خانه و کاشانه

مزایا، معایب و چگونگی استفاده از ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی

یافتن قابلمه و تابه های ایمن و طبیعی برای استفاده در آشپزخانه جهت پخت و پز کمی دشوار است. چرا که تنوع این ظروف بسیار بالا بوده و با طرح ها و جنس های مختلفی در بازار عرضه می شود. اما در تحقیقات و بررسی هایی که در مورد تمامی قابلمه های نچسب انجام داده ایم، به این نتیجه رسیدیم که بهترین قابلمه های نچسب از بین انواع مختلف آن، قابلمه های سرامیکی می باشند. با ما در فن تریکس همراه باشید تا دلیل آن را دانسته و با ظروف سرامیکی بیشتر آشنا شوید.

1 مزایا و معایب ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی چیست؟

ظروف سرامیکی ظروفی هستند که به طور کامل از سرامیک خاک رس ساخته می شوند. یعنی در واقع از شکل دادن، خشک کردن، حرارت دادن در کوره و در نهایت لعاب زدن سرامیک خاک رس به دست می آیند. به همین دلیل به نظر می رسد که ظروف سرامیکی انتخاب خوبی برای طبخ غذا باشد. قرن ها پیش سرامیک به عنوان بهترین وسیله برای طبخ و ذخیره ی غذا استفاده می شد. اما به مرور زمان و با ورود مواد دیگری همچون فلز، مس و آلومینیوم، سرامیک رفته رفته کمرنگ شد. بعد ها لایه ی شیمیایی نچسبی به عنوان تفلون نیز ساخته شد که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. با این حال، سرامیک به طور کامل از بین نرفت. زیرا ظروف سرامیکی از جمله ظروفی هستند که در کنار زیبایی، بسیار ایمن می باشند. همین امر باعث شد در چند سال اخیر توجه ویژه ای به این ظروف شده و کیفیت آن ها ارتقا یابد و سرامیکی که هزاران سال پیش بسیار شکننده بود، امروز به ظروفی محکم و مقاوم تبدیل شود.


برای اطلاع از نحوه از بین بردن لکه های ظروف سرامیکی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه تمیز کردن و از بین بردن لکه های ظروف سرامیکی <<<


چرا باید ظروف سرامیکی را انتخاب کنیم؟

بسیاری از ما از خطرات لایه ی نچسبی به نام تفلون که قابلمه های تفلونی را پوشش می دهد آگاه هستیم. این پوشش تفلونی از ماده ای به نام perfluorochemicals یا PFC ساخته شده که بسیار سرطان زا است. همچنین باعث اختلالات هورمونی شده و بر رشد جنین اثرات بد دارد و اگر بیش از حد داغ شود، باعث ایجاد بیماری های خطرناک می شود.

به همین دلیل تفلون تا حدودی از دور انتخابات ظروف مناسب خارج شد. اما ظروف طبیعی دیگری مانند چدن چگونه هستند؟

قطعاً چدن بهتر از تفلون است و اگر دوست داشته باشید و بخواهید آن را تهیه کنید، انتخاب خوبی است. با این حال چدن نیز دارای نقاط ضعفی می باشد. مثلاً می تواند آهن را وارد مواد غذایی کرده (نوعی از آهن که برای بدن سمی است). به همین دلیل گفته می شود که از پخت غذاهای آبکی و اسیدی در ظروف چدنی که به این اتفاق کمک می کند، خودداری کنید.

استیل و آلومینیوم هم ممکن است برخی مواد فلزی را وارد غذا کنند. لذا در بین همه ی انواع قابلمه ها، سرامیک برتر از سایرین است، زیرا هیچ ماده ای را وارد غذا نمی کند.

ظروف سرامیکی اصل را از ظروف سرامیکی تقلبی بشناسید.

ظروف تقلبی زیادی با عنوان ظروف سرامیکی در بازار دیده می شود و برخی سودجویان ظروف فلزی با لعاب سرامیک را تحت عنوان ظروف تمام سرامیکی به فروش می رسانند. این ظروف دارای کیفیت بسیار پایینی بوده و با لعابی که ممکن است حاوی سرب بوده و برای انسان بسیار خطرناک است، پوشش داده شده اند و فقط مدت کوتاهی عمر می کنند.

پس قبل از خرید حتماً تحقیقاتی کامل در مورد ظروف اصلی انجام داده و بهترین قابلمه های سرامیکی که اصل می باشند را انتخاب کنید.

مزایای استفاده از ظروف سرامیکی

– تمیز کردن آن ها بسیار آسان تر از انواع دیگر ظروف و حتی ظروف چدنی است. هم با مایع ظرفشویی و هم با مقداری جوش شیرین و با هر نوع اسکاجی می توان آن ها کاملاً شست.

– خراش بر نمی دارند: ظروف سرامیکی اصل به هیچ عنوان خراشیده نمی شوند. بسیار محکم و مقاوم می باشند و به راحتی می توان در آن ها از ابزار فلزی مثل قاشق استفاده کرده و نگران هیچ چیزی نبود.

– آشپزی با حرارت کم: از آن جایی که این ظروف حرارت را به خوبی در خود نگه می دارند، نیازی به استفاده از حرارت بالا که برای برخی از غذاها مضر می باشد، نیست. با حرارت کم و متوسط به راحتی غذا در این ظروف طبخ می شود.

– بدون مواد شیمیایی یا فلزات سنگین: سرامیک ماده ای کاملاً طبیعی بوده و هیچ ماده یا ذره ای شیمیایی و مضر را وارد غذا نمی کند.

– امکان قرار دادن آن ها در ماشین ظرفشویی: اغلب ظروف سرامیکی را می توان در ماشین ظرفشویی قرار داد. اما با توجه به کیفیت ساخت این ظروف استثنا هم وجود دارد. در این مورد با فروشنده مشورت کنید.

– امکان قرار دادن در فر: این ظروف به حرارت مقاوم بوده و به راحتی می توان آن ها را در فر گذاشت.

– امکان گذاشتن در فریزر: این ظروف به سرما نیز مقاوم هستند و می توانید به راحتی آن ها را در فریزر بگذارید.

– امکان طبخ غذاهای رژیمی: به راحتی می توان غذاها را بدون استفاده از روغن، در آن طبخ داد. مواد غذایی در این ظروف خشک نمی شود.

– زیبایی: تنوع در ظروف سرامیکی بسیار بالا بوده و از نظر زیبایی واقعاً چشم نواز می باشند.

– پخت یک نواخت: غذا در این ظروف به صورت یک نواخت پخته شده و این گونه نیست که رویه و ظاهر غذا پخته و داخل آن خام باشد.

معایب

در کنار تمام مزایایی که برای ظروف سرامیکی گفته شد، این ظروف معایبی هم دارند. البته خوشبختانه معایب آن چندان جدی نبوده و بسیار کمتر از مزایای آن است. اولین عیب این ظروف این است که مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد تا گرم شوند و گاز بسیار زیادی مصرف می کنند. اما پس از گرم شدن، گرما را به خوبی در خود حفظ می کنند. از دیگر معایب آن اینکه چون این ظروف از سرامیک ساخته شده اند، شکننده می باشند. اما اگر به خوبی و به طور صحیح از آن ها مراقبت شود، عمر بسیار طولانی خواهند داشت.

چگونگی استفاده از ظروف سرامیکی

اگر چه ظروف سرامیکی ظروفی کاملاً طبیعی و ایمن می باشند، اما در استفاده از آن ها دانستن چند نکته خالی از لطف نیست. در بیشتر موارد سرامیک را می توان مانند دیگر وسایل آشپزخانه استفاده کرد. برخی افراد نیز معتقدند پخت برخی غذاها مثل تخم مرغ در ظروف سرامیکی بسیار بهتر از دیگر ظروف است. اما تفاوت عمده ای بین ظروف سرامیکی با دیگر ظروف وجود دارد.

همان طور که قبلاً گفته شد این ظروف برخلاف ظروف فلزی دیر گرم شده، اما پس از گرم شدن گرما را در خود نگه می دارند. این بدین معناست که شما باید چند دقیقه قبل از پخت کامل غذا، حرارت را کم کرده و یا شعله را خاموش کنید و اجازه دهید ادامه ی پخت با حرارت داخل ظرف صورت بگیرد. تا بعد از خاموش شدن شعله، غذا به خاطر حرارت موجود در ظرف نسوزد.

دیگر نکات در استفاده از این ظروف

– هیچ گاه ظرف خالی را روی حرارت قرار ندهید. ابتدا کمی آب در آن ریخته و بعد روی حرارت بگذارید و یا آن را روی حرارت کم گذاشته تا آرام آرام گرم شود.

– اگر چه از قاشق های فلزی می توان برای این ظروف استفاده کرد، اما از قاشق های چوبی بهتر بوده و موجب می شود عمر ظروف هر چه بیشتر افزایش یابد.

– برای قرار دادن ظروف در کابینت، هرگز آن ها را درون هم نگذارید. حتی اگر در بین آن ها فوم پهن کنید.

– در اکثر موارد، از حرارت کم تا متوسط استفاده کنید. از آنجایی که سرامیک مقدار زیادی روغن نمی خواهد، غذاها در دماهای پایین به راحتی پخته می شوند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
ندا الفت نیا

سلام خدمت دوستان. کسی از شما ظروف سرامیکی خریدکرده؟ اگه کسی خرید کرده بگه چه مارک و مدلی بگیریم بهتره؟

دکمه بازگشت به بالا