گل و گیاه

چگونه گل کلماتیس را در گلدان کاشته و پرورش دهیم؟

گل کلماتیس گیاهی بلند و بوته ای است که به صورت پیچ پیچ بالا رفته و برای رشد به فضای زیادی احتیاج دارد. در نتیجه اغلب در محیط های باز مثل باغچه های کنار دیوار یا باغ ها کاشته می شود. اما برای پرورش آن در محیط خانه، می توان آن را در گلدان نیز کاشت. از آنجایی که کلماتیسی که در گلدان کاشته می شود نسبت به کلماتیس باغچه ای به مراقبت بیشتری نیاز دارد، لازم است برای انجام این کار نکاتی مد نظرتان باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

آماده سازی برای کاشت گل کلماتیس

1- گونه ای را انتخاب کنید که رشد آهسته دارد.

گونه هایی از این گیاه مثل گل مونتانا نیاز به فضای بسیار زیادی برای رشد ریشه ها دارند. پس این گونه را نمی توان در گلدان کاشت. به همین دلیل مهم است که در انتخاب گونه ی گیاه بسیار دقت کنید. دیگر گونه ها را می توان در گلدان کاشت.

2- گلدان بزرگی را انتخاب کنید.

این گیاهان به گلدانی با قطر حداقل 45 سانتی متر احتیاج دارند. چرا که حتی مینیاتوری ترین گونه های این گیاه می توانند به ارتفاع 1 متر و 80 سانتی متر برسند. ریشه های چنین گیاهی نیاز به رشد و گسترش زیادی دارد.

3- گلدان باید سوراخ های بسیاری داشته باشد.

درست است که این گیاه به ریشه های مرطوب و خنک نیاز دارد اما وجود آب در گلدان می تواند به سرعت آن را از بین ببرد. به خصوص در شرایط آب و هوایی سردتر. پس گلدانی را انتخاب کنید که بیش از سه سوراخ داشته باشد.

1 پرورش گل کلماتیس در گلدان

4- توجه داشته باشید که گل کلماتیس را باید در اواخر تابستان یا در اوایل پاییز بکارید.

زیرا گیاه زمان کافی خواهد داشت تا قبل از خواب زمستانی خود را با خاک گلدان سازگار کرده و در تابستان بعدی گل بدهد.

کاشت کلماتیس

1- یک لایه سنگ، شن یا تکه هایی از یک گلدان شکسته را در زیر گلدانتان بچینید.

تا از زهکشی کامل خاک جلوگیری شده، تعادل و شرایط بهتری را برای زهکشی ایجاد کند.

2 پرورش گل کلماتیس در گلدان

2- یک لایه چمن بدون ریشه یا گیاهان کنده شده از بیابان به همراه خاکشان را در گلدان بریزید.

3 پرورش گل کلماتیس در گلدان

3- بقیه ی گلدان را با کمپوست پر کنید.

کمپوست های مخصوص گیاهان گلدانی و یا خاک رس بهتر می باشند. زیرا به طور موثری می توانند رطوبت را در خود نگه دارند. همچنین کلماتیس احتیاج به خاکی غنی و سرشار از مواد مغذی مانند کمپوست خاک رس دارد.

4- کمپوست یا خاک داخل گلدان را باید فشرده سازی کنید.

ریشه های کلماتیس در خاک سخت، فشرده و محکم بهتر می توانند رشد کنند. به علاوه هرچه خاک فشرده تر باشد کمتر در آب غوطه ور می شود و در نتیجه آب به خاک و ریشه ها آسیب نمی زند. خاک را آنقدری پرس کنید که لبه ی گلدان با سطح خاک 5 سانتی متر فاصله داشته باشد.

4 پرورش گل کلماتیس در گلدان

5- ریشه ها را باید در آب بخیسانید.

تشتی را پر از آب کرده و اجازه دهید ریشه ها 10 تا 20 دقیقه در آن خیس بخورند. این کار را باید قبل از کاشت انجام داده تا مطمئن شوید که ریشه ها به خوبی آب نوشیده اند.

5 پرورش گل کلماتیس در گلدان

6- چاله ای به عمق 5 سانتی متر در گلدان بکنید.

7- گل را درون گلدان به گونه ای بکارید که ریشه های گیاه از سطح خاک 5 سانتی متر فاصله داشته باشند.

6 پرورش گل کلماتیس در گلدان

8- چاله را پر کرده و خاک دور گیاه را نیز مانند خاک گلدان پرس و فشرده سازی کنید.

7 پرورش گل کلماتیس در گلدان

9- خاک را خیس کنید.

اصلاً لازم نیست که خاک از آب اشباع شود. تنها خیس کردن خاک بعد از کاشت کافیست.

مراقبت و پرورش گیاه

1- هر روز گیاه را چک کنید تا مطمئن شوید که آیا به آب احتیاج دارد یا نه.

سطح خاک را لمس کنید. اگر خشک شده بود مقداری آب برای گلدان ریخته و خاک آن را مرطوب کنید.

2- گلدان را در نقطه ای بگذارید که روزانه چند ساعت آفتاب دریافت کند.

کلماتیس تنها به 6 ساعت آفتاب مستقیم در روز نیاز دارد و ریشه های آن باید در سایه باشد. بنابراین گلدان را در یک پنچره ی شرقی یا غربی بگذارید.

3- کلماتیس را در بهار با کود بارور کنید.

دو یا سه بار در ماه یک کود مایع با پتاسیم بالا به گل بدهید. توجه داشته باشید که در انتخاب نوع کود و نحوه ی مصرف آن بسیار دقت داشته و با فروشنده مشورت کنید. زیرا کود زیاد باعث ایجاد نمک های مضر در خاک می شود. کودی را تهیه کنید که دارای نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد. نیتروژن برگ را تولید می کند، فسفر ریشه ها را تقویت می کند و پتاسیم به رشد گل کمک می کند. مقدار نیتروژن و پتاسیم باید از فسفر بیشتر باشد.

4- برای گیاه باید یک حامی در گلدان قرار دهید.

مادامی که گیاه شروع به رشد می کند، ساقه ای از بامبو یا تکه چوبی را دقیقاً کنار گل درون گلدان گذاشته تا گیاه با رشد خود به دور آن پیچیده و گسترش یابد. این کار به گیاه فرصت می دهد بلند و حجیم تر شده، بوته های بسیاری را تولید کرده و در نتیجه منجر به شاخ و برگ و میزان گلدهی بیشتری می گردد.

8 پرورش گل کلماتیس در گلدان

5- گل را هرس کنید.

سه نوع کلماتیس وجود دارد که هرس هر کدام منحصر به فرد است.

– برای کلماتیس هایی که زودتر از شکوفایی گیاهان از خواب زمستانی بیدار می شود، باید تمامی ساقه ها و برگ های مرده و ضعیف را به محض اینکه گیاه به گل می نشیند از بین ببرید.

– کلماتیس هایی که در اواسط و اواخر تابستان رشد کرده و روی شاخه های قدیمی و جدید گل می دهند. دقت کنید که ساقه های مرده و ضعیف را فقط زمانی که گیاه پرحجم و بسیار بزرگ شد از بین ببرید.

– برای گیاهانی که اواسط یا اواخر تابستان تنها روی شاخ و برگ های جدید گل می کنند باید گل بوته را از بین برده و فقط پایین ترین ساقه ها که هم سطح زمین هستند را باقی بگذارید. تا سال بعد مجدداً رشد و گل کنند.

9 پرورش گل کلماتیس در گلدان

6- مواظب قارچ ها باشید.

قارچ از جمله بیماری های شایع کلماتیس است. شاخه هایی که دچار قارچ می شوند را باید از بین برده و سمپاشی انجام دهید تا از بین بروند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا