سلامت

چگونه بر خارش های شبانه بدن غلبه کنیم؟

خارش دست ها و پاها به دلایل بسیاری مانند آلرژی، پسوریازیس، آماس پوست، اگزما، التهاب و … اتفاق می افتد. این خارش ها گاهی بسیار دردناک و شدید می باشد. حالت های متفاوت پوست انسان در این مواقع یا نرم و لطیف و یا زبر همراه با قرمزی می باشد. حتی گاهی ممکن است تاول بزند. خارش ها بیشتر اوقات در شب اتفاق می افتد که بسیار آزار دهنده بوده و ناخوشایند است. در این شرایط باید حتماً چاره ای بیاندیشیم. با فن تریکس همراه باشید تا درمان های خانگی این مشکل را بیابید.

درمان های خانگی خارش های شبانه

1- سعی کنید پوست را نخارانید.

تا جایی که می توانید پوست را نخارانید. زیرا خارش بیش از حد پوست، علائم را تشدید کرده و نه تنها هیچ تأثیری در تسکین دردِ خارش ندارد بلکه باعث ایجاد عفونت نیز می شود.

• اگر در هنگام خواب، بی اختیار پوست را می خارانید، دستکشی بر دست کرده و بخوابید تا از خاراندن بیش از حد پوست جلوگیری شود.

• بهتر است ناخن ها همیشه کوتاه باشد تا در صورت خاراندن، آلودگی زیرِ ناخن ها وارد پوست نشود و باعث ایجاد عفونت نگردد.

1 درمان خارش شبانه

2- پوست را مرطوب نگه دارید.

مرطوب کردن دست ها و پاها قبل از خواب باعث کاهش خارش شده و گاهی هم از آن جلوگیری می کند. حداقل روزی یکبار به پوست خود مرطوب کننده بزنید. بهتر است از مرطوب کننده های معمولی و بدون اسانس استفاده کنید؛ زیرا موجب ایجاد خارش در فرد نمی شوند. بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده بعد از حمام است که پوست تا حد زیادی مرطوب می باشد. سعی کنید مرطوب کننده را در محل هایی بزنید که خارش بیشتری دارید. همچنین می توانید دستگاه بخوری را هنگام خواب روشن کرده و فضای اتاق را مرطوب نگه دارید. دقت داشته باشید که از گرم کردن بیش از حد اتاق که باعث خشکی هوا و تشدید خارش می شود، خودداری کنید.

2 درمان خارش شبانه

3- در آب ولرم بخوابید.

حمام کردن و خوابیدن در وان آب ولرم باعث تسکین خارش و کاهش التهابات می شود. برای اینکه نتیجه ی بهتری حاصل شود، بلغور جو دوسر را به آب اضافه کنید که در تسکین خارش بسیار مؤثر است.

• فقط 10 تا 15 دقیقه در حمام بمانید. طولانی شدن حمام باعث خشکی پوست شده که پوست خشک یکی از عامل های خارش است.

• حتماً از آب ولرم استفاده کنید. استفاده از آب گرم روغن هایِ طبیعیِ پوست را از بین برده و موجب خشکی پوست و خارش می شود.

• بعد از اتمام حمام و قبل از لباس پوشیدن، به بدن و خصوصاً نقاط خارش، لوسیون بزنید. این کار باعث می شود رطوبت حمام روی پوستتان بماند و خارش کاهش یابد.

4- از کمپرس سرد یا مرطوب استفاده کنید.

هنگام خواب یک کمپرس سرد یا مرطوب را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی قسمت هایی از پوست که خارش دارد بگذارید و بخوابید. کمپرس سرد یا مرطوب با خنک سازی پوست و کم کردن جریان خون در ناحیه باعث کم شدن خارش و التهاب می شوند.

• به جای بسته یخ از بسته ی سبزیجات داخل فریزر هم می توانید استفاده کنید.

• به یاد داشته باشید که یخ را به صورت مستقیم روی پوست نگذارید که بسیار مضر است. آن را درون پارچه ای بپیچید و روی محل خارش قرار دهید.

3 درمان خارش شبانه

5- لباس های نرم، نخی و گشاد بپوشید.

لباس های خواب نرم و گشاد بپوشید تا پوست را تحریک نکرده و خارش را تشدید نکنند. لباس های نخی به دلیل جنس نرم و لطیف و عبور هوا از بافت های خود بسیار مناسب می باشند. همچنین اگر قصد دارید برای جلوگیری از خارش، جوراب یا دستکش بپوشید حتماً از نوع نخی آن ها استفاده کنید.

6- اتاق خواب خود را خنک نگه دارید.

در کنار استفاده از لباس های نخی از ملحفه های نخی نیز استفاده کنید و پتوهای پرز دار و زبری که باعث تحریک شدن پوست می شوند را به کار نگیرید. همچنین دمای اتاق را خنک کرده (بین 60 تا 75 درجه) و با باز کردن پنجره یا پنکه اجازه دهید اتاق دارای تهویه باشد که در تسکین خارش بسیار مؤثر است.

7- از عفونت پیشگیری کنید.

پوست خشک شده و ملتهب بسیار در معرض خطرِ عفونت می باشد. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را دیدید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

• قرمزی
• ورم
• درد و یا حساسیت بیش از حد
• گرم و حرارتی بودن پوست
• تب
• تاول و کهیر


برای مطالعه کامل درمان خارش بدن کودکان به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان خانگی خارش بدن کودکان <<<


جلوگیری از ایجاد خارش

1- شستن مرتب دست ها و پاها

شستن مرتب دست ها و پاها، خصوصاً پاها باکتری و قارچ ها را که از عوامل خارش هستند، از بین برده و خارش را تشدید نمی کنند. همچنین آلودگی روی التهابات را از بین می برد و از ایجاد عفونت نیز جلوگیری می کند.

2- صابون مناسب خریداری کنید.

از صابون های ملایم، بدون رنگ، بدون بو و ضد حساسیتِ مخصوص پوست های حساس استفاده کنید. برای این کار می توان از صابون بچه با برچسب hypoallergenic استفاده کرد.

3- از مواردی که باعث ایجاد حساسیت می شوند دوری کنید.

حدالامکان منزل را عاری از هرگونه حشرات نگه دارید. از شستشو با مواد شوینده اجتناب کنید. گاهی لوازم آرایشی، جواهرات، بعضی غذاها مانند فلفل یا غذاهایی با طبع گرم هم باعث خارش می شوند که باید در استفاده از آن ها نهایت دقت را داشته باشید.

4 درمان خارش شبانه

4- آب زیاد بنوشید.

به دلیل اینکه اغلب خارش ها بخاطر کم آبی بدن اتفاق می افتد هنگام خارش پوست، پیامی به مغز فرستاده می شود که احتیاج به آب فراوان دارد. اگر لایه ی داخلی پوست رطوبت کافی نداشته باشد، خارش بدن اتفاق می افتد. پس حتماً در طول روز و قبل از خواب آب کافی بنوشید. مقدار توصیه شده در طول روز 8 تا 12 لیوان آب می باشد. در صورتی که نمی توانید این مقدار آب را مصرف کنید سعی کنید آبمیوه و میوه های آب دار را جایگزین کنید.

5- جلوگیری از گشاد شدن عروق و عرق بیش از حد

بعضی نوشیدنی ها مانند قهوه و بعضی ادویه ها و آب داغ باعث گشاد شدن عروق شده و میزان ترشح عرق را افزایش می دهند. عرق کردن بیش از حد باعث تحریک پوست و تشدید خارش می شود. پس، از خوردن آن ها اجتناب کنید.

6- استرس را کاهش دهید.

شاید باورتان نشود اما استرس هم می تواند باعث ایجاد خارش در بدن شود. پس تلاش کنید استرس را به حداقل برسانید.

درمان های دارویی

1- از کرم ها و پمادهای ضد خارش استفاده کنید.

به دنبال کرم های ضد خارش که حاوی کافور، مندول، فنل، پرتوکسین و بنزوکائین هستند بروید. پماد هیدروکورتیزون از جمله پمادهای بدون نسخه است که خارش را تسکین می دهد. در صورت نیاز نوع 1% آن را تهیه کنید. فقط به یاد داشته باشید که پماد را باید قبل از مرطوب شدن پوست و زمانی که پوست خشک است، بزنید.

همچنین می توانید خودتان اسپری ضد خارش و خنک کننده بدن بسازید.

5 درمان خارش شبانه

2- آنتی هیستامین مصرف کنید.

• در صورتی از داروهای مسکن کلوفنیرامین و دیفن هیدرامین استفاده کنید که خارش به گونه ای است که نمی توانید بخوابید.

6 درمان خارش شبانه

3- از پمادهای قوی تر استفاده کنید.

اگر هیچ کدام از درمان های گفته شده مؤثر واقع نشد، باید به فکر درمانی قوی تر باشید. پمادهای تاکرولیموس و پیمکورولیموس به حفظ پوست و درمان خارش بسیار کمک می کنند.

7 درمان خارش شبانه

4- به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که علائم گفته شده را مشاهده کردید و با این درمان ها مؤثر واقع نشد و خارش پوست بسیار طولانی گردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با روش های درمان خانگی خارش پوست صورت آشنا شوید.

>>> روش های درمان خانگی خارش پوست صورت <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا