بیشتر بدانید

چگونه از تلسکوپ استفاده کنیم؟

شاید گاهی شما هم دوست داشته باشید سری در رموز آسمان زده و بدانید در آن چه می‌ گذرد و مثلا ستاره‌ای که هر شب از پنجره‌ی اتاقتان چشمک می‌ زند را از نزدیک ببینید. مسلم است که در چنین مواقعی احتیاج به یک تلسکوپ دارید و حتما هم می‌ دانید که تلسکوپ وسیله‌ ای است که برای بهتر دیدن اشیاء بسیار بسیار دور استفاده می‌ شود. پس می‌ توان با آن سیارات، دسته‌های زیبای ستارگان، جزئیات و ویژگی‌های ماه و بسیاری از چیزهای دیگر را ببینید که بهتر است خود، آن‌ها را تجربه کنید. اما مسئله غم انگیز در مورد این وسیله‌ی بسیار جذاب این است که بسیاری از مردم نمی‌ دانند چگونه از آن استفاده کنند یا شاید هم می‌ دانند اما از تمام قابلیت‌های آن با خبر نبوده و فقط مانند یک ذره بین از آن استفاده می‌ کنند. بنابراین ما تصمیم گرفته‌ ایم نحوه‌ی به کارگیری یک تلسکوپ را برایتان شرح دهیم.

2 چگونه از تلسکوپ استفاده کنیم

چیزهایی که نیاز دارید

– تلسکوپ

– صندلی

– جدول ستارگان

4 چگونه از تلسکوپ استفاده کنیم

دستور العمل

1- محل قرار گیری تلسکوپ برای تماشای آسمان را به درستی برنامه ریزی کنید. محل باید به دور از هرگونه آلودگی نوری بوده و هیچ گونه جسمی جلوی دید تلسکوپ را نگیرد و سطح وسیعی از آسمان قابل رؤیت باشد.

2- زمان مناسب برای تماشای اجرام آسمانی را انتخاب کنید. هوای آسمان صاف بوده و ترجیحا ماه در آسمان نباشد.

3- تمام چیزهایی که از آن استفاده خواهید کرد یا ممکن است نیازتان شود را جمع آوری کنید.

4- تلسکوپ را با دقت هرچه تمام‌ تر و با احتیاط به محلی که مشخص کرده‌اید منتقل کرده و مستقر کنید.

5- تجهیزات مربوط به تلسکوپ را آماده کنید.

6- اگر تلسکوپتان از نوع موتوردار است باید مقر آن را قطبی کنید. قطبی کردن تلسکوپ به این منظور است که می‌ توانید یک جسم آسمانی مانند ماه را برای مدتی طولانی تماشا کنید و یا مثلا برای مدتی در یک نقطه فوکوس کرده تا عبور اجرام را از آن نقطه ببینید. اگر تلسکوپ را قطبی نکنید این امکان وجود ندارد زیرا متوجه خواهید شد که بعد از چند دقیقه تصویر ماه در تلسکوپ ناپدید می‌ شود و این به خاطر گردش زمین است که تلسکوپ را حرکت داده و ماه دیگر در دید تلسکوپ نیست. برای جلوگیری از این اتفاق موتوری را در تلسکوپ تعبیه کرده‌ اند که با گردش زمین حرکت کرده و درواقع حرکت زمین روی تلسکوپ را خنثی می‌ کند، بنابراین تلسکوپ در نقطه‌ ای ثابت می‌ ماند و می توانید ماه را برای مدت طولانی تماشا کنید. یا مثلا اگر بخواهید از یک ستاره در مدت زمانی طولانی عکاسی کنید، دیگر شاهد یک عکس که فقط یک خط سفید است نخواهید بود.

7- بعد از این که تلسکوپ را قطبی کردید، شیء آسمانی ای که دوست دارید برای مدتی آن را تماشا کنید و یا از آن عکس بگیرید را یافته و تلسکوپ را روی آن تنظیم کنید.

8- سپس روی شیء فوکوس کنید.

9- نگاهی به تلسکوپ و منظره‌ی داخل آن بندازید.

10- اگر همه چیز عالیست صندلی را پشت تلسکوپ گذاشته و از تماشای منظره لذت ببرید.

11- اگر مایل هستید چیزهای دیگری را نیز تماشا کنید مراحل 7 تا 10 را مجددا برای شیء آسمانی مورد نظر تکرار کنید.

3 چگونه از تلسکوپ استفاده کنیم

نکات مهم

• تلسکوپی را انتخاب کنید که متناسب با اهدافتان باشد و راحت حمل شود.

• از لنزهایی با قدرت پایین استفاده کنید تا بتوانید مناظر را به راحتی مشاهده کنید. لنزهای قدرتمند برای افراد حرفه‌ ای می‌ باشد و به درد شما نمی‌ خورد.

• سعی کنید حتما دفترچه‌ ی راهنما را مطالعه کرده و با تک تک ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلسکوپ آشنا شوید.

• برای تماشای آسمان سعی کنید تاریک ترین نقطه‌ ی ممکن را انتخاب کنید.

• استفاده از تلسکوپ برای اولین بار دشوار است و احتیاج به صبوری دارد تا روند استفاده از آن دستتان بیاید. پس صبور باشید، زود عصبانی نشوید و خونسردی خود را حفظ کنید.

• تحت هیچ شرایطی تلسکوپ را در زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید؛ زیرا هم کیفیت دید را پایین می‌ آورد و باعث آسیب چشمانتان می شود و هم ممکن است به دلیل وجود عدسی‌های قوی در آن موجب آتش سوزی شود.

• از تلسکوپ برای انجام کارهای غیر قانونی و رصد حریم شخصی دیگران استفاده نکنید. هرچقدر هم که از صحنه دور باشید مطمئن باشید تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtouse
اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

نکاتی که گفتین عالیه. ممنون

دکمه بازگشت به بالا