سرگرمی و اوقات فراغت

چگونه یک چراغ مطالعه متحرک برای زمان کتابخوانی بسازیم؟

دراین مقاله قصد داریم شما را با پروژه‌ای آشنا کنیم که با ساخت وسیله‌ای بسیار مفید و کارآمد با کمک والدینتان، برق کاری، نجاری و اصول فنی را در محیطی شاد و سرگرم کننده یاد بگیرید و از آن لذت ببرید. پس با ما همراه باشید تا تجربیاتمان رو در اختیارشما قرار دهیم.

من و پدرم در یکی از روزهای تعطیل تصمیم گرفتیم از اوقات فراغتمون استفاده‌ی مفید کنیم و وسیله‌ای بسازیم که هم باعث افزایش دانسته‌ها و مهارت‌ها بشه و هم یکی از نیازهامون رو برطرف کنه. پدرم تصمیم گرفت طرز ساخت یک چراغ مطالعه‌ی زیبا رو به من یاد بده، که هم ساختش خیلی آسون و کم هزینه است و هم بسیار کارآمد و به درد بخوره!

2 ساخت چراغ مطالعه متحرک

در درجه‌ی اول مواد لازم برای ساخت چراغ مطالعه‌ای متحرک رو تهیه کردیم:

یک عدد تخم مرغ پلاستیکی
یک تکه تخته سه لایی
جاباتری سکه‌ای دوتایی کلیددار
۷۰ سانتی متر سیم برق ولتاژ پایین برای اتصال لامپ و باتری
دو عدد باتری سکه‌ای ۳ ولتی
یک عدد لامپ سوزنی (ال ای دی) ۶ولتی سفید
یک گیره لباسی کوچک
چسب چوب
چسب برق

ابزار مورد نیاز:

متر
اره مویی
دریل
چسب حرارتی

3 ساخت چراغ مطالعه متحرک

مراحل ساخت:

بعد از اینکه همه ی وسایل آماده شد، دست به کار شدیم تا چراغ رو بسازیم. بابام پیشنهاد داد، چون چوب پایه‌ی اصلی کارمونه، آن رو به شکلی جالب برش بدیم تا در نهایت کل کار زیبا به نظر برسه. من هم فکر کردم چون چوبمون یک تکه تخته‌ی بلا استفاده و دور ریختنیه پس دست کاری اون میتونه ایده‌ی جالبی باشه. ما ابتدا چوب رو به شکل یک مستطیل و تقریباً به ابعاد یک برگ کاغذ به طول ۱۲ و عرض ۲۰ سانتی متر با دقت بریدیم. از دو گوشه‌ی بالایی چوب ۴ سانتی‌متر روی هر کدام از عرض‌های مستطیل را اندازه گرفته و با مداد علامت زدیم از گوشه ی پایین مستطیل هم روی هر دو عرض رو ۸ سانتی‌متر اندازه گرفته و علامت زدیم و این دو نقطه علامت را با یک نیم دایره به هم وصل کردیم و با اره این دو نیم دایره رو برش زدیم. گوشه‌های مستطیل رو هم یک خط مورب کشیدیم و بریدیم تا چوبمون گوشه‌های تیزی نداشته باشه. حالا دیگه تقریباً پایه‌ی کارمون، ظاهری زیبا گرفته.

و اما بعد، حالا باید بالای چوب و در راستای طول مستطیل (به صورت افقی) دو سوراخ با فاصله ی ۱٫۵ سانتی‌متر از هم ایجاد کنیم. ما این کار رو با دریل انجام دادیم شما می‌تونید با هر وسیله‌ای که فکر می‌کنید میشه، چوب رو سوراخ کنید.

بعد از اینکه بابام چوب رو سوراخ کرد، جاباتری سکه‌ای را برداشتم و وسط چوب و چند سانتی متر بالاتر از ضلع قاعده‌ی مستطیل با چسب حرارتی چسبوندم. طول سیم‌های جاباتری باید ۵/۲ سانتی متر باشه پس اضافه‌ی آن‌ها رو بریدیم و انتهای آن‌ها رو لخت کردیم، و سیم‌های ولتاژ پایینی رو که آماده کرده بودیم رو دوتا ۳۰ سانتی متر جدا کردیم و بعد از اینکه انتتهاشون رو لخت کردیم به انتهای لخت سیم‌های جاباتری وصل کردیم و دورش چسب برق پیچیدیم.

اینجا این نکته رو بگم که جاباتری باید جوری روی چوب چسبونده بشه که سیم‌ها رو به پایین باشه که بعد بتونیم آن‌ها رو روی قاعده‌ی چوب برگردونیم و به پشت چوب بچسبونیم. بعد از اینکه سیم‌ها با چسب چوب به پشت کار وصل شد باید از دو تا سوراخ عبور داده بشن (از هر سوراخ یک سیم باید رد بشه) یک گیره‌ی لباس هم بین دو سوراخی که سیم‌ها ازش رد شده با چسب چوب می‌چسبونیم. دو تا سیمی که از سوراخ‌ها بیرون اومدن رو به هم می‌پیچونیم تا یک سیم بشه و یک گردن برای لامپتون ایجاد کنه.

تخم مرغ پلاستیکی رو از وسط نصف کردیم و سر اون رو دو تا سوراخ زدیم تا سیم‌ها از سوراخ‌ها رد بشه. باتری رو در جاباتری گذاشتیم و دو سر سیم رو به دو سر لامپ سوزنی وصل کردیم که آیا لامپ روشن میشه و اتصالات مشکلی داره یا نه که خداروشکر روشن شد و لامپ روی تخم مرغ رو محکم کردیم.

1 ساخت چراغ مطالعه متحرک

چراغ مطالعه‌ی بامزه‌ی من آماده شد اون رو روی جلد کتاب گذاشتم و با گیره‌اش روی صفحات ثابتش کردم. حالا روشنش می کنم و با دقت درس می‌خونم.

فن تریکس در مقالات زیر نحوه ساخت بادبزن و چراغ روغنی را به شما آموزش می دهد.

>>> آموزش ساخت چراغ روغنی

>>> آموزش ساخت بادبزن با پر پرندگان

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
popularmechanics




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیدرضا

خوشم اومد. واقعا جالب بود

زکیه مرادی

سلام خیلی خوبه ولی ما که دریل و اره مویی نداریم چی

هانیه

برا شبای امتحان خیلی خوبه.کاش وقت کنم درستش کنم.

سالی

من که همشم بم غر میزنن چراغا خاموش کن,نور چراغ مطالعه ات زیاده.اینا بسازیم ببینیم چطوره شاید جواب داد,نورش فکر نمیکنم از سطح کتاب بیشتر بره ,خوبه سیال هم هست.ممنون.حالا بیا هی درس بخون.

آرش.

جالب ,کم هزینه و خلاقانه بود.
حتما با دخترم باهم درستش میکنیم.ممنون

دکمه بازگشت به بالا