مهارت های فنی

چگونه ابزار و وسایل پلی استر و پلاستیکی را رنگ کنیم؟

رنگ کردن وسایل پلاستیکی، یکی از ساده ترین و پر فایده ترین سرگرمی ها و هنرهایی است که همه ی ما یکبار در زندگی خواستار تجربه ی آن هستیم. تغییر دکوراسیون با تغییر رنگ در وسایل و دکور، یا حتی جذاب تر کردن اسباب بازی های کودکان با رنگ کردنشان، ممکن است بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسد، اما تحول عظیمی را ایجاد می کند. اگر خواستار این کار هستید، با ما در فن تریکس همراه باشید.

انتخاب نوع رنگ

قبل از هر چیز، انواع رنگی که می توانید برای وسایل پلاستیکی استفاده کنید را بشناسید. 3 نوع رنگ وجود دارد که می توانید به دلخواه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. رنگ های آکریلیک، رنگ های انامل (enamel) و لاک ناخن.

1- رنگ های آکریلیک

این رنگ ها از بهترین و فراوان ترین رنگ های موجود در بازار می باشند که بسیار پرکاربرد و پرفروش هستند. رنگ های آکریلیک را می توانید در هر فروشگاهی بیابید. این رنگ ها بر پایه ی آب بوده و سمی نیستند. در نتیجه خطری برای بدن نداشته و اگر کثیف کاری صورت گرفت به راحتی با آب پاک شده و از بین می رود. همچنین بوی کمی داشته و بسیار سریع، در عرض یک ساعت خشک می شوند.

با این حال این نوع رنگ ها معایبی نیز دارند. از جمله این که روی سطوح بسیار صاف و مسطح نمی نشینند. در چنین مواردی باید تمام سطوح با آب و صابون شسته شده و پرایمر زده شود. زمان کوتاه خشک شدن آن نیز می تواند جزو معایب باشد. زیرا جای و اثر قلمو روی وسایل باقی می ماند.

2- رنگ های انامل

پایه روغنی بوده و می توانند سمی باشند. تقریباً 24 ساعت طول می کشد تا خشک شوند و برای رقیق کردنشان نیز باید از تینرهای مخصوص استفاده کرد که آن ها نیز می توانند سمی باشند. مزیت این رنگ ها این است که پوششی بسیار عالی و طولانی داشته و روی سطوح صاف و مسطح به خوبی می نشینند. خشک شدن آهسته این اجازه را می دهد که رنگ به خوبی در هم مخلوط شده و اثر فرچه از بین برود. اما چون سمی بوده و نسبت به دیگر انواع رنگ ها تهیه و آماده سازی سختی دارد. پس برای رنگ آمیزی ساده ی وسایل از انواع دیگر استفاده کنید و برای کارهای حرفه ای تر به سراغ این نوع بروید.

3- لاک ناخن

لاک ناخن از آنجایی که پوشش لعابی داشته و به زودی خشک می شود، می تواند به عنوان رنگ روی سطوح پلاستیکی استفاده شود. چرا که به راحتی روی سطوح پلاستیکی و آکریلیک نشسته و انتخاب خوبی برای رنگ کردن وسایل کوچک است.

بعد از تهیه ی رنگ و باز کردن آن

1- رنگ را روی سطح دیگری تست کرده تا قلق کار با آن یعنی میزان پوشش دهی، غلظت و … دستتان بیاید تا بدانید به چه نحوی باید با آن کار کنید. مثلاً از چند قلمو استفاده کرده و هر کدام که بهتر از همه بود برای کار انتخاب کنید.

2- دستورالعمل و نحوه ی رقیق کردن رنگ را مطالعه کرده و هر میزان رنگی که نیاز دارید را روی پالت بریزید و آماده کنید. البته برای لاک ناخن انجام این مرحله لازم نیست.

3- قطعات و وسایل پلاستیکی را را با دقت کامل رنگ کرده و روی دستمالی، کنار بگذارید. اجازه دهید کامل خشک شود سپس لایه ی دوم رنگ را بزنید. به همین سادگی وسیله ی پلاستیکی یا پلی استری رنگ شد.

1 رنگ آمیزی وسایل پلاستیکی و پلی استری

4- قلمو را برای رنگ آکریلیک با آب و رنگ انامل را با روغن، کاملا بشویید. وسایل رنگ شده و قلموها را در هوای آزاد گذاشته تا خشک شوند.

برای راحتی کار، رنگ های آکریلیک به صورت اسپری در بازار موجود می باشند. می توانید آنها را تهیه کرده و بدون کوچک ترین دردسری روی وسایل پلاستیکی اسپری کرده و رنگ کنید. فقط به یاد داشته باشید که در این جا نیز از دو لایه رنگ باید استفاده کنید. یعنی بعد از یک لایه رنگ که اسپری کردید اجازه دهید رنگ خشک شده و سپس لایه دوم را بزنید.

2 رنگ آمیزی وسایل پلاستیکی و پلی استری

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
17 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

سلام من کارم تولید کتیبه های پلاستیکی برای پرده هستش ،ماهر کاری میکنیم رنگ کتیبه ها بلند میشه حتی بعداز رنگ وشاپان کردن پلی استر هم میزنیم ولی باز رنگ بلند میشه وکیفیت کار پایین میاد ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید در ضمن ما دو رنگ سفید واکلیل طلایی استفادا… بیشتر بخوانید.

علی

پلاستیک به همین سادگی که رنگ نمیشه ، اگر همینطوری روی پلاستیک رنگ بزنید پوسته پوسته میشه ومیریزه ، باید اول یک لایه چسب بزنید بعد رنگ کنید ، این چیزایی که تو این مقاله نوشته شده بی فایده ست

فاطمه

سلام.شما فرمودین قبل از رنگ کردن باید چسب بزنیم.منظورتون چسب چوبه؟من میخوام کشوی پلاستیکی برای آشپزخونه رو رنگ کنم.راهنمایی میفرمایین.ممنون.

مریم دریان

سلام اخرکار میخواهی پلی استربزنی خشک کن میریزی داخلش

مریم دریان

من کارگاه رنگ آمیزی دکوری ومجسمه دارم اگردوستداشتید یکبار یکی بیاریید ببینم چه روشی جواب میده حتمامشکلی داره

مهسا یوسفی

سلام دوست عزیز، من کار گلارایی انجام میدم و برای یک کار خاص نیاز دارم یک گوشی پزشکی رو رنگ کنم که جنس اش پلاستیک ژلاتینی هست ( به راحتی خم و راست میشه ) و راه های مختلفی امتحان کردم، یکبار که اطلاع نداشتم با اسپری معمولی رنگ کردم… بیشتر بخوانید.

امیر ارسلان

دست اسباب بازی رو بهم میگیدچجوری وصل کنیم

فرشته

سلام من ساعت ایستاده قهوه ای دارم که ميخوام رنگ استخونم بزنم با استری امکانش هست؟ جنسش هم از پلاستیک فشرده اس

مریم دریان

سلام اول کمی سمباده بزن بعد بتونه بزن بازم اجازه کمی بازسمباده بزن رنگ قبلی بره بعد یک دست رنگ کن بذارخشک بشه اگردیدی جای تمیزنشده بتونه سمباده دفعه دوم کامل رنگ کن بعد هم براق کننده که باید عکس کار نشون بدی

مهسا

سلام من میخوام در کمدی که وکیوم صورتی هست رو سفید رنگ کنم راهنمایی میکنید ممنون

کاربر ناشناس

ی نقاش بگیر برات رنگ کنه
🤗🤗🤗🤗🤗

هنر ابزار

میتونید از رنگ مولتی سورفیس استفاده کنید اگر حجم کار کم هست

مریم دریان

سلام دوست عزیز هررنگی که دوست ندارید اول بایدکاری کنید زیرسازی بشه مثلا بتونه وسمباده بزن بعد یکی دوبار رنگ کن تاخوب بگیره ولی اجازه بده رنگهاخشک بشه

مهدی

سلام اقا من یه قطعه ای دارم که تیکه پلاستیکی به فلزی چسبیده و رنگی بهم معرفی میکنید که روی فلز نشینه اما رو پلاستیک بشینه؟ میخوام فقط قسمت پلاستیکیش رنگ بخوره

امیرحسین

سلام. رنگ آکریلیک روی فلز باقی نمی مونه و از بین میره و اساسا این رنگ برای سطوح غیر فلزی ساخته شده

محسن کاظمی

بهتربن راه ماسک کردن است یعنی جایی ک نمیخوایدرنگ بشه رو باچسب کاغذی بپوشانید

مریم دریان

هرکاری کنید رنگ پخش میشه شماکاور کنید قسمتی که میخواهیدرنگ نشه مثلا چسب کاغذی یاوروزنامه باخیال راحت رنگ کنید

دکمه بازگشت به بالا