تغذیهسلامت

نحوه مصرف آقطی سیاه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

آقطی سیاه دسته ای از گیاهان است که در فصل های سرد سال برای درمان سرماخوردگی بسیار استفاده می شود. خشک شده این گیاه به طور طبیعی سرشار از ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و تجربه ها نشان داده اند که این گیاه برای درمان سریع تر سرماخوردگی و آنفولانزا موثر می باشد. همچنین داروهایی وجود دارند که از این نوع گیاه ساخته می شوند. در این مقاله از فن تریکس می خواهیم نحوه مصرف آن را به شما معرفی کنیم.

آیا آقطی سیاه سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند؟

یقیناً هنگام سرماخوردگی می توانید از دارو و درمان های سنتی هم استفاده کنید. متاسفانه دارو های سنتی این گیاه آنچنان بر سرماخوردگی های شدید و حتی ملایم تاثیر نمی گذارند. نشان داده شده است که آقطی سیاه می تواند سرماخوردگی های کوچک و نه چندان شدید را درمان کرده یا از ابتلا به آن ها پیشگیری نماید. به علاوه این گیاه در حین بیماری هم درد را تسکین می دهد.

1 درمان سرماخوردگی با آقطی سیاه

– همچنین می توانید برای درمان آنفولانزا، سرماخوردگی و گلودرد از اسانس های روغنی و دهانشویه استفاده کنید.

خواص و فواید گیاه آقطی سیاه

آقطی به طور طبیعی دارای ویتامین های A ،B و C بوده که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند. تحقیقی نشان داده است؛ قندهای پیچیده ای که در ساختار این گیاه وجود دارند، سیستم ایمنی را در مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوم تر می کنند. این محققان فرمول ها و ترکیباتی را براساس این قند های پیچیده ساخته اند که در درمان و بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا موثر بوده اند.

پزشک محققی بیان داشته است، آقطی سیاه می تواند ویروس هایی که می خواهند سد دفاعی سلول های بینی و گلو را بشکنند، متوقف کند. اگر این گیاه قبل از سرماخوردگی و سرایت ویروس مصرف شود، از آن پیشگیری می کند. اگر در حین سرماخوردگی مصرف شود، از گسترش ویروس جلوگیری می کند.

استفاده از خواص گیاه آقطی با شیره آن

شیره آقطی دارای مزه ای شیرین و دلپذیری بوده و فواید تاثیرگذاری بر سیستم ایمنی بدن دارد. اگر شیره را به صورت خانگی تهیه می کنید، می توانید از سایر گیاهان تقویت کننده دیگر نیز مثل دارچین و زنجبیل و کمی عسل استفاده کنید.

چگونه شیره آقطی‌‌ بسازیم؟

شیره تهیه شده از گیاه آقطی سیاه می تواند استفاده دارویی داشته باشد و یا اینکه با پنکیک و کیک مصرف شود.

مواد لازم برای دو فنجان شیره آقطی:

– 3 و 1/2 پیمانه آب
– 2/3 پیمانه آقطی خشک شده (یا 1 و 1/3 پیمانه آقطی تازه)
– دو قاشق سوپ خوری زنجبیل
– یک قاشق چای خوری دارچین
– 1/2 قاشق چای خوری میخک
– یک پیمانه عسل

دستور پخت:

1- آب را در یک تابه متوسط ریخته و آقطی، زنجبیل، دارچین و میخک را به آن اضافه کنید.

2- مواد را بجوشانید، سپس شعله را کم کنید؛ 45 دقیقه تا 1 ساعت مواد را به آرامی و تا زمانی که مایع به نصف مقدار اولیه برسد بجوشانید.

3- ظرف را کنار گذاشته تا خنک شود.

4- آقطی ها را با قاشق له کنید.

5- مواد را از داخل صافی رد کرده و داخل یک ظرف بریزید.

6- زمانی که مواد خنک شدند، عسل را به آن ها اضافه کرده و خوب هم بزنید.

7- هنگامی که مواد با عسل به خوبی ترکیب شدند، آن ها را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید.

8- شیره شما آماده است! آن را در یخچال نگهداری کرده و به طور روزانه مصرف کنید؛ تا از مزایای آن بهره مند شوید.

نکات مهم:

مقدار استاندارد شیره برای کودکان 1/2 تا 1 قاشق چای خوری و 1/2 تا 1 قاشق سوپ خوری برای بزرگسالان است. اگر آنفولانزا دارید، این مقدار را به جای هر روز، 2 تا 3 ساعت در طول روز استفاده کنید.

– شیره آقطی چه مدت در یخچال دوام می آورد؟

دوام شیره در یخچال به شرایط بستگی دارد. مثلاً اگر هنگامی که شیره گرم است آن را داخل ظرف بریزید، هوای کمتری داخل ظرف می ماند و شیره مدت زمان طولانی تری، حتی به مدت چند ماه می تواند در یخچال دوام بیاورد. اما به طور کلی شیره تا 2 هفته در یخچال دوام می آورد. شیره ای که لازم ندارید را می توانید فریز کرده و هنگام نیاز از آن استفاده کنید.

علاوه بر استفاده های دارویی می توان از این شیره به دلیل مزه خاص و منحصر به فردش برای تهیه غذا و شیرینی جات هم استفاده کرد.

– آیا جایگزینی برای عسل در شیره وجود دارد؟

بعضی ها ترجیح می دهند از شیرین کننده استفاده نکنند. به علاوه اینکه برای بچه های زیر 2 سال مناسب نیست. جایگزین هایی هستند که می توانید به جای عسل از آن ها استفاد کنید. مثل شیره افرا یا شیره چغندر.


برای اطلاع از نحوه تبدیل شیره درخت افرا به شکر و طرز ساخت ماسک مو با شیره درخت افرا به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه تبدیل شیره درخت افرا به شکر <<<

>>> طرز ساخت ماسک مو با شیره درخت افرا <<<


– حذف شیرین کننده باعث می شود شربت آقطی تولید شود که در این صورت باید از آن زودتر استفاده کرد تا خراب نشود.

– آیا می توان از آقطی پودر شده استفاده کرد؟

بله می توان از آقطی پودر شده نیز استفاده کرد. فقط به جای 2/3 پیمانه آقطی خشک شده در دستور پخت بالا از 1/2 پیمانه آقطی پودر شده استفاده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا