پوشاک

چگونه کفش های کُشتی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

تمیز کردن کفش های کشتی مثل تمیز کردن سایر کفش های ورزشی است، ولی با این حال باید نکاتی را رعایت کنیم. کفش های کشتی برای جذب سریع عرق و زود خشک شدن ساخته شده اند، پس باید بتوانند در برابر مواد شوینده ماشین لباسشویی هم مقاوم باشند. از این مهم تر، از آنجایی که مشکلات پوستی و سایر بیماری ها به راحتی می توانند بین کشتی گیران و وسایلشان و حتی تشک کشتی گیری پخش شود، کفش های کشتی باید مکرراً ضدعفونی شوند.


همچنین برای اطلاع از نحوه تمیز کردن کفش چرمی سفید و خشک کردن سریع کفش ورزشی، به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه تمیز کردن کفش چرمی سفید <<<

>>> چگونگی خشک کردن سریع کفش ورزشی <<<


ضدعفونی کردن کفش های کشتی به طور منظم

1- از برخورد کفش های کثیف با تشک کشتی خودداری کنید.

از زمان پیدایش ورزش کشتی تا به امروز کشتی گیران دائماً با بیماری های واگیردار پوستی مثل درماتوفیتوز یا قارچ پوستی، زرد زخم و سایر بیماری های ویروسی، قارچی و باکتری سر و کله می زنند. متاسفانه، کف کثیف کفش ها یکی از دلایل اصلی پخش شدن جرم و بیماری است.

– چه یک کشتی گیر، داور، مدیر، مسئول یا از اعضای خانواده کشتی گیر هستید، قبل از پا گذاشتن روی تشک کشتی ، تمیز و ضدعفونی کردن کفش ها را به عنوان یک قانون برای خودتان تبدیل کنید.


برای آشنایی با روش های درمان خانگی و جلوگیری از بیماری پای ورزشکاران به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های درمان خانگی و جلوگیری از بیماری پای ورزشکاران <<< 


2- از ضدعفونی کننده های مناسب استفاده کنید.

برای ضدعفونی کردن کفش کشتی ، از یک اسپری ضدعفونی کننده با درجه کم و یا یک تمیز کننده با ویژگی از بین بردن ویروس، قارچ و باکتری استفاده کنید. در این زمینه، برند های کفش آنچنان مطرح نبوده و ترکیبات استفاده شده در ساخت کفش از اهمیت بالایی برخوردار است.

– دستورات استفاده از محصول را به دقت دنبال کنید. مقدار و زمانی که ماده ضدعفونی کننده باید روی سطح کفش باشد را در نظر بگیرید.

1 تمیز و ضدعفونی کردن کفش کشتی

3- تمرکزتان را روی کف کفش بگذارید.

می توانید کل کفش را تمیز کنید، اما قسمت اصلی و مهم، کف کفش است. کفش هایی که مرتباً تمیز و شسته می شوند، لازم نیست هر بار از سر تا ته ضدعفونی شوند. اما کف تمیزترین و نوترین کفش ها هم تا زمانی که ضدعفونی نشوند، آلودگی را پخش می کنند.

2 تمیز و ضدعفونی کردن کفش کشتی

4- قبل از ورود به تشک، سعی کنید کفش هایتان را تمیز کنید.

اگر چه که دستمال کشیدن و اسپری زدن کفش ها در لبه تشک کار مفیدی است، اما همیشه بهترین گزینه نیست. به جای این کار یک حوله که توسط مواد ضدعفونی کننده اشباع شده است را در لبه تشک بگذارید. این گونه هنگام ورود کشتی گیران به تشک، کف کفش آن ها توسط این پادری موقت، تمیز خواهد شد.

3 تمیز و ضدعفونی کردن کفش کشتی

شستشوی کامل کفش

1- توصیه های تولیدکنندگان در زمینه شستن کفش را دنبال کنید.

تولید کنندگان کفش عموماً توصیه می کنند که کفش های بسکتبال یا تنیس را داخل ماشین لباسشویی نشویید ( خصوصاً با خشک کن لباس). البته بسیاری از کفش ها هم ممکن است بدون هیچ مشکلی در ماشین لباسشویی شسته شوند. کفش های کشتی به خاطر مقدار سختی و سرعتشان در خشک شدن، می توانند در ماشین لباسشویی شسته شوند.

2- آب لباسشویی را روی درجه حرارت سرد تنظیم کرده و یک شستشو و چرخش ملایم را انتخاب کنید.

برای شستشوی کفش، از کم ترین و ملایم ترین درجه لباسشویی استفاده کنید (مگر اینکه دستورالعمل دیگری توسط تولید کننده ارائه شده باشد). در حین شستشو چند حوله هم داخل ماشین لباسشویی انداخته تا کفش دائماً به دیواره ها برخورد نکند (یا آن ها را در یک روکش بالشت بگذارید). از شوینده ای ملایم در مقدار کم استفاده کنید.

– قبل از شستشو، کفی کفش جدا شونده و بند کفش ها را جدا کنید. می توانید آن ها را همراه با کفش ها بشویید.

3- کفش را در هوای آزاد خشک کنید.

اگر وقت کافی دارید، بهتر است از خشک کن لباس صرف نظر کنید. چند روزنامه را داخل کفش گذاشته و درصورت امکان، آن ها را در محیطی هواگیر و آفتابی قرار دهید.

– به یاد داشته باشید که بیشتر کفش های کشتی سریع خشک می شوند.

4 تمیزکردن وضدعفونی کفش‌کشتی

4- برای کفش های کهنه و یا خیلی بودار، درجه شستشو را زیاد کنید.

اگر کفش هایتان کهنه، کثیف و نزدیک به پایان عمر مفیدشان هستند، با زیاد کردن درجه و استفاده از آب گرم و حتی داغ، چیز زیادی برای از دست دادن ندارید. لباسشویی را روی چرخه شستشوی معمولی تنظیم کنید. اما درجه چرخش را پایین بیاورید.

– اگر عجله دارید یا دیگر ریسکِ خراب شدن کفش هایتان برایتان مهم نیست، از خشک کن هم استفاده کنید. اما زیاد از حد هم بیخیال نباشید! ماشین خشک کن را روی کم ترین درجه حرارت و گرمادهی خود تنظیم کنید. حوله ها یا روبالشی هایی که همراه کفش ها شسته اید را هم داخل آن بیندازید.

از بین بردن بو و خراش های روی کفش کشتی

1- کفش ها را با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

با استفاده از پارچه ای که در آب گرم خیسانده اید، به آرامی سطح خارجی کفش ها را  تمیز کنید. کمی مایع ظرفشویی به آب اضافه کرده و هم بزنید. یک پارچه تمیز دیگر یا یک فرچه نرم (مثل فرچه کفش یا مسواک) را داخل محلول فرو برده و سپس روی کفش بکشید. در نهایت، باقی مانده های صابون را با یک حوله که فقط در آب خیسانده شده است، از بین ببرید.

2- برای لکه ها و خراش های سرسخت از خمیر دندان استفاده کنید.

با استفاده از انگشتانتان یا یک پارچه تمیز یا یک مسواک نرم که از قبل در محلول آب و صابون شسته اید، کمی خمیر دندان سفید به کفش هایتان بزنید. با حرکات دایره ای محل لکه را بمالید. خمیر دندان را با یک پارچه نم دار و تمیز پاک کنید. در صورت پاک نشدن لکه، این مراحل را تکرار کنید.

– خمیر دندان برای از بین بردن خراش های سطحی در کف و نوک کفش می تواند موثر باشد.

– به جای خمیردندان می توانید از محلول جوش شیرین و آب هم استفاده کنید. چند قاشق پر جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده تا ترکیبی با غلظت خمیردندان بدست آورید.

3- بند کفش ها و دیگر قسمت های جدا شونده را جداگانه تمیز کنید.

چه کفش هایتان را با دست بشویید و چه با ماشین لباسشویی، زمانی بیشترین تاثیر را می بینید که قسمت های جدا شونده و بند ها را جداگانه بشویید. برای شستنشن کفش ها، از محلول آب و مایع ظرفشویی استفاده کرده یا اینکه فقط آن ها را در ماشین لباسشویی بیندازید.

– استفاده از جوش شیرین هم می تواند به از بین بردن بو کمک کند.

– قبل از وصل کردن بند کفش و دیگر قسمت ها، از خشک شدنشان مطمئن شوید.

– بهتر است بندهای کهنه و فرسوده را جایگزین کنید.

5 تمیزکردن وضدعفونی کفش‌کشتی

4- هر چند وقت یکبار کفش ها را گند زدایی کنید.

این کفش ها ممکن است زود به زود بو بگیرند (خصوصاً بعد از مسابقات و تمرینات سخت). شستشوی هر روزه کارساز است، اما داخل کفش را باید به طورمنظم گند زدایی کنید. محصولات تولیدی برای گند زدایی غالباً به شکل جامد هستند. اما می توانید از محلول های دست ساز هم استفاده کنید.

– اگر کفش هایتان خشک است، شب مقداری جوش شیرین داخل آن ها بریزید.

– یا یک ورق خشک کن در هر کفش بگذارید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا