سلامت

چگونه با فرد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع برخورد کنیم؟ | قسمت سوم

در قسمت های قبل این مقاله با ویژگی های افراد مبتلا به وسواس کنترل اوضاع و نحوه برخورد با این افراد آشنا شدیم و اکنون می خواهیم رفتار و گرایش های خود را در مقابل این افراد مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

گرایش ها و رفتارهای خود را نیز بررسی کنید.

1- نقش خود را در کار به یاد داشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است از طرف رئیس یا مافوق خود به خاطر کارهایی که انجام داده اید مؤاخذه شوید. اما شما نباید تمام مؤاخذه ها یا انتقادات را بر پایه رفتار کنترل گر قرار دهید. چرا که در تمامی شغل ها و ارتباطات حتماً و همیشه انتقاداتی وارد بوده و وجود دارند. بنابراین اگر شما واقعاً به کار یا ارتباط تان علاقه مند هستید در خودارزیابی های خود صادق باشد (با خود روراست باشید).

بهتر است این نکات را به خود یادآور شوید:

• ممکن است شما کاری انجام داده باشید که سبب تحریک نگرش کنترل کننده فرد مقابل شده باشید. مثلاً اگر هر روز کمی با تأخیر در محل کار خود حاضر می شوید یا اتاق شما همیشه کثیف و بهم ریخته است، قطعاً واکنشی از سوی رئیس یا مادر را دریافت می کنید. این واکنش را به پای رفتار کنترل گر نگذارید.

• در بیشتر مواقع، اگر رئیس یا مافوق شما مشاهده کند که واقعاً کم کار یا بی نظم هستید، بیشتر شما را تحت کنترل قرار می دهد.

• اگر واقعاً از چیزی ناراحت هستید بهتر است آن را به راحتی با رئیس خود در میان گذاشته و از حق خود دفاع کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

1 سندرم وسواس کنترل اوضاع 3

2- گاهی اوقات خود را به جای رئیس در نظر بگیرید و رفتارهایتان را ارزیابی کنید.

هیچ کسی عالی نیست و هر فردی ویژگی های خوب و بد دارد. اگر شما رئیس هستید حتماً مقام های بالاتر از شما نیز وجود دارند. اگر هم کارمند هستید گاهی خود را در نقش رئیس تصور کنید تا ببینید شاید در نشان دادن برخی واکنش ها یا رفتارها حق با اوست.

3 سندرم وسواس کنترل اوضاع 3

3- کاملاً صادقانه نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنید.

برای این کار می توانید از یک شخص سومی کمک بگیرید و با او در مورد این موضوع بحث کنید. این شخص باید به اندازه کافی شما را بشناسد تا بتواند بازخوردهای مناسبی به شما ارائه دهد. از طرفی در ارائه نظرات و اطلاعات کاملاً صادق باشد. به هر حال، هیچ کس کاملاً خوب یا کاملاً بد نیست و هر فردی یکسری نقاط قوت و نقاط ضعف دارد. زمانی که از نقاط قوت و ضعف خود کاملاً آگاه باشید، خود را درگیر احساساتِ وسواسی کنترل اوضاع نکرده و احساسات و مشکلاتتان را خودتان کنترل می کنید.

• تقویت نقاط قوت و داشتن احساس خوب نسبت به خود، چه در محل کار و چه در روابط دیگر، می تواند احساسات مناسب و خواسته های معقولی در پی داشته باشد.

شخصیت خودتان را تقویت کنید.

1- این را بدانید که زندگی شما از همه چیز مهم تر است.

هزاران فرد و چندین شغل دیگر وجود دارند که شما به راحتی می توانید خود را درگیر آن ها کرده و از روابط یا شغلی که سبب آزار شما می شود خارج شوید. اگر شرایط واقعاً غیر قابل تحمل بود، اصلاً خود را عذاب ندهید و به جای آن یک راه حل مناسب پیدا کنید. هیچ کس حق کنترل شما و زندگیتان را ندارد. همیشه به یاد داشته باشید که این زندگی شماست. اگر در روابطی مانند روابط کاری واقعاً مورد آزار و اذیت هستید، حتی اگر پس از آن نتوانید شغل جایگزینی پیدا کنید بهتر است برای سلامت روح خود از آن شغل بیرون بیایید. اگر هم این مشکل در زندگی خانوادگی شما وجود دارد، خود را با کارهای دیگری مانند ورزش و مطالعه مشغول کنید.

2- سعی کنید ببخشید.

افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع همیشه یکسری نگرانی هایی در وجودشان هست که سبب می شود به ندرت راضی و شاد باشند. آن ها همیشه چیزهایی از خودشان می خواهند که خیلی سخت یا غیر ممکن هستند. عدم موفقیت این افراد در رسیدن به خواسته های خود، سبب تضعیف آن ها شده و تمام زندگی شان را تحت تأثیر قرار می دهد. بهبود چنین افرادی نیاز به کمک و گذشت دارد و با بحث و جنگ به دست نمی آید. چنین افرادی خودشان هم باید تصمیم بگیرند که برخی عادت های فکری شان را عوض کنند.

• برای بهبود افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع و البته در نظر داشتن اینکه خودتان هم آسیب نبینید، لزوماً خروج از رابطه راه حل خوبی نیست. شما می توانید زمان کمی را با این افراد بگذارنید و طی این زمان کم، فقط به تفریح و شادی بپردازید. در مورد نظرات آن ها هم حساسیت به خرج ندهید و به عزت نفس خود آسیب نزنید. اما باز هم در این روابط به خودتان بیشتر تمرکز کنید و به خاطر داشته باشید که شما مسئول درمان این فرد نیستید.

3- اعتماد به نفس تان را بازسازی یا تقویت کنید.

با خودتان مهربان باشید. ممکن است در ارتباط با شخص مبتلا به وسواس کنترل اوضاع، او کاری کند که شما را بی ارزش جلوه داده یا شما را واقعاً قانع کند که فرد بی ارزشی هستید؛ این یک فریب است و او با این کار، شما را از جدا شدن از رابطه منصرف خواهد کرد. چرا که شما فکر می کنید فرد بی ارزشی هستید و هیچ کجا به درد نمی خورید. افراد کنترل گر دوست دارند به افراد دیگر در مورد خودشان حس ناامنی بدهند.

• راه های زیادی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد. مهم ترین آن ها برقراری رابطه با افرادی است که به شما حس اعتماد به نفس و مفید بودن می دهند، نه افرادی که شما را کنترل می کنند.

• کارهایی را انتخاب کنید که دوست دارید و قادر به انجام آن ها هستید؛ نه کاراهای سخت و کسل کننده.

3 سندرم وسواس کنترل اوضاع 3

4- برای آینده خود یک تصمیم درست بگیرید.

اگر با یک فرد کنترل گر زندگی می کنید، از یک مشاور کمک بگیرید و با استفاده از راه حل های منطقی و دقیق یک تصمیم درست بگیرید.

در نهایت بدانید که زندگی شما، حق شما و متعلق به خود شماست. پس هیچ کسی حق کنترل زندگی شما را ندارد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا