تکنولوژیلپ تاپ و کامپیوتر

موفقیت AMD در پردازنده های Ryzen و Threadripper نسبت به اینتل

مقایسه تراشه های شرکت AMD و شرکت اینتل

علی رغم اینکه نسبت به سال های قبل کاربران زیادی از پردازنده ها و کارت گرافیک های شرکت AMD استفاده می کنند، اما هنوز هم محصولات AMD در رده دوم بازار و بعد از شرکت قدرتمند اینتل قرار دارد. با این وجود شرایط برای AMD تغییر کرده و پردازنده های ساخت این شرکت با برند ریزن (Ryzen)، انتظارات مشتریان و کارشناسان را برآورده می کنند.

بله. AMD تلاش بسیاری برای دست یابی به آخرین مدل های پردازنده را در بر داشته که واقعاً ارزش هزینه کردن را دارد. به ویژه اگر بتوانید آن را به خوبی با اجزای سیستم تان تطبیق دهید. محصولات گران قیمت برند Ryzen و Threadripper شرکت AMD، به راحتی با محصولات اینتل رقابت می کنند. ریزتراشه های ترکیب شده ی جدید Ryzen-Vega نیز قابلیت های تطبیقی فراوانی برای ماشین های ساده ای دارد که از کاربردهای فراوانی برخوردارند.

ریزن و تردریپر پیشرفت های عملکردی و اجرایی عظیمی داشته اند.

در سال گذشته، پردازنده های ریزن روی سوکت AM4 سوار و در سپتامبر 2016 معرفی شدند. اما هم اکنون، تنها 9 مدل از آن ها در حال تولید هستند. 2 مدل از سری پردازنده های ریزن 3 برای بردهای رده ابتدایی، 4 مدل از سری پردازنده های ریزن 5 برای بردهای رده میانی و در نهایت 3 مدل از پردازنده های سری ریزن 7 برای بردهای پیشرفته و گران قیمت.

1 AMD CPU or Motherboard

ریزن (Ryzen) در شرایط یکسانِ قیمت و بازار، رقابت خوبی با پردازنده های سری Core شرکت اینتل دارد. با این وجود مدل سرآمد ریزن 7 یعنی 1800X، نمی تواند از پس رقابت با پردازنده Core i7-7700K ساخت شرکت اینتل، برآید. اما با داشتن یک پردازنده 8 هسته ای در مقایسه با محصول اینتل که از یک پردازنده 4 هسته ای بهره می برد، به شکل قابل توجهی در پردازش چندین برنامه ی همزمان، بهتر عمل می کند.

2 AMD CPU or Motherboard

به علاوه AMD گل سرسبد چیپ های ریزن و تردریپر را که از گران قیمت ترین پردازنده های این شرکت بشمار می رود، با هدف رقابت با بهترین های اینتل معرفی کرده است. سه پردازنده در مدل های 8، 12 و 16 هسته ای که از 500 تا 1000 دلار قیمت گذاری شده اند، از لحاظ عملکرد با سری های X اینتل در سطوح مختلف، رقابت می کنند. اما در جریان باشید که پردازنده های تردریپر، برخلاف مدل های ارزان تر ریزن، از یک سوکت جدید TR4 بهره می برند.

APU های ریزن ارزش خرید و قابلیت تطبیق پذیری هر نوع بازی را دارند.

APU های ساخت AMD، در واقع یک CPU با گرافیک تقویت شده ای است که می تواند بازی های جذاب و برنامه های کاربردی قدرتمندی را پردازش کند. اکثر CPUها (شامل طرح های پیشین AMD و اینتل)، دست کم دارای سطح قابل توجهی از گرافیک هستند. اما APUهای ساخت AMD، چندین گام فراتر و مؤثرتر را در پردازنده ها داشته است.

چیپ های Ryzen 5 2400G و Ryzen 3 2200G، هر دو دارای پردازنده های چهار هسته ای با GPU های مجتمع 11 هسته ای و 8 هسته ای هستند که از سوکت مقرون به صرفه ی AM4 بهره می برند که در حال رقابت با پردازنده های i5 و i3 اینتل هستند. اما نکته ی مهم و تاثیرگذار این است که این چیپ ها می توانند از برخی بازی های رایانه ای سه بعدی نیز پشتیبانی کنند، بدون اینکه نیازی به کارت های گرافیک مجزا باشد.

براساس تست های اخیری که Anad Tech انجام داده است، چیپ های جدید Ryzen Vega می توانند تقریباً سه برابر چیپ های هم تراز شرکت اینتل، از عملکرد بهتری برخوردار بوده و قابلیت های نرم افزاری بیشتری را برای بازی ارائه دهند. تکنولوژی استفاده شده در ساخت این چیپ ها، باعث شده که حتی کارت گرافیک های مجزای سطح پایین این شرکت بتوانند با کارت های سری GT XX30 NVIDIA نیز رقابت کنند.

3 AMD CPU or Motherboard

AMD فعلاً قصد معرفی جایگزینی برای چیپ های ریزن وگا ندارد. چرا که این چیپ ها می توانند به راحتی هر چه تمام تر بازی هایی مثل Rocket league، Overwatch و League of Legends را اجرا کنند. گرافیک مجتمع نیز همچنان برای بازی هایی مثل Grand Theft Auto 5، DOOM یا Player Unknown از عملکرد خوبی برخوردار است. برای کسانی هم که می خواهند از بازی های پرهیجان و با گرافیک بالاتر لذت ببرند، چیپ های Ryzen 5 2400G و Ryzen 3 2200G جذابیت خارق العاده ای دارند. اگر بعدها نیز بخواهید به بازی های هیجان انگیزتری دسترسی داشته باشید، هیچ چیز مانع از نصب کارت گرافیک های مجزای قدرتمند تر در شکاف مادربوردهای AM4 نمی شود.


برای اطلاع از نحوه رفع خطا در نصب درایوهای کارت گرافیک آنبورد اینتل به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> رفع خطا در نصب درایوهای کارت گرافیک آنبورد اینتل <<<


سوکت AM4 احتمالاً برای مدت کوتاهی در بازار خواهد بود.

سوکت AM4 که برای خانواده ی ریزن خلق شده است، قادر خواهد بود تا برای چیپهای زِن Zen که در آینده وارد بازار خواهند شد نیز دست کم برای چهار سال به کار گرفته شود. این بدان معناست که اکنون فرصت بسیار مناسبی برای هزینه کردن و تهیه یکی از گرانترین مدل ها و محصولات مادربورد AM4 است. با این کار در آینده می توانید پردازنده خود را به راحتی به پردازنده های Zen ارتقا دهید.

4 AMD CPU or Motherboard

در کنار این ویژگی خوب، سوکت AM4 از حافظه ی DDR4 پشتیبانی می کند که سریع ترین و بروزترین حافظه در 2017 و 2018 است. اما ممکن است این ویژگی با نهایی شدن استاندارد DDR5 چندان برجسته نباشد. که این امر یک نقطه ضعف به حساب می آید. پس در این زمینه باید خودتان تصمیم درست را بگیرید.

بد نیست مقاله زیر از وب سایت فن تریکس را نیز مطالعه کنید.

>>> رفع مشکل دوبار نمایش دادن درایوها در در ویندوز اکسپلورر <<< 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا