بیشتر بدانید

تفاوت رنگ های دارای ترکیبات آلی فرار و بدون ترکیبات آلی فرار

با افزایش محبوبیت محصولات سازگار با محیط زیست، اکثر کمپانی های رنگ سازی محصولات خود را بدون ترکیبات آلی فرار و یا با مقدار کمی از این ترکیبات، روانه بازار می کنند. برای یک انتخاب و تصمیم گیری دقیق دانستن اینکه این مواد دقیقاً چه چیزی هستند، بسیار مهم است.

ترکیبات آلی فرار چیست؟

این ترکیبات در اکثر مصالح ساختمانی یافت می شوند و دلیل اصلی آن بوی تازگی رنگ ها می باشد. متاسفانه این ترکیبات فرار گازهایی را انتشار می دهند که برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر هستند. از آنجایی که این ترکیبات در رنگ پیدا می شوند، پس تاثیر زیادی در خانه می گذارند. با توجه به تحقیقات سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، مقدار ترکیبات آلی آزاد شده در یک محیط بسته 2 تا 5 برابر بیشتر از محیط آزاد است.

1 فواید و مضرات رنگ بدون ترکیبات آلی فرار

تنفس این ترکیبات آزاد شده به شکل گاز، باعث پدیدار شدن مشکلاتی در سلامتی شما می شود. مثل سردرد، سوزش مجاری تنفسی، تهوع و حتی آسیب رسیدن به کبد، کلیه یا دستگاه عصبی مرکزی.

در نتیجه بهتر است از محصولاتی استفاده کنیم که حداقل مقدار این ترکیبات را داشته باشند.

رنگ های دارای مقدار کم ترکیبات آلی فرار

کم بودن مقدار این ترکیبات در رنگ های امروزی به این معنی است که انتشار گازهای مضر به نسبت رنگ های قبلی و قدیمی کاهش پیدا کرده است. به خاطر داشته باشید که کلمه “کم” به معنی کم بودن این ترکیبات در آن محصول نسبت به سایر محصولات بوده و هیچ استاندارد خاصی برای تعیین مقدار دقیق “کم” در این موارد وجود ندارد.

رنگ های بدون ترکیبات آلی فرار

برچسب محصولاتی که روی آن ها نوشته است هیچ مقداری از ترکیبات آلی را ندارند، به این معنی نیست که هیچ ماده شیمیایی دیگری در آن محصول وجود ندارد. بلکه امکان دارد در پروسه اضافه کردن، مقدار کمی از این ترکیبات ته رنگ، با رنگ مخلوط شده باشند. اما به هر حال این محصولات گزینه خوبی برای انتخاب هستند.

مزایا و معایب

یکی از بزرگترین مزایای محصولاتی که ترکیبات آلی فرار کمی دارند و یا کلاً این ترکیبات را ندارند، این است که بوی بسیار کمی دارند. یعنی بوی رنگ آن شدت آزار دهندگی قبل را ندارد، سریع تر خشک شده و به خوبی سطح را می پوشاند. مقاومت آن ها نیز نسبت به قبل بیشتر شده است و یک پایان کار تمیز و یک دست به وجود می آورند. این محصولات قابل استفاده روی سطوح مختلف بوده و می توان انواع مختلف و متنوعی از این رنگ ها را خریداری کرد؛ البته این رنگ ها معایبی هم دارند. گاهی اوقات این محصولات شامل حلال های بیش از حد و مواد افزودنی بوده که بسیار مضر هستند. به همین دلیل لازم است قبل از خرید رنگ نسبت به همه این موارد اطلاعات کافی داشته باشید. قبل از خرید از فروشنده سوال کنید و یا در سایت های اینترنتی در مورد برند رنگ مورد نظرتان تحقیق کنید.

رنگی پیدا کنید که سمی نباشد. (یا مقدارش کم باشد)

وقتی می خواهید رنگ بخرید، به دنبال کلمه “غیر سمی” (non-toxic) یا “طبیعی” (natural) روی برچسب رنگ باشید. برچسب محصول را خوانده تا از عدم وجود حلال های اضافی مطمئن شوید. به دنبال محصولی باشید که مقدار ترکیبات آلی فرار آن 5 گرم در لیتر یا کمتر باشد.

اگر نسبت به برندی که می خواهید بخرید مطمئن نیستید، از یک متخصص مشورت بگیرید. بسیاری از رنگ ها با عنوان “دوستدار اکوسیستم” ارائه شده که شامل رنگ های بازیافت شده، رنگ گیاهان یا مواد معدنی هستند.

همچنین می توانید با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با ویژگی ها و نحوه استفاده از رنگ انامل آشنا شوید.

>>> آشنایی با ویژگی و نحوه استفاده از رنگ های انامل <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا