تکنولوژی

چرا عینک های سه بعدی 3D با طلق های آبی و قرمز، دیگر کاربرد ندارند؟

عینک های سه بعدی 3D با لنزهای آبی و قرمز

اولین فیلم سه بعدی تاریخ، به نام قدرت عشق (The Power of Love) در هتل سفیر لس آنجلس در سال 1922 روی پرده نمایش رفت. برای ساخت این اثرِ سه بعدی، 2 فیلم همزمان روی هم قرار گرفته و به تصویر درآمدند و مخاطبان، با عینک های مخصوصی آن را تماشا کردند؛ عینک هایی که شبیه عینک های اسباب بازیِ جهان نمای کودکان است.

پس از آن، ساخت فیلم های سه بعدی به ویژه با ژانرهای وحشت و مخوف، تا مدت ها و تا سال 1950، کم شد. این روند تا سال 1950 ادامه داشت، تا اینکه عینک های سفید مقوایی با لنزها یا طلق های آبی و قرمز، با نام anaglyph رایج شدند. با وجود فراگیر شدن جهانی عینک های سه بعدی، امروزه به ندرت از آنها استفاده می شود.

1 عینک سه بعدی 3D

در عینک های سه بعدیِ مرسوم، یکی از لنزها آبی و لنز دیگر قرمز است. البته در برخی عینک های سه بعدی، ترکیب رنگِ لنزها، متفاوت است؛ مثلاً یک لنز قرمز و لنز دیگر سبز است. اما اکثرِ این عینک ها از لنز آبی و قرمز، ساخته شده اند. لنز قرمز، تمام نورهای قرمزی که در فیلم وجود دارد را جذب می کند، بنابراین تصاویری که دیده می شوند، دارای رنگ قرمز نیستند. به همین ترتیب، لنز آبی نیز تمام نورهای آبی را جذب کرده و تصاویر دیده شده، رنگ آبی نخواهند داشت. از این رو، هر چشم تصاویر متفاوتی را خواهد دید.

برای نمایش فیلم های سه بعدی، دو فیلم روی هم قرار می گرفت: یک فیلم، قرمز و دیگری آبی. از طرف دیگر، با زدن عینک های سه بعدی به چشم، هر چشم قادر به دیدن تنها یک مجموعه تصاویر است. مغز انسان قابلیت تشخیص این دو تصویر را نداشته در نتیجه دو تصویر را بر هم منطبق کرده و ادغام می کند و در نهایت یک تصویر سه بعدی برای فرد می سازد.

استفاده از لنزهای آبی و قرمز در عینک های سه بعدی، احساس یا توهمِ عمیق بودن تصاویر را به فرد می دهد، اما کیفیت تصویر و رنگ ها را کم می کند. در واقع، کیفیت تصاویر خیلی خوب و واضح نبوده و رنگ آنها، تا حدودی تار است. صنعت مربوط به عینک های سه بعدی، در مورد لنزهای قطبی یا پلاریزه ی این عینک ها، وارد عمل شده و تلاش می کند نوع بهتری از آنها را برای سینماها، تولید و به بازار عرضه کند.

عینک های سه بعدی پلاریزه (Polarized 3-D glasses)، از لنزهای رنگی برای سه بعدی کردن تصویر، استفاده نمی کنند. اما این عینک ها نیز مانند عینک های anaglyph، تصویر را به گونه ای برای مغز ارسال می کنند که مغز آنها را از هم تشخیص نداده و دو تصویر را با هم ادغام می کند. رنگ لنزهای عینک های سه بعدی پلاریزه، به جای آبی و قرمز، تک رنگ بوده و زردِ متمایل به قهوه ای است. زمانی که نور، پلاریزه می شود (چنانچه نور معمولی از داخل یک عدسی که از ماده ی شناخته شده ای به نام پلاروید ساخته شده عبور داده شود به نور پلاریزه تبدیل می شود). همه طول موج های نور، در یک جهت، مرتعش شده و نوسان می کنند. یک لنز، تصویری را دریافت می کند که نورهای آن به طور عمودی پلاریزه شده و لنز دیگر تصویری که نورهای آن به صورت افقی پلاریزه شده اند. هر لنز، اجازه عبور یک نوع تصویر را دارد. پس از عبور هر تصویر از هر لنز، مغز، دو تصویر دریافتی را روی هم منطبق کرده و با هم ادغام می کند. تطبیق پذیری تصاویر در این عینک ها بیشتر بوده و کیفیت تصاویر و رنگ ها، بهتر از عینک های سه بعدی معمولی است.

عینک های سه بعدی اکتیو شاتر (Active shutter glasses) نیز مناسب هستند. از این عینک ها برای تلویزیون های سه بعدی استفاده می شود. اما قیمت آنها زیاد بوده و حتی از 400000 تومان نیز تجاوز می کند. برای ساخت تصویر سه بعدی توسط این عینک ها، تلویزیون، دو تصویر را روی هم قرار نمی دهد. تصاویر توسط تلویزیون، به صورت مجزا برای چشم های سمت چپ و راست تولید می‌شوند. در واقع، کارِ این عینک، جدا کردن تصاویر مربوط به هر چشم است؛ یعنی هر بار که تصویر چشم راست پخش می‌شود، عینک جلوی دید چشم چپ را گرفته و با پخش تصور چشم چپ، عینک، جلوی دید چشم راست را می گیرد. این کار به طور متناوب تکرار می شود تا بعد سوم تصاویر دیده شود.

برای اطلاعات بیشتر مقالات زیر را نیز بخوانید.

>>> کاغذ هوشمند چگونه متون دست نویس را دیجیتالی کرده و وارد کامپیوتر می کند؟ <<<

>>> چگونه عینکی مناسب چهره خود انتخاب کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
entertainment.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا