پوشاک

چگونه لباس های ابریشمی را بشوییم؟

همه ی ما می دانیم که پارچه های ابریشمی از الیاف طبیعی که توسط کرم ابریشم ساخته می شود؛ تولید می شوند. این نوع پارچه ها برای هر دو فصل تابستان و زمستان مناسب هستند. اما از آنجایی که پارچه ای، بسیار ظریف است مراقبت و تمیز کردن آن احتیاج به دقت ویژه ای دارد. به همین دلیل است که تقریباً همه لباس های ابریشمی دارای دستورالعمل شستشو و مراقبت از آن ها هستند. اغلب مردم، به دلیل نگرانی از خراب شدن بافت ابریشم، شستشوی آن را به خشکشویی ها می سپارند اما با کمی دقت و با استفاده از آب، صابون و مواد طبیعی می توانید لباس های ابریشمی را در منزل و با دست بشویید. فقط اصولی دارد که با همراه شدن با فن تریکس فرا خواهید گرفت.

پاک کردن لکه از روی لباس

1- ثابت بودن رنگ لباس را تست کنید.

به دلیل اینکه لباس های ابریشمی بسیار ظریف، حساس و گران قیمت هستند توجه به نکات زیر ضروری است.

پنبه ای برداشته آن را گلوله کرده، نمناک کنید و در درون درز یا جیب لباس بگذارید و روی آن ضربه بزنید. اگر بعد از مدتی و پس از ضربه ها، پنبه رنگ نگرفته باشد، رنگ لباس ثابت بوده و می توانید آن را به راحتی بشویید.


برای اطلاع دقیق از نحوه تست ثابت بودن رنگ لباس به مقاله  >>> تست ثابت بودن رنگ لباس<<< در وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.


• زمانی که می خواهید از شوینده ای مثل پودر لباسشویی، سرکه، الکل و یا هر نوع شوینده ی دیگری برای شستشوی لباس ابریشمی استفاده کنید؛ ابتدا آن را در گوشه ای از لباستان در اندازه کوچکی که به چشم نمی آید تست کنید اگر مشکلی پیش نیامد، کل لباس را به آرامی و با دست با استفاده از آن شوینده بشویید. اما اگر گوشه لباس رنگ پس داد برای احتیاط بیشتر باید آن را به خشکشویی ها سپرد تا لباستان با وسایل و مواد مخصوص شسته شود.

• در مورد تمیز کردن لکه ها، هر چه لکه سریع تر شسته شود بهتر بوده و عمر لباس افزایش می یابد. لکه را بلافاصله با آب و کمی مالش سطحی شسته و در صورت نیاز از مواد شوینده استفاده کنید.

• به هیچ وجه از وایتکس برای تمیز کردن لکه روی لباس ابریشمی استفاده نکنید.

1 نحوه شستن لباس ابریشمی

2- برای تمیز کردن لکه ها از محلول آب ولرم با آبلیمو یا سرکه استفاده کنید.

دو قاشق غذاخوری آبلیمو یا سرکه را در دو فنجان آب ولرم مخلوط کرده تا محلولی ملایم به دست آید. ابتدا محلول را در نقطه ی پنهانی از لباس تست کنید. اگر لباس رنگ پس نداد، محلول را روی لکه اسپری کرده یا قسمت لک شده لباس را در محلول بخیسانید و با استفاده از اسفنجی لکه را به آرامی پاک کنید.

• محلول آب و سرکه یا آب و آبلیمو بهترین راه چاره برای از بین بردن لکه های عرق یا دئودرانت (مام) از روی لباس می باشد.

• هیچگاه سرکه، آبلیمو، الکل یا آمونیاک را به صورت خالص و بدون رقیق شدن در آب ولرم برای از بین بردن لکه لباس ابریشمی استفاده نکنید.

2 نحوه شستن لباس ابریشمی

3- برای شستن لکه های بزرگ از محلول آمونیاک و الکل استفاده کنید.

زمانی که لکه ها، بزرگ و کهنه باشند؛ مانند لکه ی غذا که به راحتی پاک نمی شود لازم است که کل لباس با محلول قویتری شسته شود. در اینجا می توانید غلظت محلول آب و سرکه را به نسبت مساوی افزایش دهید و کل لباس را در آن بشویید. اما اگر این محلول اثر نکرد و لکه از بین نرفت می توانید از محلول آب با آمونیاک یا الکل استفاده کنید. نسبت آمونیاک و آب ولرم، یا الکل و آب ولرم نیز باید مساوی باشد.

• محلول آب و الکل، ترکیبی بسیار عالی برای از بین بردن لکه ی جوهر از روی لباس ابریشمی می باشد.

• برای پاک کردن لکه ی شکلات و مواد آرایشی از محلول آب و آمونیاک استفاده کنید.

3 نحوه شستن لباس ابریشمی

شستن لباس ابریشمی با دست

1- لگنی را با آب سرد پر کنید.

یک قاشق غذاخوری مایع شوینده ی ملایم، که غلظت و قدرت شویندگی آن بالا نیست، مانند صابون بچه را به آب اضافه کنید. سپس آب تشت را هم زده تا با هم ترکیب شوند.

• اگر آب منطقه تان سخت است (سختی آب بر اساس میزان دو عنصر کلسیم و منیزیم موجود در آب سنجیده می شود که مقدار آن در آب های طبیعی بالاتر است) مقداری بوراکس (بوراکس پودری سفید رنگ و متشکل از کریستال های بیرنگ است که به راحتی در آب حل می شود و ماده تشکیل دهنده بسیاری از شوینده ها و مواد آرایشی می باشد) نیز به تشت اضافه کنید.

• آب ولرم برای ابریشم بسیار داغ است پس به هیچ وجه از آب ولرم و گرم برای شستشوی ابریشم استفاده نکنید مگر برای آنچه در قسمت بالا برای لکه های بزرگ و زیاد گفته شد.

2- لباس ابریشمی را درون تشت آب بگذارید.

لباس باید کاملاً در آب قرار گرفته و در آن غوطه ور شود. لباس را در آب بخیسانید تا آب به درون الیاف ابریشم نفوذ کند. سه تا پنج دقیقه اجازه دهید درون آب خیس بخورد.

• سعی کنید در تشت هر بار فقط یک لباس را شسته تا برای احتیاط بیشتر لباس ها به یکدیگر رنگ پس ندهند.

3- به آرامی لباس ابریشمی را با دست مالش دهید.

اکنون باید مانند تمام لباس هایی که با دست می شویید این لباس را هم مالش دهید تنها تفاوت این است که باید این کار را به آرامی و با ظرافت انجام داده و به لباس چنگ نزنید. هیچگاه از اسکاج و اسفنجی که جنس آن سخت تر از جنس ابریشم است برای از بین بردن لکه ها روی لباس استفاده نکنید؛ چرا که به الیاف پارچه آسیب زده و عمر آن را کم می کند.

• آبکشی لباس را بسیار با دقت انجام دهید تا هر گونه مواد شوینده از بافت پارچه خارج شده و لباس آسیب نبیند.

4 نحوه شستن لباس ابریشمی

برای آبکشی صحیح:

4- لباس را در آب سرد آبکشی کنید.

تشت را خالی کرده و این بار با آب سرد پر کنید و لباس را چند دقیقه ای در آن بخیسانید تا صابون و هرگونه مواد شوینده از بافت پارچه خارج شود. سپس آن را مانند دیگر لباس ها زیر شیر آب سرد و با دقت و ظرافت آبکشی کنید. باز هم یادآور می شویم که مواد شوینده باید کاملاً از بافت لباس خارج شود. اما به هیچ عنوان برای این کار، به لباس چنگ نزده و آن را مچاله نکنید.

• اگر قبل از آبکشی لباس را چند دقیقه ای درون محلول آب و سرکه ی سفید قرار دهید هم صابون آن راحت تر خارج شده و هم بافت ابریشم براق و نرم تر می شود.

• اگر سرکه سفید در دسترستان نیست. از شامپوی نرم کننده ی مو نیز می توانید استفاده کنید. یک قاشق چایخوری نرم کننده را به تشت آب در مرحله ی آبکشی اضافه کرده و چند دقیقه ای لباس را در آن گذاشته و سپس آبکشی کنید.

5 نحوه شستن لباس ابریشمی

خشک کردن اصولی لباس ابریشمی

1- از یک حوله برای خارج کردن آب اضافه ی لباس استفاده کنید.

برای خارج کردن آب اضافی از لباس ابریشمی آن را مانند لباس های دیگر مچاله نکنید؛ زیرا به بافت آن آسیب می زند. به جای آن لباس را روی حوله ای پهن کرده و آن را رول کنید. بعد از هر رول باید آن را فشار دهید تا آب اضافه خارج شده و توسط حوله جذب شود.

• هیچگاه ابریشم را با خشک کن خشک نکنید. گرما به شدت به بافت ابریشم آسیب زده و آن را چروک می کند.

6 نحوه شستن لباس ابریشمی

2- اجازه دهید لباس در هوای آزاد خشک شود.

برای خشک کردن لباس، آن را روی بند آویزان نکنید؛ زیرا جای بند روی لباس باقی می ماند. سعی کنید آن را روی سبد یا رخت آویزی به شکل کامل پهن کنید. تمام دکمه ها و زیپ های آن را ببندید تا لباس حالت طبیعی خود را حفظ کرده و چروک نشود.

• لباس ابریشمی را در نور مستقیم آفتاب که باعث رنگ پریدگی آن می شود خشک نکنید.

• برای خشک کردن لباس آن را روی رادیاتور یا بخاری پهن نکنید.

7 نحوه شستن لباس ابریشمی

رفع چین و چروک لباس ابریشمی:

3- لباس ابریشمی را هیچگاه اتو نکنید.

یک شب آویزان کردن لباس به شکل صحیح روی چوب لباسی، لباس را صاف می کند. اما اگر صاف نشد از اتویی استفاده کنید که تنظیمات مربوط به اتوکشی لباس های ابریشمی را داشته باشد.

• برای رفع چروک لباس، آن را در حمام نیز می توانید آویزان کنید. درب و تمام دریچه های حمام را ببندید. بخار حمام مانند بخار اتو عمل کرده و چروکی لباس را از بین می برد.

• اگر از اتو استفاده می کنید هیچگاه جاهای چروک لباس ابریشمی را مانند اتوکشی دیگر لباس ها آب نزنید. زیرا باعث به وجود آمدن حلقه هایی روی لباس شده، چین هایی را ایجاد می کند و خطر سوختن پارچه را افزایش می دهد.

• در صورت نیاز به اتوکشی لباس ابریشمی حتماً آن را پشت و رو کرده و سپس اتو کنید.

در پایان برای آگاهی از چگونگی نگهداری و مراقبت از لباس های ریون یا ابریشم مصنوعی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی نگهداری و مراقبت از لباس های ریون یا ابریشم مصنوعی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا

جالب بود، فقط متاسفانه من بعد از شستن و خراب شدن لباس متوجه شدم که جنسش از ابریشم بود و اصطلاحا باید بصورت خشک لباس میشستم

دکمه بازگشت به بالا