاده از قوه‌ی تخیلتان مسائل و مشکلاتتان را حل کردید، با همان قوه‌ی تخیل به خودتان آرامش را هدیه کنید.

1- خودتان را راحت کنید: برای رسیدن به آرامش با استفاده از قوه‌ی تخیل، خود را روی یک مبل راحتی رها کنید. حتی اگر جایی هستید که به مبل راحتی دسترسی ندارید؛ سعی کنید هرجایی که می‌ شود حتی کف زمین خود را رها کنید.

2- تمرکزتان را تقویت کنید: بعد از این که خود را روی صندلی رها کردید مخصوصا اگر در مکان‌های شلوغی هستید که شما را آزار می‌ دهد و عصبیتان می‌ کند، چشمانتان را ببندید و در ذهنتان روی موضوعی که برایتان خوشایند است و به شما آرامش می‌ دهد تمرکز کنید. سعی کنید تصور، تخیل و تمرکز خود بر موضوع را آن قدر بالا ببرید که متوجه هیچ سر و صدایی در اطرافتان نشوید.

4 رفع مشکلات و آرامش با قوه ی تخیل

3- با خیالتان سفر کنید: در ذهنتان به مکان‌هایی که دوستشان دارید یا جاهایی که بیشترین خاطرات خوش را برایتان رقم زده است، سفر کنید. این کار آرامشی عجیب را در ذهنتان خلق می‌کند.

5 رفع مشکلات و آرامش با قوه ی تخیل

4- از حواستان استفاده کنید: از حواستان برای واقعی کردن خیالتان استفاده کنید. مثلا با همان چشمان بسته تصور کنید اکنون در مکانی که هستید چه بوهایی به مشامتان می‌ رسد یا چه چیز می‌ خورید و آن مزه را روی زبانتان حس کنید. یا سعی کنید گرم و سرد بودن هوا را روی تنتان حس کنید. صداهای آن مکان مانند صدای دریا یا فریاد بچه‌ها را در ذهنتان بشنوید. و در پایان تمام تصویر آن مکان را جلوی چشمتان مانند یک فیلم عبور دهید.

5. خود را رها کنید: اکنون باید توانسته باشید خود را از محیطی که هستید رها کرده و در محیطی که در ذهنتان ساخته‌ اید، قرار داده باشید. فقط روی فضایی که در ذهنتان ساخته اید تمرکز کنید. سعی کنید با تمام وجود خود را در آن مکان حس کرده و تا زمانی که به آرامش کامل نرسیده اید از آنجا خارج نشوید.

6 رفع مشکلات و آرامش با قوه ی تخیل

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فرشته

اخ که چقدر خوب و باحال بود ممنون

دکمه بازگشت به بالا