خانه و کاشانه

چگونه سقف خانه را عایق صوتی و ضد صدا کنیم؟

سر و صدای همسایه ی طبقه بالا، یکی از شکایات همیشگی ساکنان ساختمان های چند طبقه است. با تدبیری مانند عایق صوتی می توان این مشکل را برای کف طبقه ی بالا حل کرد، اما اگر به هر دلیلی ایجاد تغییرات در کف منزل همسایه بالایی ممکن نیست، می توانید خودتان برای حل این مشکل چاره ای بیندیشید.

در این حالت اضافه کردن یک سقف کاذب می تواند مشکل را حل کند، اما بهترین نتیجه با حذف کناف سقف و نصب یک سقف کاذب چند لایه حاصل خواهد شد. هر دو روش می توانند به عنوان یک راهکار خانگی برای حل این مشکل استفاده شوند.


می توانید برای اطلاع از نحوه تعمیر و ترمیم درز و ترک سقف کنافی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تعمیر درز و ترک سقف کنافی <<<


اضافه کردن یک سقف کاذب به عنوان عایق صوتی سقف خانه

1- این روش آسان ترین روش بوده ولی بهترین آن نمی باشد. سقف کاذب فقط می تواند صدای زمزمه ها را حذف کرده و صدای گفتگو های روزمره را کاهش دهد.

اگر قصد دارید صدای آهنگ و یا صداهای بلند دیگر را حذف کنید، باید از روش دوم که در قسمت بعد توضیح داده شده است، استفاده کنید.

همچنین برای سقف های بتنی بهتر است از روش دوم استفاده کنید.

2- در صورت نیاز یک ماده ی عایق صوتی داخل سقف خانه قرار دهید.

سقف کاذب را جدا کنید و ببینید آیا لایه ی عایقی در سقف وجود دارد یا نه. اگر عایقی وجود نداشت از عایق های فایبرگلاس با چگالی متوسط و کم استفاده کنید.

از فوم و محصولات فوق فشرده ی گران قیمت استفاده نکنید. چرا که لرزش های ریز را بیشتر انتقال می دهند.

1 عایقبندی صدای منزل

3- میراگرها را به سقف کاذب جدید متصل کنید.

میراگرها وسیله هایی هستند که لرزش بین لایه های مجاور را به شکل مؤثری کاهش می دهند. میراگرها را طبق دستورالعمل به سطح پشتی سقف کاذب جدید متصل کنید.

یک سقف کاذب با ضخامت 1.6 سانتی متر برای این کار مناسب است. اما دقت کنید اگر سقف کاذب موجود در سقف، همین ضخامت را داشت باید از یک ضخامت دیگر مثل ضخامت 1.27 سانتی متری استفاده کنید، چرا که ضخامت های مختلف، فرکانس های متفاوتی را تشدید می کنند. در نتیجه، استفاده از چند ضخامت متفاوت، صداهای بیشتری را حذف می کند.

می توانید سقف کاذب میراگر دار خریداری کنید، اما قیمت بالاتری دارد و تفاوتی با آن هایی که خودتان آماده می کنید ندارند.

2 عایقبندی صدای منزل

4- سقف کاذب را نصب کنید.

سقف کاذب را به سقف چسبانده و سعی کنید تا حد امکان فضای خالی بین سقف و دیوار باقی نماند.

3 عایق بندی سقف خانه

5- فضاهای خالی سقف خانه را با درزگیرهای عایق صوتی پر کنید.

حتی فضای خیلی کوچکی در اطراف سقف و یا اتصالات، باعث انتقال صدای زیادی می شوند. قبل از استفاده از درزگیر، راهنمای آن را به دقت بخوانید.

– مطمئن شوید که درزگیرها با مصالح شما سازگار هستند.

– بررسی کنید که آیا درزگیر مورد استفاده تان قابلیت رنگ پذیری دارد یا خیر. در غیر اینصورت حتماً باید رنگ درزگیر با سقف یکسان باشد.

– دقت کنید که از مصالح ضد حریق استفاده کرده تا از گسترش آتش سوزی احتمالی بین دو طبقه جلوگیری شود. این ها مواردی هستند که آیین نامه های نظام مهندسی از شما می خواهند.

4 عایق بندی سقف خانه

6- صبر کنید تا میراگرها خشک شوند.

میراگر ها مهم ترین اجزای این سیستم عایق صوتی هستند. ممکن است 10 روز یا بیشتر طول بکشد تا مواد میراگر عمل بیایند و به بهترین شرایط خود برسند. روی برچسب اکثر میراگرها بازه زمانی مناسب برای آماده شدنشان نوشته شده است.

5 عایق بندی سقف خانه

7- در صورت نیاز یک لایه ی دیگر به سقف اضافه کنید.

اگر سر و صدا کمتر شد اما به میزان ایده آل نرسید، سقف کاذب دیگری به سقف اضافه کنید. لایه ی سوم سقف کاذب همراه با میراگر، تفاوت قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

اگر لایه ی سوم تأثیر زیادی روی میزان صدای ورودی نداشت، لایه های بیشتر نیز تأثیری نخواهند داشت. در این حالت باید سقف اتاق های مجاور و یا دیوار ها را عایق صوتی کرد.

6 عایق بندی سقف خانه

جداسازی سقف

1- سقف کاذب موجود را جدا کنید.

در روش دوم، ابتدا باید سقف کاذب را جدا کنید. سقف کاذب، در تماس مستقیم با مصالح سازه ای سقف می باشد. این موضوع باعث می شود صدای طبقه ی بالا به شکل مستقیم و بدون هیچ مقاومتی به طبقه ی پایین منتقل شود. با حذف این لایه، می توانید سقف کاذبی نصب کنید که کمی با مصالح سازه ای سقف فاصله داشته باشد و بین این دو لایه، هوا قرار گیرد.

7 عایق بندی سقف خانه

2- سقف بالا را تقویت کنید.

جدا کردن سقف کاذب از مصالح سازه ای سقف به تنهایی می تواند تأثیر زیادی در کاهش صداهای بلند و گفتگوی افراد داشته باشد، اما ممکن است فرکانس های کوچک (مانند صدای قدم برداشتن) را تشدید کند. برای کسب بهترین نتیجه، یک لایه سقف کاذب دیگر همراه با میراگر به سقف متصل کنید.

3- بین تیرچه های سقف، مصالح عایق صوتی قرار دهید.

فضای خالی بین تیرچه ها و یا تیرآهن های سقف را با فایبرگلاس پر کنید، اما آن را خیلی فشرده نکنید. چرا که باعث انتقال لرزش های کف طبقه ی بالا به طیقه ی پایین می شود.

سلولز، پشم سنگ، کتان و یا پلی استر مصالح جایگزین مناسبی برای فایبر گلاس هستند. اما دقت کنید که نباید از فوم استفاده کنید.

8 عایق بندی سقف خانه

4- استفاده از تیرچه سقف های معلق

این روش مؤثرترین روش جداسازی است، اما اگر از فضاهای خالی درون سقف به عنوان داکت استفاده شده باشد، این روش عملی نخواهد بود. برای این کار باید بین هر دو تیرچه ی سقف یک تیرچه ی دیگر نصب کنیم به شکلی که انتهای آن حدود 2.5 تا 5 سانتی متر پایین تر از تیرچه های اصلی باشد.

بعد از نصب تیرچه های معلق، تنها کافیست سقف های کاذب را همراه با میراگر، به تیرچه های جدید متصل کرده و در انتها نیز فضاهای خالی را با درز گیر پر کنید.

9 عایقبندی صدای منزل

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا