پوشاک

چگونه از رنگ پریدگی و بور شدن لباس های مشکی جلوگیری کنیم؟

اگر لباس های مشکی رنگ خود را از دست داده و بور شوند، عملاً قابل استفاده نخواهند بود. اگر چه جلوگیری کامل از بور شدن لباس های مشکی امکان پذیر نیست، اما با چند ترفند ساده و خانگی می توان سرعت و شدت آن را کمتر کرد.

شستن اصولی لباس های مشکی

یکی از مهمترین نکات جهت جلوگیری از رنگ پریدگی لباس های مشکی، شستشوی اصولی این لباس ها می باشد.

برای این کار:

1- لباس های مشکی را کمتر از حد معمول بشویید.

مهم نیست که به چه میزان از لباس های مشکی استفاده می کنید و تا چه حد اقدامات احتیاطی را برای شستشوی آن ها به کار می برید، چرخه ی شستشو خود به تنهایی باعث از بین رفتن رنگ لباس های مشکی و بور شدن می شود. برای جلوگیری از این امر لباس های مشکی را فقط در صورت لزوم و زمانی که واقعاً نیاز است بشویید. لکه هایی مثل لکه ی عرق و یا هر چیز دیگر را با استفاده از اسفنج از بین ببرید و برای لکه ی کوچک کل لباس را نشویید.

2- لباس های تیره را با هم بشویید.

لباس های مشکی را با دیگر لباس های مشکی و تیره بشویید. رنگ های لباس تمایل دارند در چرخه ی شستشو از بین بروند، اما اگر در ماشین لباسشویی لباسی با رنگ روشن وجود نداشته باشد که رنگ از دست رفته ی مشکی را جذب کند، لباس های مشکی خود رنگی که پس داده بودند را مجدداً جذب می کنند.

– علاوه بر جدا کردن لباس ها با توجه به رنگ، جداسازی بر اساس وزن هم باید صورت گیرد. انجام این کار باعث می شود از بافت و رنگ لباس های ظریف مشکی بیشتر محافظت شود.

1 نحوه شستن اصولی لباس های مشکی

3- لباس های مشکی را برای شستشو پشت و رو کنید.

سطحی از پارچه که در فرآیند شستشو در معرض آب قرار می گیرد باید پشت لباس باشد. زیرا فرآیند سایشی شستشو باعث از بین رفتن رنگ آن می گردد. در واقع رنگ لباس های مشکی زمانی از بین می روند که لباس ها در ماشین روی یکدیگر ساییده می شوند. به علاوه این سایش روی لبه های لباس بیشتر تاثیر داشته و رنگ لبه های لباس را بیشتر از بین می برد، حتی اگر کاملاً محسوس نباشد. بنابراین برای جلوگیری از این امر توصیه می شود تمامی زیپ ها و دکمه های لباس بسته شده و لباس به صورت پشت و رو شسته شود.

2 نحوه شستن اصولی لباس های مشکی

4- با آب سرد بشویید.

آب گرم رنگ را تحریک می کند تا از الیاف پارچه بلند شود. به علاوه بافت پارچه را نرم و شکننده کرده و باعث می شود رنگ از بین برود. این در حالی است که شستشو با آب سرد به حفظ رنگ الیاف پارچه کمک می کند و در واقع دمای آب باید بین 15 تا 26 بوده و از این مقدار تجاوز نکند.

5- کوتاه ترین زمان ممکن را برای شستشو تنظیم کنید.

در کنار تمامی موارد گفته شده برای جلوگیری از بور شدن و از بین رفتن رنگ لباس های مشکی، کاهش زمان شستشو نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. یعنی هر چه زمان شستشو کمتر شود زمان ماندگاری رنگ لباس نیز بیشتر می شود.

6- از مواد شوینده ی مخصوص لباس های مشکی استفاده کنید.

این مواد شوینده رنگ را در جای خود نگه می دارند. بنابراین لباس ها کمتر بور و رنگ پریده می شوند.

– توجه داشته باشید که مواد شوینده ی مایع بهتر از انواع جامد است. زیرا پودرها در آب سرد و به خصوص در مدت زمان کوتاه به طور کامل حل نمی شوند.

7- از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید.

خشک کن و گرما باعث از بین رفتن رنگ لباس می شود. لباس ها باید به صورت آویزان و در هوای آزاد خشک شوند. فقط به یاد داشته باشید که لباس های مشکی را در زیر نور آفتاب پهن نکنید. آفتاب نوعی سفید کننده ی طبیعی است که باعث رنگ پریدگی و بور شدن لباس های مشکی می شود.

راه حل های دیگر

از راه حل های زیر نیز می توانید استفاده کنید.

1- سرکه اضافه کنید.

در چرخه ی شستشو لباس ها یک پیمانه یا 250 میلی لیتر سرکه بریزید. سرکه مزایای زیادی دارد. از جمله اینکه رنگ لباس را روی پارچه تثبیت می کند که باعث می شود ماده ی شوینده، رنگ را از روی لباس از بین نبرد. همچنین باعث نرم شدن لباس می شود و بوی آن بسیار سریع تبخیر شده و از بین می رود.

3 نحوه شستن اصولی لباس های مشکی

2- نمک اضافه کنید.

نمک نیز در حفظ رنگ لباس به خصوص لباس های نو که برای اولین بار شسته می شوند، بسیار موثر است. ½ پیمانه نمک را به چرخه ی شستشو اضافه کنید.

4 نحوه شستن اصولی لباس های مشکی

3- فلفل سیاه

ساییدگی فلفل سیاه در فرآیند شستشو مانع از رنگ پریدگی لباس می شود. به علاوه رنگ سیاه ناشی از فشرده شدن فلفل به تقویت رنگ لباس کمک می کند.

5 نحوه شستن اصولی لباس های مشکی

4- قهوه یا چای سیاه

قهوه یا چای سیاه هر دو رنگ هایی طبیعی دارند که هم روی پارچه های قهوه ای و هم سیاه باعث تقویت رنگ پارچه و لباس می شوند و رنگ کلی لباس را تیره تر می کنند.

6 نحوه شستن اصولی لباس های مشکی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین

از این اسپری های رنگ لباس بگیر بزن رو کل کلاه

محمد

سلام من ب كمك احتياج دارم يه كلاه افتابي رو توي تخفيف خريدم قيمتش مناسب بود ب دليل اينكه مونده بود تو مغازه و قسمتي ك تگ دزدگير زده بودن روي نقاب كلاه …. كلِ سطح كلاه يكم رنگ پريده شده ،به جز قسمتي ك تگ خورده بود… راه حلي… بیشتر بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا