بیشتر بدانید

محافظ برق با چند راهی برقی چه تفاوتی دارند؟

تفاوت محافظ برق با چند راهی برقی

به دلیل اینکه عملکرد محافظ های برقی مانند عملکردهای چند راهی است، محافظ های برقی نوعی چند راهی به حساب می آیند. اما جالب است بدانید که چندراهی ها به عنوان یک محافظ برق محسوب نمی شوند. محافظ های برق از وسایل برقی شما در مقابل نوسانات برق محافظت می کند؛ اما چند راهی ها همان طور که از نامش پیداست فقط تعداد پریز و انشعابات برقی را افزایش داده اند و هیچ گونه محافظتی از وسایل برقی انجام نمی دهند. چند راهی ها فقط به یک کلید برقِ روی دیوار نصب شده و پریزهای دیگری را برای راه اندازی چندین وسیله ی برقی فراهم می کنند. اگر چه ممکن است دکمه ای برای قطع و وصل شدن برق داشته باشند، اما این دکمه هرگز به معنای محافظت از وسایل برقی نبوده و وصل کردن آن ها به چند راهی همانند وصل کردن آن به یک کلید برق معمولی دیوار است.

1 تفاوت چند راهی با محافظ برقی

در درون محافظ های برقی که از نظر ظاهری مشابه چند راهی ها هستند، نوعی سیستم الکتریکی تعبیه شده است که از ولتاژ بالا و نوسانات جلوگیری کرده و مانع خرابی و از کار افتادن وسایل برقی می شود. پس بهتر است اگر به چند راهی احتیاج پیدا کردید، یک محافظ برقی تهیه کنید که هم عملکرد چند راهی را داشته و هم از وسایل برقی شما به خوبی محافظت می کند. اگر چه از نظر قیمت، محافظ برقی گران تر از چند راهی است، اما آسیب رسیدن به وسایل گران قیمتی مانند کامپیوتر، تلویزیون، سینما خانگی و وسایلی مشابه آن، مخارج چندین و چند برابری نسبت به گرانی یک محافظ دارد. البته لازم به ذکر است که همیشه هم نمی توان به جای چند راهی از محافظ استفاده کرد. زیرا محافظ هایی هم هستند که برای وصل شدن و محافظت از یک وسیله خاص طراحی شده و فقط یک جای پریز دارند. در این صورت دیگر نمی توان از آن ها به عنوان چند راهی استفاده کرد.

به دلیل اینکه شکل ظاهری و بسته بندی این دو بسیار به هم شباهت دارند و اغلب در انتخاب آن ها اشتباهاتی صورت می گیرد، بهتر است هنگام خرید به کلمه ی محافظ توجه کنید. بعضی افراد به این کلمات و اهمیت استفاده از محافظ توجهی نداشته و یک چند راهی را به جای محافظ خریداری می کنند.

همچنین توجه داشته باشید که اغلب محافظ ها براساس میزان جذب انرژی رتبه بندی شده اند که به صورت اعدادی روی آن ها نوشته شده است. به طور مثال محافظ هایی که از اعداد 1000 تا 2000 رتبه بندی شده اند، برای محافظت از وسایل کوچکی مانند مودم، گوشی موبایل، پرینتر و مانند این ها بسیار مناسب هستند. اما اگر می خواهید از وسایلی مانند سینما خانگی، کنسول های بازی، دسکتاپ یا لپ تاپ محافظت کنید، محافظ هایی با عدد 2000 را انتخاب کنید. برای وسایل بزرگ تر درجه ی محافظت، باید عددی بیشتر از 2000 باشد.

راه دیگری برای تشخیص محافظ از چند راهی ها وجود دارد. محافظ ها سه لامپ و گاهی هم یک لامپ بسیار کوچک دارند که وقتی آن ها را به برق می زنید روشن می شوند. اگر این گونه بود بدانید محافظ برقی کامل سالم است و می توان از آن استفاده کرد. برای اینکه بدانید از این محافظ برای کدام دستگاه ها استفاده کنید، باید درجه ی محافظت دستگاه را که معمولاً با عبارت “suppressed voltage rating” در پشت آن یا روی قوطی محافظ نوشته شده است را یافته و طبق نکاتی که در بالا گفته شد آن را با وسایل مورد استفاده ی خود تطبیق دهید.

توجه داشته باشید که اگر محافظ بسیار قدیمی باشد ممکن است عملکرد خوبی نداشته و احتیاج به تعویض داشته باشد. به طور مثال محافظی که لامپ آن هنگام زدن به برق روشن نمی شود را فقط باید به عنوان یک چند راهی استفاده کنید. زیرا دیگر عملکرد محافظتی نخواهد داشت.

بعضی از محافظ های برقی موجود در بازار نیز بسیار گران قیمت هستند. زیرا هم می توانند آن ها را به چندین وسیله ی مختلف متصل کنند و هم ذخیره ی باتری انجام دهند. این محافظ ها از وسایل برقی شما در قطع ناگهانی برق محافظت می کند. پس اگر مدام کارتان با کامپیوتر یا لپ تاپ است و قطع نشدن برق بسیار برایتان اهمیت دارد، از این نوع محافظ ها استفاده کنید.

استفاده از محافظ برق برای حفاظت از وسایل برقی در زمان صاعقه و رعد و برق لازم و ضروری می باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا