بیشتر بدانید

عواقب و اثرات شوک الکتریکی در اثر فرو بردن انگشت در پریز برق

بسیاری از والدین نگران این هستند که اگر فرزندشان دست خود را در پریز برق فرو ببرد، چه اتفاقی خواهد افتاد. با توجه به آمارها هر ساله تقریباً 4000 نفر به دلیل شوک الکتریکی در اثر فرو بردن انگشت در پریز برق به اورژانس مراجعه می کنند. یک سوم یا نصف این جمعیت بچه هایی هستنند که یک قطعه فلز یا انگشت خود را در پریز فرو برده اند. این رقم نشان می دهد افرادی که دچار شوک الکتریکی شده و زنده مانده، آدم های خوش شانسی هستند. اما صدها نفر دیگر نیز دچار شوک الکتریکی شده و جان خود را از دست داده اند. با فن تریکس همراه شوید تا با اثرات بعد از شوک الکتریکی آشنا شوید.

اثرات بعد از شوک الکتریکی

1 اثرات شوک الکتریکی

در اثر فرو بردن انگشت در پریز، جریان برق می تواند منجر به معلولیت یا حتی مرگ فرد شود. الکتریسیته دائماً به دنبال یک راه سریع و آسان برای انتقال به زمین بوده که بدن انسان یک رسانای بسیار عالی برای جریان الکتریسیته می باشد. زیرا بدن انسان از 70 درصد آب تشکیل شده و در کسری از ثانیه، الکتریسیته از آن عبور کرده و به زمین انتقال پیدا می کند.

شوک الکتریکی با مقدار کم ممکن است موارد زیر را در پی داشته باشد:

– سر درد
– کوفتگی و انقباض عضلات و ماهیچه ها
– بیهوشی موقتی
– تنگی نفس موقتی

برخی از مشکلات جدی تر و عوارض جانبی که شوک الکتریکی در پی دارد، شامل موارد زیر می شود:

– سوختگی در محل تماس و عبور جریان الکتریسیته
– از دست دادن بینایی
– از دست دادن شنوایی
– آسیب مغزی
– ایست تنفسی یا نارسایی
– ایست قلبی
– مرگ

بنابراین اگر فردی در نزدیکی شما دچار شوک الکتریکی شد، به هیچ وجه به فرد دست نزنید. زیرا جریان الکتریسیته به شما هم منتقل می شود. در این مواقع باید مصدوم را با استفاده از یک وسیله عایق مانند حوله خشک، چوب، پلاستیک و… سریعاً از منبع برق گرفتگی دور کنید. زمانی که تماس بین فرد و محل برق گرفتگی از بین رفت، سریعاً وضعیت تنفس و همچنین جای سوختگی مصدوم را چک کرده و با اورژانس تماس بگیرید. دقت کنید که اگر در حین نزدیک شدن به محل احساس مور مور شدن کردید، جلو نروید و سر جایتان بایستید. زیرا روی زمین پر الکتریسیته قرار گرفته اید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از شوک الکتریکی‌

کلاهک مخصوص پریز برق یک راه حل ساده برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی است. اما این محصولات بهترین گزینه برای کودکان نیستند. زیرا آن ها به راحتی می توانند آن را از پریز بیرون بکشند. یکی دیگر ازعوامل موثر جلوگیری از شوک الکتریکی ، نصب محافظ نوسان یا ولتاژ برق است.

چند نکته مهم:

– هنگام کار کردن با برق و سر و کله زدن با نصب پریزها، کنتور برق را خاموش کنید.

– خطر برق گرفتگی در بدن مرطوب یک میلیون بار بیشتر از بدن خشک است. بنابراین، هنگام شستشو مکانی که الکتریسته در آن جریان دارد، دمپایی خشک پوشیده و هیچ قسمتی از بدنتان را با زمین تماس ندهید.

– برای جلوگیری از شوک الکتریکی با دست خیس و مرطوب به پریز دست نزیند.

در پایان برای آشنایی با تفاوت بین چند راهی برقی و محافظ برق به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تفاوت بین چند راهی برقی و محافظ برق <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا