زیبایی

مزایا و فواید کوجیک اسید و چگونگی استفاده از آن برای روشن کردن پوست

کوجیک اسید چیست؟

کوجیک اسید ماده ای است که برای افرادی که با پوست زبر، خشن و لکه دار دست و پنجه نرم می کنند بهترین اکسیر می باشد. ماده ای شگفت انگیز که در کرم ها و سرم های روشن کننده ی پوست موجود بوده و از انواع قارچ ها به ویژه گونه های مختلف آسپرژیلوس استخراج می شود. این ماده برای اولین بار در سال 1907 از گونه ای از آسپرژیلوس به نام آسپرژیلوس اورایزا (Aspergillus oryzae) کشف شد که روی برنج پخته شده رشد می کند.

1 فواید کوجیک اسید برای پوست

نام کوجیک از نام ژاپنی کوجی (koji) به معنی برنج پخته شده گرفته شده است. این ماده به صورت وسیعی در محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی به عنوان عامل سفید کننده و روشن کننده ی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد استفاده از کوجیک اسید

2 فواید کوجیک اسید برای پوست

اسید کوجیک یک عنصر کلیدی در بسیاری از کرم ها، ژل ها و سرم های روشن کننده پوست است. شاید با این نام در محصولاتی برخورد کرده باشید و شاید هم به همین دلیل می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید. محصولاتی که در آنها میزان کوجیک اسید با غلظت 1٪ یا کمتر استفاده شده باشند، مورد تایید بوده و قابل استفاده هستند.

البته محصولاتی هم وجود دارند که غلظت کوجیک اسیدشان بیشتر است. این محصولات معمولاً مناسب پوست های معمولی نبوده و استفاده از آنها حتماً باید طبق دستوالعمل درج شده روی محصول انجام شود. صابون ها و پاک کننده ها را حتی اگر حاوی کوجیک اسید هم باشند باید بلافاصله شست. شاید دیده باشید که روی برخی سرم ها، کرم ها و لوسیون های حاوی این ماده نوشته شده است که “اجازه دهید به مدت یک شب برای جذب بهتر روی پوست بماند”.

لذا دلیل این موضوع و عملکرد کوجیک اسید را بررسی خواهیم کرد. پس با ما در فن تریکس همراه باشید.

اسید کوجیک با مهار تولید ملانین، پوست را روشن می کند. ملانین رنگدانه ای است که پوست، چشمان و مو را رنگ می کند. بیش از حد تولید شدن ملانین اغلب لکه های تیره و همچنین تُن پوستی تیره و ناخوشایند را به وجود می آورد. بدن انسان ملانین را با کمک یک اسید آمینه به نام تیروزین تولید می کند. اسید کوجیک در واقع عملکرد تریروزین را مهار کرده که تبعاً تولید ملانین نیز مهار می شود.

فواید کوجیک اسید چیست؟

قبل از هر چیزی سوال اینجاست که آیا اسید کوجیک برای بدن ایمن و بی ضرر است؟

3 فواید کوجیک اسید برای پوست

یک مطالعه روی شش زن یائسه، اثرات کرم کوجیک اسید که حاوی 1% کوجیک اسید بود را مورد بررسی قرار داد. تست خون آنها وجود اسید کوجیک در پلاسمای خونشان را نشان داد. دانشمندان از این مطالعه به این نتیجه رسیدند، به دلیل اینکه جذب اسید کوجیک از پوست و سپس رسیدن آن به خون در مدت زمانی طولانی صورت می گیرد، هیچ شانسی برای وجود اثرات جانبی برای انسان وجود ندارد.

نتیجه ی حاصله از این مطالعه نشان می دهد که استفاده از محصولات حاوی اسید کوجیک دارای مزایای زیر است.

1- باعث کاهش هایپرپیگمنتیشن (لکه های پوستی) می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ممکن است باعث ایجاد هایپرپیگمنتیشن، لکه های تیره و کک و مک روی پوست شود. استفاده از اسید کوجیک روی پوست می تواند پوست را روشن کرده و لکه ها را محو و پوستی صاف، تمیز و بدون لک بسازد. همچنین گفته می شود که اسید کوجیک غیر از رفع لکه ها به طور کلی پوست را روشن می کند. ملاسما را نیز به طور موفقی بدون خارش و تحریک پوست درمان می کند.

2- اثرات ضد پیری دارد.

محصولات حاوی کوجیک اسید نه تنها آسیب های ناشی از آفتاب را کاهش می دهد، بلکه چروک و نشانه های پیری و افزایش سن را نیز از بین می برند. اسید کوجیک مانع از عملکرد آنزیم تیروزیناز می شود که مسئول تولید ملانین و روند پیری پوست است.

3- خواص آنتی باکتریال (ضد باکتریایی) دارد.

اگر چه خواص ضد باکتری اسید کوجیک فوق العاده قدرتمند نیست، اما حتی اگر در مقدار کمی هم استفاده شود می تواند در برابر چندین باکتری موثر بوده و مانع از رشد آنها گردد.

4- خواص ضد قارچی دارد.

کوجیک اسید اثر مهار کنندگی برخی از گونه های قارچی را داشته و در درمان عفونت های قارچی مثل عفونت پای ورزشکار یا رینگ ورم (ringworm) و کاندیدیازیس بسیار مفید است. استفاده منظم اسید کوجیک در پوست باعث جلوگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی پوست می شود.

اگر چه کوجیک اسید برای پوست کاملاً ایمن و بی خطر بوده اما برخی از افراد ممکن است چند عوارض جانبی را تجربه کنند.

مهمترین عوارض جانبی کوجیک اسید

4 فواید کوجیک اسید برای پوست

1- ممکن است درماتیت تماسی به وجود آورد.

افراد دارای پوست حساس مستعد ابتلا به درماتیت تماسی هستند. بر اساس یک بررسی که توسط انجمن درماتیت آمریکا انجام گرفت، دیده شد که یک بیمار با پوست حساس پس از استفاده از کرم حاوی کوجیک اسید دچار درماتیت تماسی گردید.

2- ممکن است پوست را نسبت به نور خورشید حساس کند.

اسید کوجیک مانع تولید ملانین می شود. هنگامی که تولید ملانین به خطر می افتد، پوست به آفتاب سوختگی حساس می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است قبل از استفاده از محصولات حاوی کوجیک اسید با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای استفاده از اسید کوجیک

– اسید کوجیک برای افرادی که دارای لکه های پوستی، هایپرپیگمنتیشن، اسکار و لکه های تیره هستند مفید است. با این حال افرادی که از هر گونه بیماری پوستی رنج می برند نباید از کوجیک اسید استفاده کنند. همچنین افراد مبتلا به آلرژی پوستی نیز باید قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنند.

– قبل از استفاده از هرگونه محصولات حاوی کوجیک اسید حتماً دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کرده و از آن پیروی کنید.

– در صورتی که بعد از استفاده از این نوع محصولات هرگونه بثورات یا تغییرات پوستی مشاهده کردید، آن را نادیده نگرفته و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

– هرگز از محصولات حاوی اسید کوجیک روی پوست های زخم، خراش و برش دار و آسیب دیده استفاده نکنید.

نتیجه مورد انتظار از اسید کوجیک ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بسته به نوع پوست و شدت شرایط پوست دارد. نتایج حاصله در بعضی ممکن است چند هفته طول بکشد و در برخی چند ماه به طول انجامد. سعی کنید از اسید کوجیک فقط برای یک دوره کوتاه استفاده کنید. یعنی تا زمانی که وضعیت بهبود یابد و نتایج دلخواه خود را بدست آورید.

همچنین می توانید برای اطلاع از رفع تیرگی پوست پشت لب به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> رفع تیرگی پوست پشت لب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا