پوشاک

چگونه لکه های لباس سفید را پاک کنیم؟

شستن لباس های سفید به ویژه زمانی که لک می گیرند کار بسیار دشواری است که باید طبق اصول و نکاتی انجام گیرد. ممکن است زمانی که لباس سفید شما چرک و کثیف می شود؛ تصمیم بگیرید که آن را دور بیندازید، اما قبل از این کار کمی فکر کنید و راه حل هایی را برای این موضوع بیابید.

راه های زیادی وجود دارند که در سفید کردن و تمیزی کامل این لباس ها و نیز سفیدی طولانی مدتشان، مؤثر هستند.

تا پایان مقاله با فن تریکس همراه باشید و راه های درخشان کردن لباس های سفید رنگ را فراگیرید؛ تا لباس های سفید و چروک شده ی خود را دور نینداخته و بتوانید مجدداً از آن ها استفاده کنید.

برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید.

از مواد پیش از شستشو (Pre-Wash) روی لکه ها استفاده کنید.

1- برای از بین بردن لکه های لباس سفید ، پیش از شستن لباس از یک مایع شوینده ی حاوی آنزیم استفاده کنید.

اگر روی لباس شما مایعی ریخته شد یا پس از پوشیدن آن، قسمت زیر بغل لباس لکه ی عرق گرفت، سریع آن را در آورده تا لکه های لباس بزرگ تر نشوند. یک مایع شوینده حاوی آنزیم را روی لکه ها بزنید و اجازه دهید حداقل به مدت 15 دقیقه روی آن باقی بماند.

• قبل از استفاده از مایع شوینده، دستورالعمل درج شده روی بسته آن را خوانده و طبق دستورالعمل از آن استفاده کنید.

2- از محلول آب داغ و سدیم کربنات (washing soda) استفاده کنید.

در صورت باقی ماندن لکه بر روی لباس، آن را به مدت یک روز در محلول آب داغ و نصف فنجان سدیم کربنات خیسانده و پس از گذشت یک روز لباس را بشویید.

2 رفع لکه‌لباس روشن

3- لکه های بسیار سرسخت و پررنگ را در محلول آبلیمو، نمک و پودر رختشویی بخیسانید.

برای درست کردن این محلول از یک قاشق غذاخوری نمک، آبِ سه عدد لیمو، یک چهارم پیمانه پودر لباسشویی و آب داغ استفاده کنید. لباس های خود را به مدت 45 دقیقه در این محلول بخیسانید و بعد از آن، لباس را خارج کرده و چند بار آبکشی کنید.

3 رفع لکه‌لباس روشن

4- برای لکه های عرق، از جوش شیرین و لیمو استفاده کنید.

برای لکه های زرد عرق، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را روی لکه ریخته و نصف لیمو را روی آن بمالید. 15 دقیقه زمان بدهید و بعد آن را بشویید.

• این روش برای لکه های رنگی روی لباس سفید نیز مناسب است با این تفاوت که باید اجازه دهید این مواد به مدت یک شب روی لباس باقی بمانند. پس از گذشت یک روز، لباس را با آب سرد آبکشی کنید. برای این کار از آب داغ استفاده نکنید؛ زیرا آب داغ ممکن است لکه ها را پاک نکند. در صورت پاک نشدن لکه ها، چند بار این کار را تکرار کنید.

4 رفع لکه لباس سفید

5- برای پاک کردن لکه قرمز، از آبِ کربناته (club soda) و نمک استفاده کنید.

لکه های قرمز روی لباسِ سفید بسیار بدنما می باشد. اما اگر بلافاصله بعد از ایجاد لک بر روی لباس دست به کار شوید، می توانید آن را پاک کنید. قبل از هر کاری جای لک را کمی مرطوب کرده و مقدار کمی نمک روی لکه قرمز بریزید، پس از گذشت ده دقیقه نمک را از روی لباس جمع کرده و لباس را با آبِ کربناته خیس کنید، سپس به روش معمول آن را بشویید.

5 رفع لکه لباس سفید

6- برای دیگر لکه های لباس از آبلیمو، سرکه یا هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) استفاده کنید.

همه این مواد جزء لکه بَرهای طبیعی بوده و بسته به نوع لکه ی لباس می توانند در پاک کردن آن، مؤثر باشند. آنها را روی لکه ی لباس بمالید و اجازه دهید مدتی روی آن بمانند. سپس لباس را آب کشی کرده و ببینید که چقدر از لکه ها پاک شده اند. اگر هنوز لکه ها روی لباس باقی ماندند، در چند مرحله این کار را تکرار کنید.

6 رفع لکه لباس سفید

اضافه کردن مواد سفیدکننده طبیعی و شیمیایی به شوینده های معمولی

1- اتیکت لباس را بررسی کنید.

قبل از استفاده ی هر نوع ماده شیمیایی مانند وایتکس (آب ژاول یا هر نوع ماده سفید کننده) برای شستن لباس، به اتیکت وصل شده روی آن توجه کنید. مثلث درج شده روی آن، علامتی است برای استفاده از هرگونه ماده سفیدکننده.

• اگر درون مثلث، دو خط وجود داشت، یعنی فقط می توانید از سفیدکننده های بدون کلر استفاده کنید. اما اگر یک ضربدر بزرگ روی مثلث کشیده شده بود، به این معنی است که نباید از سفیدکننده ها برای شستشوی لباس استفاده کنید، زیرا ممکن است به بافت یا رنگ لباس آسیب بزند.

• به علامت نحوه شستن لباس (با دست، ماشین لباسشویی یا …) نیز توجه کنید.

2- قبل از استفاده ی ماده سفیدکننده، اجازه دهید ماده شوینده اصلی کاملاً در آب حل شود.

قبل از اینکه در کنار مواد شوینده از سفید کننده ها استفاده کنید، باید چند دقیقه ای اجازه دهید تا آنزیم های مواد شوینده کاملاً با آب حل شده و فعال شوند. اگر بلافاصله از سفیدکننده ها استفاده کنید، از حل شدن آنزیم مواد شوینده اصلی با آب جلوگیری می شود.

• برای تمیزی بیشتر، حدود نصف پیمانه جوش شیرین را به ماده شوینده ی خود اضافه کنید.

7 رفع لکه لباس سفید

3- بعد از گذشت 5 دقیقه و حل شدن شوینده، ماده سفید کننده را به آب اضافه کنید.

به طور کلی باید نصف پیمانه (3.118 لیتر) سفید کننده به آب اضافه شود. قبل از قرار دادن لباس در محلول، چند دقیقه صبر کرده تا ماده سفید کننده کاملاً با آب مخلوط شود.

• در مقدار استفاده از ماده ی سفید کننده دقت لازم را داشته باشید. زیرا استفاده ی زیاد از ماده سفید کننده باعث آسیب رساندن به لباس شده و یا رنگ سفید لباس را به زرد تبدیل می کند.

• هیچگاه ماده سفیدکننده را روی لباس نریزید.

• اگر در کنار ماده شوینده از جوش شیرین هم استفاده می کنید، مقدار ماده سفیدکننده را به نصف کاهش دهید.

• پس از پایان این مراحل، لباس خود را آبکشی کنید.

8 رفع لکه لباس سفید

4- برای شستشو از سرکه سفید استفاده کنید.

سرکه سفید برای سفید کردن و نرم کردن لباس ها در زمان شستشو استفاده می شود و هیچ ماده شیمیایی ندارد. حدود نصف پیمانه سرکه سفید را همراه با شوینده خود مخلوط کرده و لباس را در آن بشویید.

• بعد از استفاده از سرکه سفید، تا زمانی که لباس ها مرطوب هستند ممکن است بوی سرکه داشته باشند، اما پس از خشک شدن، بوی بد لباس حتماً برطرف می گردد.

• هیچگاه همزمان از سرکه سفید و ماده سفید کننده استفاده نکنید؛ زیرا باعث ایجاد واکنش و تولید گازهای سمی کلر می شود.

• به جای سرکه سفید از نصف فنجان جوش شیرین هم می توانید استفاده کنید. تأثیر هر دو در تمیزی و شستشوی لباس به یک اندازه می باشد.

9 رفع لکه لباس سفید

5- از پراکسیدِ هیدروژن استفاده کنید.

به جای استفاده از وایتکس که ممکن است به لباس ها آسیب بزند، به عنوان یک ماده عالی برای سفید کردن پوشاک از هیدروژن پراکسید استفاده کنید. حدود نصف پیمانه هیدروژن پراکسید را همراه با شوینده خود مخلوط کرده و لباس را در آن بشویید.

• از محلول 3% هیدروژن پراکسید استفاده کنید. می توانید آن را از بقالی ها یا داروخانه ها تهیه کنید.

10 رفع لکه لباس سفید

6- از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

شوینده و یک چهارم پیمانه مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کرده و برای شستشوی لباس استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب های زیست محیطی بهتر است از مایع ظرفشویی استفاده کنید. زیرا حاوی کلر یا فسفات نمی باشند.

11 رفع لکه‌لباس روشن

7- آبلیمو را با شوینده مخلوط کرده و برای شستشو استفاده کنید.

این کار به شما کمک می کند تا لباسهای خود را در یک محلول ارگانیک (آلی) شسته باشید. یک چهارم تا یک دوم (نصف) پیمانه آبلیمو را به شوینده اضافه کرده و لباس های خود را با آن بشویید.

12 رفع لکه‌لباس روشن

لباس های سفید را سفید نگه دارید.

1- لباس سفید را مرتباً و جدا از بقیه لباس ها بشویید.

زمانی که لباس ها لک می گیرند، هر چه زودتر لکه را بشویید. زیرا احتمال پاک شدن آن بیشتر است. پس از هر بار پوشیدن این لباس ها و عرق کردن، سریع آن را عوض کرده و بشویید.

• هیچگاه لباس های سفید و رنگی را با هم نشویید، زیرا ممکن است لباس های سفید از لباس های رنگی، رنگ بگیرند.

2- از نرم کننده ها استفاده نکنید.

نرم کننده های شیمیایی، به لباس های سفید آسیب می زنند و ممکن است لکه هایی روی لباس باقی بگذارند. می توانید به جای استفاده از نرم کننده های شیمیایی از سرکه سفید استفاده کنید.

3- لباس هایتان را در آفتاب و در هوای آزاد خشک کنید.

اشعه های نور خورشید، به عنوان سفید کننده های طبیعی عمل می کنند. در صورت امکان، یک رخت آویز یا بند لباس در حیاط یا تراس خانه ی خود قرار داده و لباس های سفید را آنجا پهن کنید.

فن تریکس در مقالات زیر شما را در رابطه با “حل مشکل شستشو و لک شدن لباس در آب سخت” و همچنین “نحوه ضدعفونی کردن لباس ها” راهنمایی می کند.

>>> حل مشکل شستشو و لک شدن لباس در آب سخت <<<

>>> نحوه ضدعفونی کردن لباس ها <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا