خانه و کاشانهگل و گیاه

14 گیاه آپارتمانی مقاوم که در زمستان زنده می مانند

در فصول پاییز و زمستان، بسیاری از خانه ها مکان نامناسبی برای نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی می شوند. زیرا در این فصول، برخی اتاق ها سرد و برخی دیگر خیلی گرم می باشند. همچنین هوای این فصول کمی خشک بوده و نور خورشید برای رشد گیاه کافی نیست. اگر قصد خریداری گیاه آپارتمانی را دارید، به این شرایط توجه کنید: آیا خانه ی شما گرم است یا سرد، تاریک است یا نور کافی دارد و هوای خانه خشک است یا مرطوب. البته به ویژگی های ظاهری گیاهی که می خواهید بخرید نیز دقت کنید، زیرا گل و گیاه ها موجب زیبا سازی محیط خانه می شوند. در پژوهشی که برای انتخاب گیاهان مقاوم به این شرایط خاص انجام شده است، لیستی از 14 گیاه تهیه شد که همه پژوهشگران بر آن اتفاق نظر داشتند؛ از کاکتوس کریسمس که به سرما مقاوم است گرفته تا زامیفولیا، که در نور کم نیز رشد می کند. در ادامه این 14 گیاه معرفی شده اند.

1- زامیفولیا (ZZ Plant)، گیاهی که در نور کم رشد می کند.

این گیاه آپارتمانی محبوب، به احتمال زیاد در صدرِ لیست تهیه شده قرار دارد. اگر چه این گیاه می تواند در محیط های روشن تر نیز زنده بماند، اما از مهم ترین دلایل پرطرفدار بودن و نکته جالب توجه این گیاه، این است که می تواند در محیط هایی با حداقلِ نورِ طبیعی نیز رشد کند. بهترین شرایط برای رشد زامیفولیا این است که آن را به صورت خشک نگه دارید؛ به خاک آن آب بدهید و تا خشک شدن کامل آن، آبیاری انجام ندهید. در واقع این گیاه به کم آبی مقاوم تر است. بسیار شگفت انگیز است، نور کم و آب کم! احتمالاً یکی از دلایل پرطرفدار بودن این گیاه داشتن همین ویژگی ها می باشد.

2 گل و گیاه آپارتمانی

2- پر سیاوش (Maidenhair Fern)؛ گیاهی که در نور کم رشد می کند.

پر سیاوش یکی از گونه های سرخس است. برای رشد کردن بسیاری از گونه های سرخس، به نور زیادی نیاز نیست. به همین دلیل در کفِ جنگل ها که درختان سایه ایجاد کرده و نوررسانی ضعیف است، از آنها استفاده می کنند. این گیاه به نور کم مقاوم است، اما به رطوبت زیادی نیاز دارد و مرتباً باید آبیاری شود. اگر چه بسیاری از گیاهان آپارتمانی ترجیح می دهند در فواصل بین آبیاری خشک بمانند، سرخس ها دوست دارند خاکشان همیشه مرطوب باشد. پر سیاوش گیاهی بسیار زیبا بوده و دارای برگ های ظریف و تور مانندی است.

3 گل و گیاه آپارتمانی

3- گیاه نخشید یا آگلونما (Chinese Evergreen or Aglaonema)؛ گیاهی که در نور کم رشد می کند.

آگلونما دارای برگ های بزرگ، زیبا و شادابی است. این گیاه به طور شگفت آوری حتی نور کم را هم جذب کرده و برگ هایش تغییر رنگ نمی دهند. از طرفی به آبیاری زیاد، حساس است. اگر به این گیاه نورِ طبیعی کافی نمی رسد، می توانید با قرار دادن این گیاه نزدیک به یک لامپ، به آن نورِ مصنوعی برسانید.

4 گل و گیاه آپارتمانی

4- گیاه خورشیدی (Clivia)؛ گیاهی که در مکان سرد رشد می کند.

اگر اتاقی دارید که هوای آن سرد بوده و نور کافی ندارد، می توانید از این گیاه برای اتاق خود استفاده کنید. گیاه خورشیدی نباید خیلی مرطوب باشد و نیازی نیست هر روز به آن آب بدهید.

گیاهان مقاوم، غالباً در یک مقطعی و به تعداد ساعت های معین، هوای سرد را ترجیح می دهند؛ تا از حالت استراحت درآمده و شروع به رشد کنند (مانند پرتقال).

5 گل و گیاه آپارتمانی

5- خزه در باغ شیشه ای (Moss Terrarium)؛ مکان سرد

اگر گیاهان آپارتمانی تان نزدیک به درب یا پنجره منزل بوده و می خواهید در برابر سرما از آنها محافظت کنید، می توانید یک گلخانه یا باغ خیلی کوچک شیشه ای بسازید؛ با این کار، هم رطوبت مورد نیاز گیاه حفظ شده و هم دمای مناسب برای رشد گیاه فراهم می شود. به علاوه، باغ های شیشه ای بسیار زیبا بوده و نمای قابل توجهی به منزلتان می دهند. بهترین گیاهان برای باغ های شیشه ای، خزه ها و سرخس ها هستند.

6 گل و گیاه آپارتمانی

6- گیاه یشم (Jade Plant)؛ مکان سرد

بسیاری از گیاهان اختلاطِ هوای سرد زمستان با هوای گرمِ تولید شده از رادیاتورها را دوست ندارند. اما برخی گیاهان می توانند این شرایط را تحمل کنند. گیاه یشم، یکی از مهم ترین گیاهانی است که می تواند در این تغییرات دمایی مقاومت کند. این گیاه می تواند در زمستان، نزدیک به یک پنجره باز مقاومت کند. همچنین گیاه یشم به آب زیادی نیاز ندارد و هر سه هفته یکبار، می توان آنها را آبیاری نمود. این گیاه، شبیه به یک درخت کوچک بوده و جلوه زیبایی به خانه شما می بخشد.

7 گل و گیاه آپارتمانی

7- کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)؛ مقاوم به سرما

اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی مقاوم هستید و می خواهید جلوه زیبایی به فضای خانه شما بدهد، کاکتوس کریسمس را انتخاب کنید. این گیاه، قبل از روز شکرگزاری فروخته شده و به خاطر نمای قرمز و صورتی گل های آن، تداعی کننده بهار است. کاکتوس کریسمس به مراقبت زیادی نیاز ندارد. این گیاه را می توان در طول سال، در خانه نگهداری کرد یا اینکه در تابستان آن را به بیرون برده و در سایه بگذارید.

8 گل و گیاه آپارتمانی

8- فیلودندرون (Philodendron)؛ مقاوم به خشکی

بسیاری از گیاهان آپارتمانی رایج، به آب زیادی نیاز ندارند. یکی از این گیاهان، فیلودندرون بوده که شبیه به گیاه برگ انجیری است. به طوری که بعضی افراد گیاه برگ انجیری و فیلودندرون را یکی می دانند. فیلودندرون را می توان هر دو هفته یک بار یا حتی بیشتر آبیاری کرد. سرعت تبخیر آب این گیاه به دمای اتاق بستگی دارد، به همین دلیل گاهی ممکن است هفته ها از آخرین باری که به گیاه آب داده شده گذشته باشد، اما چون دمای اتاق کم بوده و خاک آن هنوز مرطوب است، نیازی به آب نداشته باشد. در این شرایط، آب دادن به گیاه موجب آسیب زدن به آن می شود.

9 گل و گیاه آپارتمانی

9- گیاهان گوشتی (Succulents)؛ مقاوم به خشکی

بهترین مکان برای نگهداری گیاهان گوشتی، نزدیک به پنجره یا طاقچه پنجره ی رو به جنوب، در یک اتاق خشک است. این گیاهان، تنوع زیادی در رنگ و شکل خود دارند. شما می توانید چند نوع از آنها را در یک گلدان داشته باشید و ترکیب خاص و متنوعی را به وجود آوردید. مهم ترین نکته در نگهداری این گیاهان، حفظ دمای خنک محیط می باشد؛ پس می توانید آنها را در نزدیکی پنجره نگهداری کنید. بهتر است در طول زمستان، گیاهان گوشتی را بیش از حد آبیاری نکنید. اما توصیه می شود در فصول بهار و تابستان به خوبی آبیاری شوند.

10 گل و گیاه آپارتمانی

10- فیکوس لیراتا یا فیکوسِ برگ ویولنی (Fiddle Leaf Fig Tree)؛ مقاوم به خشکی

یکی از نکاتی که باید در مورد نگهداری گیاهان آپارتمانی از جمله فیکوس لیراتا به خاطر داشته باشید، این است که به فصل رشد و دوره کمون (نهفتگی) این گیاهان توجه کنید. زیرا این دوره ها با نیازهای دمایی، رطوبتی و .. گیاه در ارتباط هستند. به طور مثال، گیاه فیکوس لیراتا در طول فصل رشد باید دو هفته یکبار آبیاری شود، اما در دوره کمون یا فصل خواب (زمستان)، آبیاری ماهیانه برای آن کافی می باشد. همچنین توجه به اینکه هوای اتاق سرد و مرطوب یا گرم و خشک است نیز فراموش نشود. زیرا این موارد بر روی تبخیر آب تأثیر گذاشته و ممکن است نیاز رطوبتی گیاه تأمین نشود. سرعت تبخیر آب در هوای سرد خیلی کمتر از هوای گرم می باشد.

11 گل های مقاوم به سرما

11- گیاه زبان مادر شوهر یا گیاه ماری (Snake Plant)؛ مقاوم به خشکی

آبیاری بیش از حدِ گیاه زبانِ مادر شوهر موجب از بین رفتن آن می شود. این گیاه به میزان نور حساس نمی باشد. تنها مواردی که سبب آسیب زدن به این گیاه می شوند، آبیاری زیاد و دمای خیلی سرد و کم است. شما به راحتی می توانید این گیاه را از گل فروشی ها یا گلخانه ها بخرید. انواع مختلف آن دارای برگ هایی با رگه های سفید و زرد یا برگ های یک دست هستند.

12 گل های مقاوم به سرما

12- آلوورا (Aloe)؛ مقاوم به خشکی

اگر هوای خانه شما در طول زمستان خشک بوده و فرصت نمی کنید گیاهان خود را مرتباً آبیاری کنید، بهترین گزینه برای انتخاب گیاه، آلوورا می باشد. این گیاهِ مقاوم، آب را در برگ های گوشتی خود ذخیره می کند و می توان فواصل بین آبیاری گیاه را طولانی تر کرد. تنها جنبه منفی این مورد، این است که در صورت خشک شدن یا سوختن، هیچ علائمی از خود نشان نداده و پژمرده نمی شود. بنابراین شما مجبور می شوید مرتباً خاک گیاه را چک کرده تا ببینید چه موقعی خشک شده و به آب نیاز دارد. این گیاه نیازمند نور خورشید است، پس آن را کنار پنجره ای بگذارید که نوردهی بالایی داشته باشد.

13 گل های مقاوم به سرما

13- کاکتوس و گیاهان بیابانی (Cacti and Desert Plants)؛ مناسب برای اتاق های خیلی گرم

اگر محیط خانه خیلی گرم است، از گیاهان آپارتمانی بیابانی و کاکتوس ها استفاده کنید. این گیاهان هوای خشک و محیط های خیلی گرم را می پسندند، زیرا ماهیت این گیاهان با چنین شرایطی سازگار است. بهترین مکان نگهداری یک کاکتوس بیابانی در منزل، در کنار یا نزدیکی بخاری یا هیتر می باشد.

14 گل های مقاوم به سرما

14- گیاه پیچ شمعی یا هویا (Wax Plant)؛ مناسب برای اتاق های خیلی گرم

اگر بخاری خانه شما در طول زمستان روشن بوده و شرایط لازم برای نگهداری از گیاه آبدوست را ندارید، گیاه پیچ شمعی یا هویا را خریداری و تهیه کنید. هویا، دارای برگ های مومی و پیچیده و طناب مانند است. این گیاه با ذخیره آب در بخش های گوشتی خود، دمای زیاد را تحمل می کند. اگر این گیاه آبیاری شود، حتی می تواند در خشکسالی نیز مقاومت کند.

15 گل های مقاوم به سرما

در پایان با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس با گل و گیاهان مناسب برای پرورش در آشپزخانه و گیاهان ایمن برای افراد آلرژیک و تب یونجه آشنا شوید.

>>> گل و گیاهان مناسب برای پرورش در آشپزخانه <<<

>>> گل و گیاهان ایمن برای افراد آلرژیک <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realsimple




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
نازنین

دوستان یک محلول تقویتی مخصوص گیاهان آپارتمانی هست که از ……….. خریدم. بسیار با کیفیت تر و به صرفه تر محلول های توی بازار هست. چندین بار کود تقویتی خریده بودم اما هیچوقت به این اندازه رشد و گلدهی را در گلهام ندیده بودم. وقتی استفاده کردم اثرش را توی… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

اسمش چیه

کاربر ناشناس

اسمش رو بگین

گلدون

گل ها خیلی زیبان. عاشق نگهداری از گل هامگل ها خیلی زیبان. عاشق نگهداری از گل هام

دکمه بازگشت به بالا