خانه و کاشانه

چگونه پارچه و الیاف میکروفایبر را شسته و تمیز کنیم؟

میکروفایبر ماده ای است که از ترکیبات فیبری بسیار نازک ساخته شده است. این ماده با محیط زیست سازگار بوده و پارچه های متنوعی با آن تهیه می شود. برای ساخت انواع محصولات، از روکش های تخت گرفته تا حوله، از پارچه های میکروفایبر استفاده می شود. با دانستن اینکه چگونه پارچه و الیاف میکروفایبر را تمیز کرده و از چه موادی برای این کار استفاده کنید، می توانید پارچه ها و لوازمتان را برای سال های متمادی نو و تازه نگه دارید.

تمیز کردن وسایل میکروفایبر

1- کاور های میکروفایبر کوسن و بالشت ها را جدا کنید.

اگر می خواهید تخت، بالشت یا هر وسیله ی دیگری که روکش آن از جنس میکروفایبر است را تمیز کنید، روکش را جدا کرده و آن ها را با دست و یا با ماشین لباسشویی بشویید.

1 شستن و تمیز کردن پارچه میکروفایبری

2- برای از بین بردن جرم و لکه های روغن، از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید.

الکل را داخل یک افشانه اسپری ریخته و آن را در محل لکه و جرم اسپری کنید. یک دقیقه صبر کنید و سپس محل را با یک اسفنج تمیز پاک کنید. این کار را ادامه داده تا نتیجه را ببینید و اگر لازم شد باز هم از الکل استفاده کنید.

– اگر نگران رنگ پریدگی وسایلتان هستید، ابتدا پنبه آغشته به الکل را روی گوشه ای از کار که دیده نمی شود، امتحان کرده تا رنگ پریدگی آن را چک کنید.

2 شستن و تمیز کردن پارچه میکروفایبری

3- برای رهایی از لکه های آب، از آب مقطر استفاده کنید.

اگر در اثر رطوبت لکه هایی روی وسایلتان تشکیل شده است، برای پاک کردنشان از کمی آب مقطر و اسفنج استفاده کرده و تا زمانی که لکه ها از بین بروند، با اسفنج محل را تمیز کنید.

4- وسیله تان را در هوای آزاد گذاشته و اجازه دهید تا خشک شود.

اگر وقت کافی دارید، اجازه دهید تا وسیله تان خودش خشک شود. این گونه احتمال هر آسیبی که ممکن است در اثر استفاده از روش های خشک کردن سریع به وسیله تان برسد، از بین می رود. هر چند اگر عجله دارید می توانید از یک سشوار برای خشک کردن وسیله تان استفاده کنید. درجه سشوار را روی خنک قرار دهید، زیرا گرما می تواند به الیاف میکروفایبر آسیب برساند.

5- پس از شستشو، میکروفایبر را با یک فرچه تمیز کنید.

پس از خشک شدن، ممکن است وسیله تان کمی خشک و زبر شده باشد. اگر این اتفاق افتاد، از یک فرچه نرم یا یک فرچه مخصوص پارچه های جیر استفاده کنید. این کار الیاف میکروفایبر را نرم کرده و دوباره به حالت اول بر می گرداند.

شستن پارچه های میکروفایبر با دست

1- پارچه را در آب بخیسانید.

یک سطل یا سینک را پر از آب کرده و 3 تا 5 قاشق سوپ خوری (44 تا 74 میلی گرم) ماده شوینده یا مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. سپس پارچه را در آن بخیسانید.

– از شوینده های مخصوص میکروفایبر هم می توانید استفاده کنید. این شویند ها را از فروشگاه یا به صورت آنلاین می توانید خریداری کنید.

– به محض خیس خوردن کل پارچه، می توانید آن را بشویید. اگر پارچه تان خیلی کثیف است، اجازه دهید تا 1 ساعت یا بیشتر در آب بماند.

2- پارچه را با دست بشویید.

شستن و ساییدن لکه ها باعث از بین رفتن جرم و کثیفی ها می شود.

3 شستن و تمیز کردن پارچه میکروفایبری

3- پارچه را با آب گرم آبکشی کنید.

یک سینک و یا سطل را با آب گرم پر کرده و پارچه را در آن بخیسانید. از شسته شدن باقیمانده های ماده شوینده مطمئن شوید و برای گرفتن آب اضافی، پارچه را بچلانید.

4 شستن و تمیز کردن پارچه میکروفایبر

4- اجازه دهید تا پارچه در هوای آزاد خشک شود.

مایکروفایبر یک ماده ترکیبی است که دمای بالا می تواند به آن آسیب برساند. خشک شدن آن در هوای آزاد به داشتن طول عمر بیشتر پارچه کمک می کند. پس آن را در جایی پهن کرده و منتظر شوید تا خشک شود.

5 شستن و تمیز کردن پارچه میکروفایبر

5- اگر خشک کنتان تنظیم جریان هوایی دارد، برای خشک کردن سریع پارچه از آن استفاده کنید. در غیر این صورت از کم ترین درجه حرارت استفاده کرده و پس از 30 دقیقه به پارچه سر بزنید.

هر چه گرمای کمتری به این نوع پارچه ها برسد، مدت طولانی تری عمر خواهند کرد.

شستن پارچه های میکروفایبری با ماشین لباسشویی

1- پارچه های میکروفایبر را فقط با پارچه های میکروفایبر بشویید.

میکروفایبرها از سایر پارچه ها مثل پارچه های پنبه ای کرک گرفته و جدا کردن این کرک ها کار بسیار سختی است. همچنین کارایی میکروفایبرها را کاهش می دهد. پس بهتر است میکروفایبرها را همراه با پارچه هایی از جنس خودشان بشوییم.

2- از یک ماده شوینده لباسشویی ملایم و شفاف استفاده کنید.

مواد شوینده قوی به ساختار پارچه ها آسیب زده و کارایی پارچه را کاهش می دهند. پودرهای لباسشویی هم مثل کرک به بافت پارچه ها می چسبند و جدا کردنشان سخت است.

– از کم ترین حد ممکن شوینده استفاده کنید. حدود ½ مقدار شوینده ای که برای شستشوی معمولی استفاده می کنید، کافی است. اگر این مقدار کم بود در دوره های بعد آن را افزایش دهید.

– می توانید از شوینده های مخصوص میکروفایبر هم استفاده کنید. قبل از مصرف، برچسب محصول را مطالعه کرده تا از بی خطر بودن شوینده برای ماشین لباسشویی مطمئن شوید.

3- از نرم کننده پارچه استفاده نکنید.

نرم کننده پارچه الیاف میکروفایبر را مسدود کرده و پارچه ها را به هم می چسباند.

4- برای تمیز کردن میکروفایبرها از سفید کننده استفاده نکنید.

سفید کننده پارچه ها را خراب کرده و باعث می شود تا زود کهنه شوند. به علاوه قابلیت جرم زدایی پارچه ها کاهش پیدا می کند.

5- دمای آب ماشین لباسشویی را روی درجه سرد و یا گرم قرار دهید.

آب داغ بهترین گزینه برای شستشو است، اما باعث آسیب رسیدن به ماده های ترکیبی میکروفایبرها می شود. برای طول عمر بیشتر پارچه ها، از آب خنک و یا آب گرم استفاده کنید.

6- برای خشک کردن پارچه ها از کم ترین درجه حرارت استفاده کنید.

باز هم خشک شدن پارچه خیس در هوای آزاد بهترین روش است؛ اما اگر می خواهید از خشک کن استفاده کنید، آن را روی کم ترین درجه تنظیم کنید.

در پایان فن تریکس مطالعه مقالات “اصول شستن پرده پانچ کتان” و “اصول شستن و تمیز کردن پتوهای پشمی” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا