سلامت

چگونه برگشت و رفلاکس صفرا را کاهش دهیم؟

درمان رفلاکس صفرا

مایع صفرا ماده ایست که توسط کبد تولید شده و به هضم چربی تولید شده در اثنی عشر کمک می کند. زمانی که غذا وارد بدن می شود، از دو اسفنکتر عبور می کند. این دو اسفنکتر که به عنوان دریچه عمل می کنند، یکی وارد معده و دیگری وارد اثنی عشر می شود. گاهی مایع صفرا به سمت این دریچه ها به عقب باز گردانده می شود و در نتیجه علائمی مانند درد شکمی، سوزش سر دل، تهوع و حتی استفراغ ایجاد می شود. این علائم با چند روش ساده قابل پیشگیری و درمان است.

تغییر رژیم غذایی

1- خوردن غذاهای فیبر محلول با همه ی وعده های غذایی

غذاهای فیبر محلول، هنگام ورود به معده و روده، مایع هایی مانند مایع صفرا را به خود جذب می کنند. پس سعی کنید هر زمانی که غذا می خورید در کنار آن غذاهایی مانند سبوس جو، جو، آجیل، نخود فرنگی، لوبیا، موز، هلو یا سیب را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. همچنین مصرف سبزیجات فیبر محلول که هضمشان آسان است را نیز فراموش نکنید.

برخی از این سبزیجات عبارتند از:

• انواع کدو
• هویج
• شلغم
• شقاقل
• چای سبز
• چغندر

1 درمان رفلاکس صفرا

2- خوردن غذاهای چرب را محدود کنید.

غذاهای چرب سرعت هضم را افزایش می دهند. یعنی در کار آن دسته از فیبرهای محلول ها که آهسته حرکت می کنند تا مایع هایی مانند مایع صفرا را به خود جذب کنند اخلال ایجاد می کنند. پس مصرف غذاهایی مانند هات داگ، همبرگر، بستنی و مواد سرشار از سس را محدود کنید.

3- در طول روز 6 تا 7 وعده ی کم حجم بخورید.

غذاهای کوچک و کم حجم نسبت به غذاهای سنگین، فشار کمتری را به دریچه ی پیلور وارد می کنند. بنابراین حجم غذا را کم و تعداد آن را زیاد کنید. دو ساعت بعد از صرف غذا نیز پیاده روی کنید.

2 درمان رفلاکس صفرا

4- نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

مصرف الکل به دلیل شل شدن اسفنکتر تحتانی مری باعث به وجود آمدن رفلاکس می شود. در واقع مایع صفرا و محتویات معده را به سمت عقب و به داخل مری برمی گرداند. بنابراین الکل را به طور کلی حذف کنید.

5- قهوه و چای کافئین دار را حذف کنید.

نوشیدنی های کافئین دار و قهوه نیز مانند الکل باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی شده و همان اتفاقات را به وجود می آورد. پس مصرف این مواد را یا کلاً حذف کنید یا به روزی یک فنجان محدود کنید.

تغییر سبک زندگی

1- سیگار نکشید.

سیگار کشیدن منجر به افزایش اسید معده و ناراحتی صفرا می گردد. پس سیگار و قلیان کشیدن را ترک کنید.

2- وزن اضافه را کم کنید.

رفلاکس معده در افرادی که فشار روی معده ناشی از اضافه وزن زیاد باشد، رایج تر است. پس BMI خود را اندازه گرفته و وزن خود را در صورت نیاز کم کنید.

3- بعد از غذا خوردن صاف بنشینید.

نیروی گرانشی زمین را دست کم نگیرید. اگر بدنتان را صاف نگه دارید، گرانش زمین مواد داخل بدن را به سمت خود و به پایین می کشد. در نتیجه برگشت و رفلاکس صفرا سخت تر خواهد بود. دو تا سه ساعت بعد از غذا خوردن به حالت صاف نشسته یا سر پا باشید و بلافاصله دراز نکشید.

3 درمان رفلاکس صفرا

4- بستر خود را زاویه دار کرده و زیر سرتان را بالا ببرید.

خوابیدن بر روی تختی زاویه دار تا حد بسیار زیادی رفلاکس صفرا را کاهش می دهد. پس به گونه ای بخوابید که قسمت فوقانی بدن کمی بالاتر باشد. می توانید از چند بالش استفاده کنید یا زیر پایه های تخت جسمی را قرار دهید.

4 درمان رفلاکس صفرا

5- استرس را از زندگی خود دور کنید.

استرس میزان اسید صفرا در معده را افزایش می دهد. هر روز برای کاهش استرس و تسکین اعصاب خود، راه های مختلفی را امتحان کنید. می توانید به انجام مدیتیشن پرداخته، یک ساعت در اتاقی آرام کتاب بخوانید، قدم بزنید یا 20 تا 30 دقیقه برقصید. همچنین می توانید برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن حرکات یوگا را انجام دهید.

5 درمان رفلاکس صفرا

6- موادی که مصرف می کنید را بنویسید.

این کار باعث می شود دقیقاً متوجه شوید که کدام یک از غذاها با معده و بدنتان سازگار نیست و باعث ایجاد مشکل در شما می شوند. به یاد داشته باشید چیزهایی که مصرف می کنید یا می نوشید را همراه با زمان مصرف آن ها ثبت کنید. بعد از مدتی مثلاً یک هفته متوجه می شوید که خوردن چه غذاهایی را در چه زمان هایی باید حذف کنید. این کار تا حد زیادی رفلاکس صفرا را کاهش می دهد.

در پایان نیز می توانید با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس با روش های تسکین درد کیسه صفرا و معده آشنا شوید.

>>> روش های طبیعی درمان و تسکین درد کیسه صفرا <<<

>>> روش های تسکین درد معده با زنجبیل <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا