سلامت

چه عواملی باعث به وجود آمدن جوش و آکنه مکانیکا می شوند؟

آکنه مکانیکا چیست؟

آکنه مکانیکا نوعی آکنه است که هر کسی می تواند دچار آن شود. اما در بین ورزشکاران، دانش آموزان و سربازان رایج تر می باشد.

1 عوامل ایجاد آکنه مکانیکا

این آکنه در اثر گرمای بیش از حد، فشار، اصطکاک و مالش لباس روی پوست به وجود می آید. این نوع آکنه در هر جایی از پوست به وجود آمده و گسترش می یابد؛ مثل صورت و بدن (کمر، شانه و نشیمنگاه). اگر از قبل مستعد جوش زدن و تاول زدن هستید، احتمال اینکه آکنه مکانیکا نیز روی پوستتان پدیدار شود زیاد است.

شکل این آکنه ها با یکدیگر متفاوت می باشد؛ مثل جوش های سر سیاه کوچک و ناپیدا یا جوش های نوک تیز ملتهب و جوش های چرکی.

در مرحله اولِ پدیدار شدن آکنه مکانیکا ، شاید پوست زمخت و ناهموار به نظر برسد؛ در حدی که هیچ اثری از جوش به چشم نیاید. اما هر چه آکنه ها پیشروی کنند، جوش های کوچک برانگیخته شده و به لکه ها و جوش های ملتهب و واضح تری تبدیل می شوند.

چه عواملی باعث به وجود آمدن آکنه مکانیکا می شود؟

بزرگ ترین تفاوت آکنه مکانیکا با آکنه های معمولی (جوش غرور جوانی یا جوش صورت) دلیل به وجود آمدنشان است. آکنه های معمولی در اثر ترشحات هورمون به وجود می آیند؛ در حالی که آکنه مکانیکا به دلایل فیزیکی به وجود آمده و در یک کلمه خلاصه می شود: اصطکاک (مالش)

هر چیزی که گرما را برای بازه زمانی طولانی کنار بدن به دام بیندازد، می تواند در اثر مالش و فشار زیاد باعث به وجود آمدن آکنه مکانیکا روی پوست شود.

یعنی عواملی مثل:

– تجهیزیات ورزشکاران مثل زانوبند و کلاه
– بند کوله پشتی و کیف
– کلاه و هدبند
– بند سوتین
– لباس و لباس زیر تنگ

همه این موارد گرما و عرق را در کنار پوست به دام انداخته و باعث بسته شدن فولیکول های مو (منافذ مو) می شوند. در اثر ادامه ی این تماس و اصطکاک، منافذ برانگیخته شده و لکه های ریز به جوش های بزرگ و قرمز تبدیل می شوند.

– تجهیزات ورزشکاران، خصوصاً در میان پسران نوجوان دلیل اصلی به وجود آمدن این نوع آکنه ها است:

زانوبندهای فوتبال یا هاکی، کلاه بیسبال، مچ بند، هدبند و کلاه همه می توانند دلیل به وجود آمدن آکنه مکانیکا باشند؛ چون همه ی آن ها سنگین، سفت و خشک و بدون منفذی برای تنفس پوست هستند. این وسایل می توانند اصطکاک و فشار زیادی را روی پوست به وجود آورند و هنگام پوشیدنشان هم بدن حسابی عرق خواهد کرد. همه این ها بهترین شرایط را برای به وجود آمدن آکنه مکانیکا دارند.

– سربازان گروه دیگری هستند که معمولاً دچار این نوع آکنه می شوند:

بسته بندی کردن لوازم سنگین و حمل آن ها در مدت زمان های طولانی به پوست سربازان فشار آورده و باعث برانگیخته شدن پوست و تاول زدن می شود. این مورد در سربازان جوان و در مکان های گرم و مرطوب بیشتر مشاهده می شود.

– از دیگر عوامل، لباس های تنگ هستند:

جوش ها می توانند زیر قسمت های تنگ لباس گسترش پیدا کنند. فشار و اصطکاک ناشی از گرم شدن بیش از حد بدن و عرق کردن باعث مرطوب شدن لباس ها می شود. رطوبت لباس و عرق باعث ملتهب شدن و تاول زدن بین پاها و یا کفل ها می شود.

از کجا بفهمیم آکنه معمولی است یا آکنه مکانیکا؟

ظاهر هر دو آکنه تقریباً شبیه به هم است. اما در اکثر مواقع با کمی دقت می توانید بفهمید که دلیل به وجود آمدن آکنه تان چیست.

راهنمای اینکه آکنه شما، آکنه مکانیکا است:

فقط لباس و استفاده از وسایل سنگین روی بدن باعث به وجود آمدن آکنه مکانیکا نمی شود. ویولونیست ها نیز ممکن است متوجه تاول زدن قسمتی از چانه شان شوند (مکانی که ویولن را به آن تکیه می دهند). حرف زدن طولانی مدت با تلفن همراه هم می تواند دلیل جوش زدن یک سمت از صورتتان شود. به طور کلی هرچیزی که برای طولانی مدت با پوست مالش و اصطکاک داشته باشد، این نوع جوش ها را به وجود می آورد.

– پوستتان در سایر نقاط بدن سالم و سلامت است، اما در نقطه های خاصی آکنه وجود دارد:

مثلاً ممکن است روی صورتتان (همان قسمتی که بند کلاهتان را می بندید) و یا فقط روی یک شانه (همان شانه ای که بند کیفتان را روی آن می اندازید) تاول بزنید.

– آکنه های بدنتان می توانند در اثر شروع یک فعالیت بدنی سنگین و یا باشگاه رفتن هم گسترش پیدا کنند. (خصوصاً اگر لباس باشگاهتان تنگ باشد)

– آکنه هایی روی بدن خود دارید که در ماه های متوالی که به باشگاه می روید پدیدار شده و بعد از آن از روی پوستتان پاک می شود.

– آکنه های کمر و شانه تان در طول تابستان از بین می روند، اما در فصل مدارس و هنگام استفاده از کوله پشتی های سنگین دوباره پدیدار می شوند.

زمانی که بخواهیم عامل به وجود آورنده آکنه مکانیکا را از روی بدن از بین ببریم به راحتی پاک خواهند شد؛ اما این کار همیشه عملی نمی باشد.

مثلاً اگر یک ویولونیست و یا ورزشکار هستید که قصد ترک کردن رشته و علاقه تان را ندارید و نباید هم این کار را انجام دهید! اصلاً نگران نباشید. چون راه های دیگری هم برای مقابله با آکنه مکانیکا وجود دارد.

درمان و مقابله با آکنه مکانیکا

1- بیشتر آکنه های مکانیکا به مصرف بدون نسخه سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید واکنش خوبی نشان داده اند. به صورت روزانه از یک تمیز کننده صورت یا بدن استفاده کرده که یکی از این ترکیبات را داشته باشد.


برای اطلاع از تفاوت بنزوئیل پرواکسید و سالیسیلیک اسید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تفاوت بنزوئیل پرواکسید و سالیسیلیک اسید <<<


2- تمیز کننده را سر تا سر محلی که آکنه ها وجود دارند بزنید، اما آن قسمت را مالش نداده و یا نخارانید. این سایش، علاوه بر اصطکاکی که باعث به وجود آمدن آکنه شده است، می تواند لکه ها و تاول ها را بدتر کند. بهتر است از یک لیف حمام نرم و یا از دستانتان استفاده کنید.

3- برای از بین بردن آکنه مکانیکا ، لوسیون های بنزوئیل پراکسید هم بسیار موثر هستند. از مصرف هفته ای چند بار شروع کرده و آن را به دو بار در روز برسانید. اجازه دهید تا پوستتان به مصرف بنزوئیل پراکسید خو گرفته تا از پوسته پوسته شدن و خشکی آن جلوگیری شود.

– این مطلب را به خاطر داشته باشید که بنزوئیل پراکسید باعث سفید شدن و ایجاد لکه روی پارچه می شود. پس قبل از پوشیدن لباس، از جذب کامل آن مطمئن شوید و یا لباسی بپوشید که لک شدن آن برایتان مهم نباشد. برای کم کردن اثر بنزوئیل پراکسید، می توانید از یک پارچه سفید هم استفاده کنید.

4- پوشیدن لباس هایی که دارای ترکیبات مصنوعی هستند، می تواند آکنه مکانیکا را وخیم تر کند؛ زیرا گرما را در اطراف پوست بدن به دام می اندازد. هر وقت که امکانش برایتان فراهم بود، از لباس هایی با ترکیبات طبیعی استفاده کنید، مثلاً لباس های نخی.

– از آنجایی که اکثر لباس های ورزشی از ترکیبات مصنوعی ساخته شده اند، سعی کنید که یک تیشرت نخی زیر لباستان بپوشید. برای استفاده از زانو بند از یک پارچه نخی در زیر آن استفاده کنید. این کار برای کاهش اصطکاک پوست مفید است.

5- اگر شرایط مهیاست، از مالش هر چیزی روی پوستتان جلوگیری کنید. مثلاً به جای کوله پشتی از کیف های دستی استفاده کنید و یا استفاده از کلاه و هد بند را برای مدت طولانی به حداقل برسانید.

– روشن است که هرگز نباید استفاده از تجهیزات ایمنی شخصی، مثل کلاه و یا زانو بند ها را به طور کامل کنار بگذارید، اما می توانید پس از هر مسابقه و یا تمرین سریعاً دوش گرفته تا عرق ها را بشویید و از بین ببرید.

6- اگر استفاده از محصولاتی که بدون نسخه قابل خریداری هستند، پس از 12 هفته جواب نداد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. شاید برای از بین بردن آکنه به یک داروی مخصوص که با نسخه قابل خریداری باشد احتیاج داشته باشید.

علاوه بر این متخصص پوست هم شاید نکاتی برای کاهش آکنه پوستتان برای شما داشته باشد.

همچنین برای درمان آکنه می توان از انواع اسانس روغنی و روغن میخک استفاده کرد.

یک کلام از فن تریکس

آکنه می تواند مشکل ناراحت کننده ای برای شما باشد، اما اگر صبوری به خرج دهید و درمانتان را به طور مداوم پیگیری کنید، می توانید شاهد بهبود یافتن پوستتان باشید.

از مالیدن و سایش قسمتی هایی از پوستتان که مستعد تاول زدن هستند، جلوگیری کنید. به محض عرق کردن و داشتن زمان کافی، دوش گرفته و به طور منظم از داروهایتان استفاده کنید.

اگر نسبت به چیزی که روی پوستتان به وجود آمده شک دارید و مطمئن نیستید که آیا آکنه است یا نه، قبل از استفاده روش های درمانی به پزشک مراجعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا