بیشتر بدانید

دانستنی های جالب و شگفت انگیز در مورد ناف

حقایقی درباره ناف

آیا تاکنون به وجود یک نقطه ی گود روی شکم به اسم ناف فکر کرده اید؟ سوراخی که بندی به آن وصل بوده و در هنگام تولد توسط ماما بریده شده و گره خورده است. شاید همه ی ما گاهی در ناف دقیق شده و مختصری در مورد آن اطلاعاتی به دست آورده باشیم، اما مطمئناً اکثرمان همه چیز را در مورد آن نمی دانیم.

مثلاً همه ی ما می دانیم که ناف بقایای باقی مانده از نقطه ی اتصال ما به مادرمان در دوران جنینی بوده است. اتصالی که از طریق یک طناب به وجود آمده و تمامی مواد مغذی و اکسیژن لازم جنین از طریق آن به جنین داخل رحم رسیده است.

1 دانستنی های ناف

از آنجایی که پس از به دنیا آمدن کودک این ارتباط باید قطع گردد، بند ناف بریده شده و گره می خورد. سپس بدن سوراخی که بند ناف به آن متصل است را می بندد و بعد از یک هفته بند ناف گره خورده خشک شده و می افتد. چیزی که باقی می ماند سوراخ مسدود شده به نام ناف است. شکل و سایز ناف دقیقاً بستگی به چگونگی بهبود سوراخ بعد از افتادن بند ناف دارد. مثلاً اگر نافتان بیرون زده و برجسته است، به احتمال بسیار زیاد هنگام بهبودی ناف دچار عفونت شده اید. با این حال 90 درصد افراد نافی فرو رفته دارند.

اما این همه ی ماجرا نیست. شگفتی های دیگری نیز در مورد ناف وجود دارد که به تفصیل آن ها می پردازیم.

1- ناف دنیای باکتری های خوب برای انسان است.

بر اساس یک طرح علمی و تحقیقاتی شگفت انگیز که توسط دانشمندان صورت گرفت، ناف ها منبع متنوع و شگفت انگیزی از باکتری ها هستند. این کشف جالب در دانشگاه کالیفرنیا در سال 2011 به دست آمد. هنگامی که محققان جوان این دانشگاه ایده ای در جهت کشف میکروبیوم های ناف ارائه دادند و تصمیم گرفتند که به این سوال پاسخ دهند که آیا باکتری های کلنی ناف از باکتری های دیگر نقاط بدن متفاوت تر هستند؟

محققان بعد از انجام آزمایش روی باکتری های ناف 60 داوطلب، 2368 گونه باکتری مختلف را کشف کردند. این تحقیق 3 نکته جالب داشت:

1- فقط 8 نوع باکتری در 45 درصد افراد مشترک بوده و بقیه ی انواع باکتری ها کاملاً متفاوت و منحصر به فرد بود.

2- حتی یک نوع باکتری هم کشف نشد که در ناف همه ی این 60 نفر مشترک باشد.

3- تعداد 2188 گونه باکتری تنها در 10 درصد افراد مشترک بود.

و از این جالب تر این که در یکی از داوطلبان که به گفته ی خودش سال ها حمام نرفته بود، در کنار دیگر باکتری های ناف خود، باکتریی به نام باستانیان یا آرکیا (Archaea) (باکتریی که به صورت وسیعی در محیط بوده اما تاکنون روی پوست انسان دیده نشده بود) نیز دیده شد.

2- ناف با کبد و مثانه در ارتباط است.

شاید برای بسیاری از ما سوال باشد که در پشت ناف و در داخل شکم چه چیزی وجود دارد؟ دقیقاً مثل همان چیزی که در بیرون ناف می بینید. یعنی اثر و نشانه ی وجود یک ارتباط با مادر، در پشت آن نیز چیزی شبیه به همین نشان ارتباط با مادر وجود دارد. چرا که هدف از وجود بند ناف انتقال مواد مغذی و اکسیژن از بدن مادر به داخل و خارج از بدن جنین در حال رشد است. به همین دلیل بند ناف دو نوع دارد: یک رگ که خون را به جنین می رساند و دو رگ که مواد مضر و کربن دی اکسید را از جنین گرفته و به بدن مادر می دهد.

در بدن جنین رو به رشد، شریان ها و رگ های بند ناف به سیستم گردش خون، کبد و مثانه متصل هستند. زمانی که کودک متولد شده و بند ناف او قطع می شود، رگ ها و شریان های داخلی ناف خشک و سفت شده و به نوعی رباط تبدیل می گردند. این رباط ها تا آخر عمر به پشت ناف متصل بوده و در داخل شکم باقی می مانند.

یکی از این رباط ها مستقیماً به کبد متصل است. رباط دیگری نیز مستقیماً به سمت لگن کشیده شده و گفته می شود بخشی از آن هنوز به عنوان قسمتی از سیستم گردش خون در نزدیکی مثانه فعال است. در برخی از کودکان شریان هایی که در این قسمت وجود دارند به طور کامل بسته نشده و ادرار از نافشان چکه می کند. که البته با یک عمل جراحی مشکل برطرف می گردد.

3- کرک های داخل ناف برای چیست؟

کرک های داخل ناف مانند جرم گوش و جرم لای انگشتان پا یکی از بزرگترین رموز بدن انسان می باشند. در سال 2002، یک دانشمند استرالیایی به نام دکتر کارل، تصمیم گرفت تا دقیقاً مشخص کند که این کرک ها از کجای شکم به وجود می آید و چرا واقعاً برخی افراد به آن مبتلا شده و برخی آن را تجربه نمی کنند. وی یک نظرسنجی آنلاین انجام داده که از مردم در مورد داشتن یا نداشتن کرک در ناف، رنگ کرک ها و جزئیاتی در مورد پوست و بدنشان پرسیده شد. از بین 4799 نفری که پاسخ نظرسنجی را دادند، دکتر کارل به این نتیجه رسید که به احتمال خیلی زیاد مردان مسنی که دارای اضافه وزن بوده و شکمشان مودار است بیشترین کرک را در نافشان تجربه می کنند.

موهای شکم، الیاف لباس را به سمت خود کشیده و حرکات لباس روی بدن باعث می شود تا این الیاف در داخل سیاه چالی به اسم ناف که با بزرگ بودن شکم ایجاد شده است هدایت شوند. این در حالی است که وقتی افراد موهای شکم خود را تراشیدند کرک های ناف تا 40 درصد کاهش یافت.

4- برخی افراد ناف ندارند.

همه ی پستانداران یعنی گربه ها، سگ ها، ماهی های خاویار و… ناف دارند. اما جالب است بدانید که همه ی انسان ها ناف ندارند. Karolina Kurkova که مدل اهل چكوسلواكي است یکی از این افراد می باشد.

البته این به این معنا نیست که انسان ها بدون بند ناف متولد می شوند. چرا که چنین چیزی غیر ممکن است. در واقع برخی نوزادان با مشکلاتی مثل فتق شکم و یا مشکل جدی تری مثل گاستروشیزیس (که در آن روده نوزاد از نقطه ضعیفی در دیواره شکمی خارج می شود) متولد می شوند. این مشکلات به راحتی با یک جراحی درمان می شوند اما زخم ناشی از آن شبیه یک ناف طبیعی نمی شود.

در افرادی هم که جراحی های شکمی انجام می دهند ممکن است بافت اطراف ناف حذف شده و ناف از بین برود.

5- ناف بهترین یاور جراحی هاست.

گفته می شود چشم ها بهترین پنجره برای روح، و ناف بهترین پنجره برای رسیدن به اعضای داخلی شکم و به خصوص کیسه ی صفراست. به طوری که امروزه بسیاری از جراحان از این نقطه برای انجام جراحی های داخل شکمی بدون کوچکترین عارضه استفاده می کنند. لاپاراسکوپی یکی از این نوع جراحی هاست که با ایجاد برشی در ناف لاپاراسکوپ به داخل شکم فرستاده شده و عمل مورد نظر صورت می گیرد. و از آن جایی که خطر ابتلا به عفونت در این روش بسیار کم است، روشی مورد تائید می باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه افرایی

در ضمن من قصد بارداری دوباره دارم اما زیر شکمم متورم شده بعد از جراحی ناف ایا ممکنه شکمم اب اورده باشه وزنم هم خود ب خود طی این یکسال ۸ تا ۹ کیلو اضافه شده با اینکه هم ورزش میکنم و هم رژیم غذاییمو رعایت میکنم

فاطمه افرایی

سلام ناف من ب مدت چندسالی ترشحات کمی داشت و بدبوو کمی بیرون زدگی داشت بدون اینکه ب دکتر داخلی مراجعه کنم ب دکتر جراح مراجعه کردم وبا دوتا سونوی شکمی تشخیص ب عمل و دراوردن ناف داد و انجام دادم اما بعد از عمل ورم بیش از اندازه ای… بیشتر بخوانید.

علی

سلام من چند وقت پیش نافم رو عمل کردم هم فتق داشتم هم سینوس نافی بعد عمل دیدم جراح نافم رو از روی شکم حذف کرده و الان پوست شکمم یک دست شده موردی برای بدنم نداره؟

پرهام

سلام یک سوال داشتم من دیشب از روی کنجکاوی انگشتمو داخل نافم کردم کلی چرک خارج کردن اما نور چراغ قوه میندازم تا ته میبینم طولانی به نظر میخوره که یه پیچ خورده میگم امکان باز شدن ناف وجود داره چون یکم اب ریختم توش با دست بعد پاکش کردم… بیشتر بخوانید.

علی

ببینید ناف چیزی تیست ک شوخی بردار باشه ناف وصله بع روده مدفوع شما بیاد اصلا دست نزنید ک اگه نافتون بازبشود دیگه باید فقط عمل جراحی انجام بشه و خطرداره نباید با نافت وربری

دکمه بازگشت به بالا