فرهنگ و هنر

چگونه به سبک کوبیسم نقاشی کنیم؟

کوبیسم یک سبک نقاشی است که توسط جورج براکو و پابلو پیکاسو در بین سال های 1907 تا 1917 اختراع شد. این سبک از نقاشی ها ماهیتی دو بعدی دارند. یعنی هنرمندان کوبیسمی بعد از کشیدن تصویری روی بوم آن را به کمک شکل های هندسی در هم می شکنند و با رنگ آمیزی متفاوت اشکال هندسی و جلو و عقب کردن آن ها با رنگ ها و سایه های متفاوت، آن را دوبعدی می کنند. لوویس واکسلز که یک منتقد هنری بود این سبک نقاشی ها را کوبیسم نامید. شما هم می توانید با این نقاشی ارتباط برقرار کرده و از منظری دیگر به دنیای نقاشی بنگرید. پس با ما همراه باشید.


برای آگاهی از بهترین نرم افزارهای طراحی و نقاشی حرفه ای سال 2018 به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> بهترین نرم افزارهای طراحی و نقاشی حرفه ای سال 2018 <<<


برای نقاشی کوبیسم آماده شوید.

1- محل کارتان را آماده کنید.

تمیز و سالم بودن محل کار برای کشیدن یک نقاشی هنری شرط اول کار است. پس جایی را با نور طبیعی فراوان انتخاب کرده و یک صندلی برای نشستن، یک بوم به همراه سه پایه تهیه کنید. روزنامه برای پهن کردن در کف اتاق و لیوان آب برای شستن فرچه فراموش نشود.

2- مواد لازم را آماده کنید.

شما برای نقاشی کوبیسم احتیاج به رنگ، بوم، ابزار، فرچه و تعداد زیادی طرح دارید. سعی کنید از رنگ های اکرلیک استفاده کنید که هم ارزان تر از رنگ های روغنی است و هم استفاده از آن برای مبتدی ها راحت تر است. پس اگر رنگ اکرلیک خریداری کردید فرچه های مخصوص این نوع رنگ را نیز در سایزهای مختلف تهیه کنید. آماده کردن خط کش هم فراموش نشود.

3- شیئی که می خواهید بکشید را مشخص کنید.

اگر چه نقاشی کوبیسم برگرفته از نقاشی مدرن است اما بسیاری از هنرمندان کوبیسم از روی اشیاء موجود در زندگی واقعی هم نقاشی می کنند. در واقع کوبیسم تلفیقی از نقاشی مدرن و سنتی است یعنی شما می توانید درون اشکال هندسی طرحی از دنیای واقعی را نیز بیابید. پس تصمیم بگیرید که چه سبکی از زندگی را می خواهید نقاشی کنید. مثلاً قیافه ی یک انسان، حیوان، طبیعت و… . بعد سعی کنید آن چیزی که نقاشی می کنید را جلوی چشمانتان قرار دهید.

1 آموزش نقاشی کوبیسم

4- ابتدا طرح را با مداد روی بوم پیاده کنید.

این روش در نقاشی بسیار کمکتان می کند. اصلاً لازم نیست به جزئیات طرح توجه کنید. فقط باید از خطوط ساده و بزرگ برای به دست آوردن طرح کلی استفاده کنید. حال بعد از اینکه طرح کلی تمام شد در جاهایی که لازم است گوشه های تیزی داشته باشید از خط کش استفاده کنید. گوشه های هلالی را پاک کرده و با خط کش آن ها را تصحیح کنید. مثلاً ممکن است شانه های فردی را هلال کشیده باشید اما در واقع باید مستطیل باشد.

2 آموزش نقاشی کوبیسم

ایده ی خود را روی بوم پیاده کنید.

1- خطوط بیشتری اضافه کنید.

قرار است نقاشی شما بیش از تصویر یک شیء باشد پس باید هندسه را در کار خود وارد کنید. پس فکر کنید چگونه می توان نقاشی یک شیء را با خطوط هندسی در هم شکست.

اشکال هندسی را باید طوری در نقاشی قرار دهید تا جاهایی از نقاشی که قصد دارید برجسته تر نمایش داده شود، شکل هندسی در آن مکان کشیده شود و با روشن کردن آن، نقطه ی مورد نظر برجسته به نظر آید و در جاهایی که قرار است تاریک بوده و در واقع سایه داشته باشد، باید خطوط اشکال هندسی قرار گیرد.

3 آموزش نقاشی کوبیسم

2- پالت رنگ را آماده کنید.

در نقاشی کوبیسم هنرمندان روی فرم نقاشی بیشتر از رنگ آن تمرکز دارند و بیشتر از رنگ های طبیعی با تن قهوه ای و مشکی استفاده می کنند. که در نقاشی “Candlestick and Playing Cards on a Table” مربوط به براکو کاملاً مشخص می باشد که از این قوانین پیروی کرده است. اگر شما قصد دارید از رنگ های روشن استفاده کنید فقط سه نوع رنگ را به کار ببرید تا اشکال هندسی، جلوه ای ویژه پیدا کنند. استفاده از یک تک رنگ مثلاً خانواده ی آبی مثل نقاشی های پیکاسو نیز فوق العاده می باشد. البته برای کم رنگ کردن رنگ ها از رنگ سفید هم می توانید استفاده کنید.

4 آموزش نقاشی کوبیسم

3- روی طرح را رنگ کنید.

طرح باید راهنمای نقاشی شما باشد. یعنی با تیره و روشن کردن رنگ ها، اشکال هندسی نقاشی را دو بعدی کنید. آن قسمت هایی از طرح را که می خواهید بیشتر در چشم باشد برجسته تر کنید و آن قسمت هایی که مهم نیستند و انگار باید در چشم بیننده دورتر باشند تیره کنید. همچنین با نازک و زخیم کردن لایه های رنگ نیز می توان قسمتی را برجسته کرد و به نقاشی بعد داد که رنگ های اکرلیک، برای این کار مناسب ترند. برخلاف نقاشی های سنتی در نقاشی کوبیسم رنگ ها اصلاً نباید در هم ترکیب شوند. پس با استفاده از خطوط رنگ ها را از هم جدا کنید. از خط کش هم می توانید برای ترکیب نشدن رنگ ها با یکدیگر در هنگام رنگ آمیزی یک شکل هندسی استفاده کنید.

5 آموزش نقاشی کوبیسم

چگونه نقاشی کوبیسم را به بچه ها آموزش دهیم؟

1- مواد نقاشی که مناسب بچه ها است را تهیه کنید.

مداد رنگی، ماژیک یا رنگ های اکرلیک قابل شستشو از وسایلی است که برای بچه ها مناسب تر می باشد. دفتر، مداد و پاک کن هم که لازمه ی هر نقاشی می باشد.

2- شیئی را برای نقاشی کردن انتخاب کنید.

برای کودکان یک طرح بسیار ساده انتخاب کنید، مثلاً یک گلدان یا یک گل ساده. سپس آن را با خطوط و اشکال هندسی بشکنید. همچنین طرح باید چیزی باشد که یک بچه بتواند ببیند و جزء تصورات ذهنی نباشد.

6 آموزش نقاشی کوبیسم

3- به بچه کمک کنید شیئ را نقاشی کند.

یادتان باشد که تصویر برای بچه ها نباید نزدیک به واقعیت باشد. پس اجازه دهید کودک خودش همانگونه که همیشه بچگانه نقاشی می کند، طرح را بکشد و شما فقط کمکش کنید.

7 آموزش نقاشی کوبیسم

4- تصویر نقاشی شده را بشکنید.

با استفاده از یک مداد، خط کش و با خلاقیت و سلیقه ی خودتان خطوط را روی نقاشی کشیده و به کودک خود آموزش دهید. سعی کنید محل شکستگی تصویر با خطوط را خلاقانه انتخاب کنید تا تصویر جذاب شده وکودک مشتاق تر شود.

8 آموزش نقاشی کوبیسم

5- اشکال را با کمک کودک رنگ کنید.

باز هم با خلاقیت خود و کودک خود، اشکال را رنگ کنید، سعی کنید در این مرحله مفهوم نقاشی کوبیسم را به کودک بفهمانید. اگر از قلمو در رنگ آمیزی استفاده می کنید، سعی کنید با عوض کردن جهت قلمو و نازک و کلفت کردن لایه های رنگ جلوه ای ویژه به نقاشی بدهید. با استفاده از رنگ های مشکی و قهوه ای خطوط طرح و اشکال را برجسته کنید و سعی کنید از رنگ های کمتری استفاده کرده و نقاشی را رنگارنگ نکنید.

9 آموزش نقاشی کوبیسم

6- نقاشی را در معرض دید قرار دهید.

اجازه دهید فرزندتان نام خود را در پایین نقاشی بنویسد. بوم نقاشی را قاب کرده و در اتاق کودک نصب کنید و یا آن را به مادربزرگ و پدربزرگ یا کسانی که فرزندتان دوستشان دارد هدیه کنید. این کار در افزایش اعتماد به نفس کودک و تقویت استعدادهای هنری وی تأثیر بسیار زیادی دارد.

فن تریکس مطالعه مقاله زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

>>> نحوه خشک کردن نقاشی رنگ روغن روی بوم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
17 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
طیبه

به نظرم آموزش سبک کوبیسم نبود و بیشتر یک تکنیک و یا طرح نقاشی بود.شکستگی ها در سبک کوبیسم به تفاوت رنگ آمیزی مربوط نمیشه که با تقسیم بندی طرح شکل بگیره

Soniya

ممنون از توضیح و بیان خوبتون
خیلی مفید و پر بار بود
تشکر

مدیر فن تریکس

با تشکر از پیام شما. هدف اصلی گروه فن تریکس جلب رضایت شماست.

مونا

ببخشید شما گروه دارید کجا تو تلگرام کانال دارید

ناصر

سلام خیلی اموزش مفیدی بودبرای شروع کارکوبیسم برای من جالب بودحتماشروع می کنم کارهای جالبی انجام بدهم از فن تریکس سپاسگذارم

مانسا

سلام
خیلی عالی بود
امیدوارم که من یک نقاش هنرمندی میشوم

غزل

سلام ببخشید میشه نمونه گل و گلدون تکمیل شده رو بزارید

کاربر ناشناس

مفید وجامع ممنون وسپاس

آوا

سپاس… بسیااار عالی وبا زبان بسبار ساده وقابل فهم وهمینطور به صورت تصویری…… با اروزی موفقیت برای شما عزیزان

کاربر ناشناس

بسيارررر عالى

ناصر

سپاس گذارم

Soniya

خیلی ممنون بابت آموزش خوبتون
کامل و بی نقص بود
لطفا عکس برای نمونه یا مثال بزارید

مدیر فن تریکس

سلام. درخواست شما انجام شد.

درسا

خوب بود
ولی بیانش یه ذره پیچیده بود
لطفا ساده تر بیان کنید
ممنون

فهیمه

خیلی مطلب خوبی بود برای کسایی که دنبال آموزش نقاشی مدرن هستن و مطالب اینچنینی رو دنبال می کنن.

غزل

دقیقا من خیلی وقت بود دنبال اینگونه مطالب می گشتم واقعا از بچه های فن تریکس متشکرم

دکمه بازگشت به بالا