حیوانات و جانوران

چگونه از لیس زدن های مکرر سگ به انسان جلوگیری کنیم؟

هنگامی که سگ انسان را لیس می زند، در واقع با این کار ابراز احساسات کرده و میزان علاقه ی خود را بیان می دارد و قصد برقراری ارتباط دارد. همچنین برای نشان دادن احترام و ارزشی که برای صاحب خود قائل است او را لیس می زند. این کار سگ اگر هر چند وقت یکبار انجام شود نمی تواند آزار دهنده باشد. اما اگر لیسیدن سگ دائماً اتفاق بیافتد و یا افراد دیگر مثل مهمانان و اشخاص غریبه را لیس بزند واقعاً آزار دهنده و غیر قابل تحمل است. گاهی دلیل انجام این عمل با تعداد دفعات و شدت زیاد به عواملی مثل اضطراب شدید سگ بر می گردد. بنابراین یادگیری چگونگی گرایش سگ برای این کار می تواند شما را در حل مشکلات سگ یاری کرده و یا اگر به هر دلیلی لیسیدن سگ را نمی پسندید از آن جلوگیری نمایید.

برای محدود کردن لیس زدن سگ به انسان

1- لیس زدن های سگ را نادیده بگیرید.

اگر سگ شما را برای جلب توجه یا ابراز محبت لیس می زند، پاسخ ندادن به نیاز او بهترین روش برای جلوگیری از تکرار این کار است. زمانی که سگ شروع به لیس زدن می کند دست از هر کاری کشیده و اتاق را ترک کنید. با این کار او را تنها گذاشته و هیچ پاسخی به عمل او نخواهید داد. این کار موجب می شود تا سگ به بیهوده بودن کار خود پی ببرد.

1 لیس زدن سگ به انسان

2- از فرومون های مخصوص سگ استفاده کنید.

فرومون های سگ که به DAP نیز معروف است، می تواند در درمان رفتارهای وسواسی موثر باشد. زیرا اضطراب را از سگ دور کرده و در واقع نوعی آرام بخش برای حیوان به حساب می آید. این مواد شیمیایی، فرومون هایی که در بدن سگ شیرده ترشح می شود را به بدن سگ باز گردانده و اضطراب و ترس سگ را از بین می برد.

2 لیس زدن سگ به انسان

3- صابون و لوسیون خود را عوض کنید.

ممکن است لیس زدن های مکرر به خاطر لذت سگ از طعم و بوی صابون و لوسیونی باشد که استفاده می کنید. پس صابون و لوسیون های بدون عطر استفاده کنید و نتیجه را بررسی کنید.

4- از محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست با بوی مرکبات استفاده کنید.

اگر چه در هر چیزی استثنا وجود دارد اما بیشتر سگ ها معمولاً از بو و طعم مرکبات بدشان می آید. پس استفاده از این گونه محصولات یا زدن مستقیم مرکبات روی پوست می تواند در جلوگیری از لیس زدن سگ موثر باشد.

5- سگ ها را با اسباب بازی سرگرم کنید.

انرژی سوزاندن سگ و خسته شدنش او را از انجام رفتارهای منفی مثل لیس زدن باز می دارد. پس مجموعه ای از اسباب بازی های جذاب را در اختیار سگ بگذارید.

3 لیس زدن سگ به انسان

6- درمان دارویی انجام دهید.

اگر هیچ کدام از راه حل های گفته شده حتی درصد کوچکی از لیس زدن سگ را کم نکرد، باید توجه داشته باشید که این کار او ممکن است به دلایل پزشکی مثل اضطراب باشد. این سگ احتیاج به مصرف دارو دارد که به تشخیص پزشک تجویز خواهد شد.

به سگ آموزش دهید که نباید افراد را لیس بزند.

1- رفتارهای دیگر سگ را پاداش داده و تقویت کنید.

یکی از راه های محدود کردن لیس های سگ تقویت رفتارهای دیگر اوست. رفتاری که در مداخله با دهان او باشد و دهان او را درگیر کرده و او را از لیس زدن باز دارد. مثلاً زمانی که شروع به لیس زدن می کند استخوان یا اسباب بازی او را پرت کنید و از او بخواهید آن را بیاورد. این گونه بازی ها هم استرس سگ را کاهش داده و هم باعث فراموشی عمل لیس زدن خواهد شد.

4 لیس زدن سگ به انسان

2- نرمش و ورزش بیشتری به سگ بدهید.

این کار هم او را خسته می کند و هم استرس را از او دور می کند و در نتیجه میزان لیس زدن او کاهش می یابد.

3- به رفتارهای خوب سگ پاداش بدهید.

اگر سگ شما را به خاطر جلب توجه لیس می زند، زمانی به نیاز او پاسخ دهید که رفتارهای خوب و مناسبی غیر از لیس زدن انجام می دهد. مثلاً زمانی که دست از لیس زدن برداشته و به کار دیگری مشغول می شود. زمانی که رفتار خوبی غیر از لیس زدن از او سر می زند، بلافاصله با انجام کارهایی مثل محبت و توجه از او تشکر کنید. این گونه او می فهمد که برای رسیدن به خواسته هایش نباید از روش لیس زدن استفاده کند.

5 لیس زدن سگ به انسان

4- به سگ آموزش دهید که با فرمان شما کارهایی مثل لیسیدن یا بوسه را انجام دهد.

مثلاً برای انجام کاری مثل لیسیدن یک کلمه یا حرکت مثل دست تکان دادن انتخاب کنید و به سگ آموزش دهید که تنها زمانی مجاز به لیسیدن است که از طرف شما دستور آن داده شود. برای اتمام این کار نیز کلماتی مثل “کافیست” را انتخاب کنید تا زمانی که دستور عدم انجام رفتاری مثل لیس زدن را از طرف شما دریافت کرد دیگر به این کار ادامه ندهد. این عمل تا حد بسیار زیادی از لیس زدن سگ بدون فرمان و اجازه می کاهد.

6 لیس زدن سگ به انسان

5- ثابت قدم باشید.

اگر واقعاً می خواهید سگ شما را لیس نزند باید تمامی مراحل گفته شده را دائماً انجام داده و در اجرای مراحل ثابت قدم باشید. یک روز اجرا کردن و روز دیگر بیخیال انجام مراحل شدن، نتیجه ای نخواهد داشت. چرا که سگ گیج خواهد شد و واقعاً نمی فهمد که چه چیزی از او می خواهید. به یاد داشته باشید که هرگونه آموزشی احتیاج به صبر، فداکاری و پایداری دارد.

7 لیس زدن سگ به انسان

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا